Folkbildning igår och idag Petri Salo – Åbo Akademi i Vasa – 2008

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Om mänskliga rättigheter
- en positiv och realistisk självbild
PUBLIKT ENTREPRENÖRSKAP
Historien om Antiken i Grekland.
Är världen på rätt spår? Situationen idag: Enligt EFA Global Monitoring Report 2002 Presentation vid mötet En jämställd skola för alla? Sida, 4 april 2003.
Utvecklingstrappa för socialt företagande KAK 1997 Anpassad linje 1998 Projekt Valborg 2000 Kooperativ Valborg 2004 Projekt Valfrid 2007 Luleå.
Siffror om jämställdhet
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Kultur för alla – gäller det mig
Aktör / Struktur.
Industri och demokrati i sverige
Demokrati och diktatur
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Kapitel 8 November 2008/Leif Carlsson Något om Din fritid Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
Demokrati "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem.” Evelyn Beatrice Hall.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
FOLKRÖRELSER På 1800-talet.
Historien om Grekland.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Demokrati och hur Sverige styrs
Ta ställning och handla!
Turismens historia kapitel 2.
Demokrati, politik och val.
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
Nannette Büsgen Facebook/Volontär i Nacka Twitter/volontarinacka Instagram/volontarinacka.
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
Är du 40-, 50-, 60- eller 70-talets barn......??? Hur har du KUNNAT överleva?
Demokrati (=folkstyre)
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
Demokrati och diktatur
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Studiefrämjandets ledarintroduktion!
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
Olika sätt att tänka om samhället och världen…
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Välfärd och Ideologier
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Fritt bildningsarbete Arbetar-och medborgarinstituten i Svenskfinland Åbo Akademi/Österbottens högskola – Pedagogiska institutionen/Petri Salo Utvecklingen.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning.
Folkbildning igår och idag Petri Salo – Åbo Akademi i Vasa – 2008
historia och filosofiska
Portfolio “Ett ark man bär med sig”
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Sverige Sverige vid 1800-talets början:
Demokrati och diktatur
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Vuxenutbildningens historia och filosofi FÖRELÄSNING 2.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Ideologier.
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Presentationens avskrift:

Folkbildning igår och idag Petri Salo – Åbo Akademi i Vasa –

Folkbildning igår och idag – även imorgon Den övergripande frågan: Har någonting ändrats sedan slutet av 1800-talet då folkbildning/fritt bildningsarbete föddes? Min hypotes: Ingenting har förändrats – allt är precis som förr Viktiga frågor Vad betyder deltagande i folkbildningen för deltagarna? Varför deltar man och vad får man ut av deltagandet? Vad främjar (deltagandet i) folkbildning egentligen? Vad är samhällsnyttan, följderna, effekterna? Man får skratta på skattebetalarnas bekostnad

FÖRÄNDRING Samhälleliga och sociala strukturer Arbete Tid FOLK- RÖRELSER Förenings- verksamhet FOLKBILDNING Studiemässig Självstyrd FOLKSTYRE Rösträtt i repre- sentativ demokrati Dugligt medborgarskap Från slutet av 1800-talet till 1900-talet Välfärdsstat Arbetarinstitut Folkhögskolor Studiecentraler Ett agrart samhälle Industrisamhälle

MEDBORGAR- STYRE Deliberativ & direkt demokrati FÖRÄNDRING Samhälleliga och sociala strukturer Arbete Tid NYA SOCIALA RÖRELSER Social, kritisk, politisk, etisk inlärning Socialt medborgarskap Situationen i slutet av 1900-talet/början av 2000-talet Medborgarsamhällen Arbetarinstitut Folkhögskolor Studiecentraler Platser & omgiv- -ningar för lärande och kunskap Industrisamhälle Ett globaliserat informationssamhälle

FÖRÄNDRING Samhälleliga och sociala strukturer Arbete LÄRANDE- MARKNADER LÄRANDE- INDUSTRI Instrumentell, Individuell inlärning MARKNADS- DEMOKRATI Konsumentskap Corporate citizenship Viga virtuella lärocenter Globala marknader Situationen i slutet av 1900-talet/början av 2000-talet Industrisamhälle Ett globaliserat marknadssamhälle

Jordbrukssamhälle Industrisamhälle IT/Kunskapssamhälle övergång välfärdssamhälle servicesamhälle civilsamhälle folkbildningen “föds” folkbildningens och förenings- verksamhetens glansperiod folkbildning och förenings- verksamhet i kris ? nya sociala “rörelser” Folkbildning på 1900-talet i Finland

Likheter de övergripande strukturerna förändras - arbete (relationen fritid&arbete), organisationer/företag, geografi/internationalism (världen krymper), synsättet på tiden, familjestruktur, utgångspunkten för identitet osäkerhet inför det nya destruktivism, polarisering, utslagning förändringar i värdesystem, ideologier friheten, öppenheten ökar (?) kollektivism som reaktion på en ökande individualism ? decentralisering - verksamhet på lokal nivå andlighet i dess olika former Olikheter vid första övergången inga vuxenutbildningsorganisationer samhällsystemet outvecklat, på osäker grund förändringstakten - förändringens synlighet inlärningsbehovet vi vet mera idag, kan mera ?? jämlikhet mellan könen framtidstron Likheter/olikheter vid övergångsperioderna

Kosti Huuhka (1990, 70) i sin historik över arbetar- och medborgarinstituten: Vaasassa olivat kansansivistystyötä harrastavat henkilöt järjestäneet yleistajuisia luentoja ja Vaasan työväenyhdistys vuodesta 1890 lähtien opetuskursseja, joita kutsuttiin työväenyhdistyksen iltakouluksi. Tätä opetustoimintaa kaupunki tuki avustuksilla anniskeluyhtiön voittovaroista. Vasa arbetarinstitut grundas 1907 Folkbildningens mikrohistoria -Case Vasa

