En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström
Introduktion 3 åriga ingenjörsutbildningar sedan 1982 Numera även magister och forskarutbildning 30 tal medarbetare på avdelningen (3Pr,1Dt,3Dr) Resultat från 8 års utvecklingsarbete
Introduktion Hur har vi organiserat oss och vårt arbete för kontinuerligt utveckla kurser? Hur arbetar vi med utveckling och kursstart Vad har arbetet gett för resultat
Introduktion Kultur svårt att beskriva artikeln handlar därför om: - hur vi underlättat för kommunikation - hur vi arbetar när vi utvecklar en ny kurs. - en tvådimensionell modell som används för att kommunicera olika typer av kunskap
Introduktion 3 årig ingenjörsutbildning sedan 1982 Ökande och minskande studentantal Inga tillskott av medel
Introduktion Målen med arbetet är att utveckla: -effektiva målrelaterade undervisningsformer - arbetsformer där lärarna hela tiden lär sig mer om studenternas lärande
Metod- organisation Pedagogisk utbildning uppmuntras Årligen deltagande i nationella och internationella pedagogiska konferenser Regelbundna seminarier Aldrig ensam lärare på en kurs Studenterna läser bara en kurs i taget Auskultationer
Metod- kursutveckling Kursens mål diskuteras Kursens innehåll och form diskuteras i generella termer med stöd av en modell
Metod- kursutveckling Kursens innehåll och form diskuteras mer konkret Formen testas mot en tänkt budget, lokaler, personal, labbutrustning
Metod- kursutveckling Kursens innehåll och form diskuteras mer konkret Formen testas mot en tänkt budget, lokaler, personal, labb utrustning Om innehåll och form inte fungerar med de förutsättningar vi har; BÖRJA OM
Metod- kursstart Kurs PM, förklara bakgrund och varför Genomgång av formen Tidiga årskurser, praktisk övning för att visa formen
Metod- kursstart Kurs PM, förklara bakgrund och varför Genomgång av formen Tidiga årskurser, praktisk övning för att visa formen Om formen inte fungerat oftast otydlig introduktion
Resultat Förändrat kursinnehåll
Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg
Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg Nya undervisningsformer
Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg Nya undervisningsformer Nya projektformer
Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg Nya undervisningsformer Nya projektformer Studenterna läser en kurs i taget
Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg Nya undervisningsformer Nya projektformer Studenterna läser en kurs i taget Vi undviker föreläsningar till förmån för handledning
Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg Nya undervisningsformer Nya projektformer Studenterna läser en kurs i taget Vi undviker föreläsningar till förmån för handledning Studenterna läser färre ämnen under sin utbildning
Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg Nya undervisningsformer Nya projektformer Studenterna läser en kurs i taget Vi undviker föreläsningar till förmån för handledning Studenterna läser färre ämnen under sin utbildning Studenterna är mer aktiva i sitt lärande och bidrar gärna till kursutveckling
Resultat Förändrat kursinnehåll Nya kursupplägg Nya undervisningsformer Nya projektformer Studenterna läser en kurs i taget Vi undviker föreläsningar till förmån för handledning Studenterna läser färre ämnen under sin utbildning Studenterna är mer aktiva i sitt lärande och bidrar gärna till kursutveckling En kraftigt ökad vikänsla mellan lärare och studenter
Resultat- lärare Lärare som får ett ökat intresse för pedagogiska utbildning Lärarna har bättre översikt över hela programmet
Resultat- lärare Lärare som får ett ökat intresse för pedagogiska utbildning Lärarna har bättre översikt över hela programmet Vi pratar ofta pedagogik
Ur utvärderingsgruppens sammanfattning The evaluation group observes some interesting examples where new educational forms have been developed and made an impact, the teachers have developed an impressive comprehensive view on learning using pedagogical methods that encourage deep instead of surface learning. The students should learn to learn – the task is to lift the student who in the beginning of their studies, are expecting to receive knowledge, to a student, who in the later part of the education is mature enough to seek knowledge.