Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Europaparlamentariker
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Kemikalieplan för Stockholm SIDAN 1. Miljöprogram för Stockholm, delmål 2.1 Innehållet av miljö- och hälsofarliga ämnen i upphandlade varor ska minska.
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
Solenergi- dagar Datum Ort.
Infrastruktur med OPS kan ge tryggare pensioner
Målorienterade strategiska processer
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Att bygga hållbara städer helhetssyn på miljö & hälsa i stadsbyggandet Lars Nyberg Länsstyrelsen i Stockholms Län Att bygga hållbara städer MEX-dggar.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Lerums vision Att vara Sveriges ledande miljökommun om 11 år.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Utmaningarna i energiomställningen
Fossilbränslefri region
Norrbottens energikontor AB Europas nordligaste regionala energikontor - Bildades Är oberoende och icke-vinstdrivande - Ägs av kommuner och landsting.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Hållbar utveckling.
Fiona Winders Hur kan stadsplaneringen bidra till ett socialt hållbar stad?
för dig som reser i Skåne
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Regionala strukturfondsprogrammet för Övre Norrland och EUs strategi för Östersjöregionen Terese Ryndal : kontaktperson för Regionala strukturfondsprogrammet.
Förnybar elförsörjning och smarta distributionsnät Anders Lindskog.
Utveckling av indikatorer för Uthållig kommun Uppdrag från Energimyndigheten: Ta fram indikatorer som stöd för den aktiva processen mot hållbar energianvändning.
Oktoberrapport Oktoberrapport
Hammarby Sjöstad ”One of the world’s highest profile examples of Sustainable City Development” , enligt The Economist:
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Val av transport till resmålet.
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
Hållbarhet som vi ser det A VERY BEAUTIFUL PLACE Mer info på AVBP mobile home office
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Innovationsupphandling - ett verktyg för problemlösning
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Green citizens - Åbo 2011 Individuell mätning av el, kallt vatten och varmt vatten i AB Bostadens lägenheter Projektledare Harry Jonsson Inom ramen för.
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
Bussplan Stockholm vad är syftet? 1) Att byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar 2) Erbjuda stockholmarna en busstrafik som är.
Hållbart företagande i Arktis Mikael Anzén Ordförande i Arktiska rådets arbetsgrupp för hållbar utveckling (SDWG) 1.
Ett ramverk för innovationspolitiken – hur göra Sverige mer entreprenöriellt? Pontus Braunerhjelm Klas Eklund Magnus Henrekson Presentation 21 augusti.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
SDG Lotta Hedström.
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
Hybricons miljö bussar hur är dom miljö vänliga?
Feeder bus line – batteryoperated with induction charging
1. Hållbar stadsutveckling
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Presentationens avskrift:

Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som är ren och tyst

Varför eldrivna bussar? -Energiförbrukningen minskar med mer än 60 procent, vilket innebär att eldrivna bussar ger två-tre gånger så lång körsträcka för samma mängd energi -Utsläppen minskar med mer än 90 procent -Bullret försvinner -Samhällskostnaderna för miljö minskar vid omställning till elbussar

Från demolinje till Bussplan Stockholm -Stockholm är pionjär med en komplett elbusslinje, linje 73, som använder ”opportunity charging” -Nästa steg bör vara en plan för att på tio år med start 2016 ställa om hela innerstadstrafiken till tysta och rena bussar

Bussplan Stockholm – hur genomförs den? -Linje för linje med början på de miljömässigt hårdast belastade gatorna, enligt Miljöförvaltningen -Omställning inom ramen för existerande busslinje och tidtabeller -Förnyelse på grundval av gällande upphandling, inköp av bussar och laddutrustning i konkurrens

Bussplan Stockholm i praktiken: Hornsgatan Hornsgatan på Söder har linje 43, 55 och 66 Bussar passerar från till Från sommaren 2016 kan elbussar införas Då byts nuvarande bussar ut mot 25 tysta och rena bussar Ljudet stör lika lite som ett vanligt samtal Inga partiklar från bromsning

Bussplan Stockholm: smart biogas -Övergången från diesel till biogas var ett stort miljömässigt framsteg -Övergången till eldrift är ett nytt stort steg -Biogasen bör komma till användning för elproduktion; biogas till el ger två-tre gånger så hög effektivitet som konventionell drift

Infrastruktur Laddning

Making public transport attractive ”We started by introducing biofuels, ethanol and biodiesel, in conventional buses. But nobody noticed or cared. … Then we changed tack and decided to go electric. And suddenly the public took notice! We improved the image of public transport, made it more attractive for the passengers and drivers, and our planners started to replan the routes and bring stops closer to dense areas, inside hospitals and shopping centres.” Andrew Gibbons, Head of Nottingham Public Transport, 2014.

Bussplan Stockholm – för hållbar stad -Ekonomisk hållbarhet; mer värden för samma pris -Miljöfördelar; kraftig reduktion av utsläpp, partiklar och buller -Social hållbarhet; mer attraktiv kollektivtrafik, mark blir tillgänglig för bostäder, bättre stadsplanering, större flexibilitet

Men: det behövs en ny organisation för genomförande SLL och dess operatör har fokus på att få ekonomi i nuvarande verksamhet - klarar inte att samtidigt förbereda den stora omställningen Det behövs en ny oberoende aktör, som kan fokusera på introduktionen av elbussar bussar och 80-talet laddstationer i Stockholm En motsvarighet till vad Hertz är för personbilarna, ett företag som äger och hyr ut bussar; en brygga mellan långsiktiga investerare, offentlig sektor och andra intressenter. Kan genom beställning för serieproduktion uppnå bättre villkor än vad någon annan kan göra Ska kunna leverera trafik till samma kapital- och driftkostnader som i dag - och samtidigt skapa radikalt bättre miljövärden och attrahera fler resenärer Ett projekt för investerare som vill främja hållbarhet

Bussplan Norden -för tyst och ren trafik i våra storstäder?