Hamnstrategiutredningen Räta Linjen seminarium Heby Folkets hus 2071123 Bengt Owe Birgersson Särskild utredare Professor Institutet för urban- och bostadsforskning (IBF)
Hamnstrategiutred-ningens uppdrag Hamnstrategiutredningens direktiv (dir. 2006:61): ”att identifiera hamnar av strategisk betydelse och föreslå regeringen vilka hamnar som ska ges prioritet i förhållande till andra hamnar när det gäller statligt finansierad infrastruktur. I förhandlarens arbete med att bedöma vilka hamnar som ska vara prioriterade ska hela Sverige beaktas.” ”De hamnar som inte blir prioriterade kan även i framtiden utgöra en viktig del av transportsystemet. Därmed kommer också deras behov av anslutande infrastruktur att prövas på sedvanligt sätt i den nationella och regionala infrastrukturplaneringen.”
Motiv att tillsätta utredningarna I godstransportsystemet samspelar strategiska noder med olika stråk. Väl fungerande samverkan mellan trafikslag en förutsättning för att få internationellt konkurrenskraftiga transportkedjor Prioritering nödvändig eftersom krav och önskemål överstiger tillgängliga resurser
Från Godstransportdelegationen till Hamnstrategi- och kombiterminalutredningen Godstransporter skall vara marknadsstyrda. Kunden/transportköparna i centrum. Statens roll är förutsättningsskapande. Utgångspunkt i de transportpolitiska målen ”att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet.”
Kommittédirektiv 2006:61 Kriterier att förhålla sig till Godsomsättning Infrastruktur Miljö Säkerhet och skydd Utveckling Samarbete
Sveriges allmänna hamnar för godstrafik Källa: Sveriges hamnar
Hamnar som är möjliga att utse som strategiska Gävle Göteborg Halmstad Helsingborg Karlshamn Karlskrona Luleå Mälarhamnar Malmö Norrköping Oskarshamn Oxelösund Södertälje Stockholm (Kapellskär och innerstadshamnarna) Sundsvall Trelleborg Umeå Vänerhamn Varberg Ystad.
Var behövs det hamnar? Export och importhamnar i dag Utrikeshandelsstatistiken Godstråk inom landet Bedömningar av marknadsaktörerna Varuägarna Transportindustrin Lokala och regionala bedömningar Hamnturné
Andel av total godsomsättning över kaj (ton) i svenska hamn- regioner 2006 Källa: SIKA/SCB
Sveriges 12 viktigaste leverantörsländer 2006 Källa: Kommerskollegium
Sveriges 12 viktigaste exportmarknader 2006 Källa: Kommerskollegium
Olika hamnfunktioner Brohamnar för persontrafik och gods – har funktionen av en bro till Sverige näraliggande handelspartners. Industrihamnar – hamnar för industrivaror, vilka är inrättade för en särskild industris behov. Containerhamnar – dessa hamnar hanterar enhetslaster främst i form av containrar. Fordonshamnar – hanterar fordon, fungerar som transshipment-hamnar för Östersjömarknaden. Energihamnar – hanterar olja och andra bränslen Avlastningshamnar – hamnar som avlastar ansträngd landinfrastruktur; i Sverige har hamnarna i Vänern och Mälaren denna funktion.
Godstransportstråk - stråk med särskild betydelse för den svenska godstransportförsörjningen Tröskelvärden: > 8 miljoner ton gods > 200 miljarder värde streckad linje= uppfyller vikt men inte värde Källa: Väg och transportforskningsinstitutet (VTI)
Inspel från näringslivsorganisationer Näringslivets transportråd Skogsindustrins transportkommitté Transport- industri- förbundet Inter-kontinental trafik Feeder-hamnar containers mm RoRo-hamnar Nationellt intressanta Nationellt och för skogs-industrin intressanta För skogs-industrin intressanta Göteborg Gävle Helsingborg Piteå Norrköping Malmö Sundsvall Mönsterås Trelleborg Oxelösund Luleå Vänerhamnar Södertälje Varberg Ystad Karlshamn Hallstavik Umeå Husum Stockholm Stockholms Hamnar Iggesund
Förslag på strategiska hamnar Gävle – strategisk energi- och containerhamn Göteborg – strategisk hamn i samarbete med Varberg och Uddevalla Helsingborg – strategisk bro- och containerhamn Karlshamn tillsammans med Karlskrona – strategisk industri-, bro- och energihamn Luleå – strategisk industrihamn Malmö – strategisk energi- och brohamn Norrköping – strategisk industri- och energihamn Stockholm(Kapellskär) – strategisk brohamn Sundsvall – strategisk industrihamn Trelleborg – strategisk brohamn.
Föreslagna orter för strategiska kombiterminaler Luleå Malmö Göteborg Jönköping Hallsberg Stockholm Umeå Älmhult
Utpekade strategiska noder och stråken Strategiska hamnar Strategiska kombiterminaler OPS-terminaler