En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dorota Lembrér Licentiand
Advertisements

• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Ulf P Andersson GMV
Sektionen för Ekonomi och Teknik
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Information om I-ks Linus Lund. Varför valde jag ks?  Lät som intressanta kurser  Verkade vara svårt – ville ha en utmaning.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Introduktion till matematik studierna på LTH
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
How to learn a Second Language?
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Forskningsöversikt Lärarutbildningen  Peter Bengtsson
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Pedagogisk mångfald i ingenjörsutbildningen Kort historik Förutsättningar Två kurser för att exemplifiera; - Energiteknik, 5p - Ingenjörsarbete, 10p Trender.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
5. Mål och syfte.
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Agenda och kursmål Hösten 2011 Nortech Telecom. Välkomna 2 En kort presentation av deltagarna runt bordet  Namn  Företag  Vilka förväntningar har du.
Hur lär man sig att arbeta? Donald Schön The Reflective Practitioner – how professionals think in action.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Motivation is the direction and intensity of effort
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
Formellt, skarpt och snyggt
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
Innovation and Project Management Cecilia Enberg.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Presentation Alumnstudie 2015 Examinerade från masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap JMK/IMS Birgitta Fiedler, Department of.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
”Projects are about People”
Myndighetschef - ett kvalificerat ledarskap i statsförvaltningen
Universitetet Nordland Norge
Course info.
Varför MOOC? Trender: Globalisering Individualisering
Planering i matematikundervisning
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Blentarps BK P -13 Series 2012.
Action Learning.
Introduktionsblocket SSA HT-17 Vetenskapligt skrivande
Design, strategi, management
Workshop Arbetsplatslärande.
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
The director of education and Research-Based Education
* Personalutbildning Skriv ämne här *.
* Personalutbildning Skriv ämne här *.
Presentationens avskrift:

En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström

Introduktion 3 åriga ingenjörsutbildningar sedan 1982 Numera även magister och forskarutbildning 30 tal medarbetare på avdelningen (3Pr,1Dt,3Dr) Resultat från 8 års utvecklingsarbete

Introduktion Hur har vi organiserat oss och vårt arbete för kontinuerligt utveckla kurser? Hur arbetar vi med utveckling och kursstart Vad har arbetet gett för resultat

Introduktion Kultur svårt att beskriva artikeln handlar därför om: - hur vi underlättat för kommunikation - hur vi arbetar när vi utvecklar en ny kurs. - en tvådimensionell modell som används för att kommunicera olika typer av kunskap

Introduktion 3 årig ingenjörsutbildning sedan 1982 Ökande och minskande studentantal Inga tillskott av medel

Introduktion Målen med arbetet är att utveckla: -effektiva målrelaterade undervisningsformer - arbetsformer där lärarna hela tiden lär sig mer om studenternas lärande

Metod- organisation Pedagogisk utbildning uppmuntras Årligen deltagande i nationella och internationella pedagogiska konferenser Regelbundna seminarier Aldrig ensam lärare på en kurs Studenterna läser bara en kurs i taget Auskultationer

Metod- kursutveckling Kursens mål diskuteras Kursens innehåll och form diskuteras i generella termer med stöd av en modell

Metod- kursutveckling Kursens innehåll och form diskuteras mer konkret Formen testas mot en tänkt budget, lokaler, personal, labbutrustning

Metod- kursutveckling Kursens innehåll och form diskuteras mer konkret Formen testas mot en tänkt budget, lokaler, personal, labb utrustning Om innehåll och form inte fungerar med de förutsättningar vi har; BÖRJA OM

Metod- kursstart Kurs PM, förklara bakgrund och varför Genomgång av formen Tidiga årskurser, praktisk övning för att visa formen

Metod- kursstart Kurs PM, förklara bakgrund och varför Genomgång av formen Tidiga årskurser, praktisk övning för att visa formen Om formen inte fungerat oftast otydlig introduktion

Resultat Förändrat kursinnehåll

Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg

Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg Nya undervisningsformer

Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg Nya undervisningsformer Nya projektformer

Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg Nya undervisningsformer Nya projektformer Studenterna läser en kurs i taget

Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg Nya undervisningsformer Nya projektformer Studenterna läser en kurs i taget Vi undviker föreläsningar till förmån för handledning

Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg Nya undervisningsformer Nya projektformer Studenterna läser en kurs i taget Vi undviker föreläsningar till förmån för handledning Studenterna läser färre ämnen under sin utbildning

Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg Nya undervisningsformer Nya projektformer Studenterna läser en kurs i taget Vi undviker föreläsningar till förmån för handledning Studenterna läser färre ämnen under sin utbildning Studenterna är mer aktiva i sitt lärande och bidrar gärna till kursutveckling

Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg Nya undervisningsformer Nya projektformer Studenterna läser en kurs i taget Vi undviker föreläsningar till förmån för handledning Studenterna läser färre ämnen under sin utbildning Studenterna är mer aktiva i sitt lärande och bidrar gärna till kursutveckling En kraftigt ökad vikänsla mellan lärare och studenter

Resultat- lärare Lärare som får ett ökat intresse för pedagogiska utbildning Lärarna har bättre översikt över hela programmet

Resultat- lärare Lärare som får ett ökat intresse för pedagogiska utbildning Lärarna har bättre översikt över hela programmet Vi pratar ofta pedagogik

Ur utvärderingsgruppens sammanfattning The evaluation group observes some interesting examples where new educational forms have been developed and made an impact, the teachers have developed an impressive comprehensive view on learning using pedagogical methods that encourage deep instead of surface learning. The students should learn to learn – the task is to lift the student who in the beginning of their studies, are expecting to receive knowledge, to a student, who in the later part of the education is mature enough to seek knowledge.