Arbetarföreningarna i Vasa 1883 till 1907 Palosaaren työväenyhdistys 2004: 98 medlemmar varav 10 aktiva

Självstyrd (folk)bildning enligt Harva (1955, 27) De strävandena inom arbetarrörelsen som gick ut på höja bildningsnivån och öka den sammhälleligt-ideologiska medvetenheten bland medlemmarna i rörelsen. För att bli betraktad som självstyrd skulle bildningsarbetet tydligt tjäna de ideologiska och pragmatiska strävanden inom arbetarrörelsen. Man skulle koncentrera sig främst på att förmedla kunskaper om de politiska rättigheter och skyldigheter som arbetarna hade. Förverkligades Föredrag genom: Ett talarsällskap Handskriven tidning (Pöyhiä) Agitationsverksamhet

Studiemässig folkbildning Det ”revolutionära bildningsprogrammet” kom att utmana och upplevas som ett hot mot det social-reformistiska bildningsprogrammet I stadgan för Vasa arbetarinstitut betonades att institutet skulle ”stå utanför alla politiska och religiösa strider och agitationer” samt att man INTE ”skulle föranstalta möten, som gäller dagens politiska, sociala eller religiösa frågor”. I stället skulle man i verksamheten utgå från vetenskap- lighet och objektivitet i positivistisk anda (Berndtson-Backholm 1987, 24; Granö & Wallén. 2003, 103)

Formerna för folkbildning i Vasa Studiemässig folkbildning Biblioteks- och läsesalsverksamhet Undervisningskurser I räkning, rätt- och stilskrivning samt bokföring ute- och för industriarbe- tare och betjänter Föredrag (folkhögskolekurser) Bildande nöjen Teatersällskap Körer och orkestrar Samkväm och soarer Utflykter

Folkbildning i Vasa 2005 Vasa Arbis Arbis är folkbildning i tiden: kurser, föreläsningar, temadagar, utställningar, resor och dis- tansundervisning är en mötesplats för kultur och samhällsdebatt Arbis är livsglädje och samvaro, alltid nära, mitt i stan och i förorterna År undervisningstimmar, 3180 deltagare Vaasa-opisto 1907 Vaasa-opisto – Vaasan työväenopisto tarjoaa oppimiselämyksiä erityisesti aikuisille. Lap- sille on tarjolla mm. taiteen perusopetusta. Tuotamme myös tilauskoulutusta räätälöidysti tilaajan tarpeisiin. Evangeliska folkhögskolan i Österbotten 1926 Här hittar du det mesta om vår skola. Men vi är också mer än en skola, Efö är ett hem och en viktig sida i elevernas och personalens liv. Det märker du på rösterna men framför allt om du besöker oss. Hos oss möter du nya vänner, samförstånd, kulturkrockar, svar på dina frågor och du blir samtidigt accepterad. Vårterminen elever, kortkurser 1441 sv sv. Fria kristliga folkhögskolan 1945 Fria kristliga folkhögskolan (FKF) är en utbildningsinstitution av mindre format belägen i centrum av Vasa. Skolans campus finns numera vid Kaserntorget i Vasa, adressen till huvudbyggnaden är Kaserntorget 1. + Svenska stud í ecentralen + Korsholms vuxeninstitut....

DET FRIA BILDNINGSARBETET 2008? VAD? FÖR VEM? PÅ VILKET SÄTT? Gestaltningen i Aikuiskoulutuksen maailma Kansanopisto

Internetföretaget GOOGLEs fem företagsprinciper Focus on the user and else will follow Its best to do one thing really, really well Great just isnt good enough You can make money without doing evil You can be serious without a suit Lämpliga för fritt bildningsarbete 2008?

Fritt bildningsarbete 2004 Individer Kvinnor Andel FBA Medborgarinstitut % 60% Studiecentraler % 18% Folkhögskolor % 11% Idrottsinstitut % 8% Sommaruniversitet % 3% Mest undervsning i (mätt i undervisningstimmar, summa 2,2milj.) Konst, hantverk, praktiska färdigheter 20% Musik 14% Gymnastik och hälsa 12% Bildkonst 9%

För vad och för vem är folkbildningen till för? Case - de finlandssvenska arbetar- och medborgarinstituten?

DET FINLANDSSVENSKA FRIA BILDNINGSARBETETS VERKSAMHETSMILJÖ IDAG? 31 arbetar- och medborgarinstitut, 17 folkhögskolor, 1 studiecentral, 1 idrottsinstitut och 2 sommaruniversitet Är detta ett lämpligt nätverk för Svenskfinland? Verksamhetsmiljön har förändrats – på vilket sätt? Folkbildarna i Svenskfinland Finlandssvenska brevmärken 1922 Avsikten med motiven var att framhålla finlandssvens- karnas samhörighet trots den geografiska splittringen och också klargöra begreppet Svenskfinland och det faktum att det i Finland existerade en talrik svensk befolkning.

Vad gör man på arbetar- och medborgarinstituten 2008 ? ~ Väver mattor som ges som julklappar till vänner och bekanta ~ Bygger båtar under största möjliga tystnad ~ Lär sig navigera ~ Tillverkar sin egen likista ~ Sjunger i en (självtillräcklig) kör ~ Surfar på internet ~ Lär sig att placera möblerna på rätt ställen därhemma ~ Repeterar grunderna i engelska för tionde gången ~ Leviterar ~ Skolar och drillar hundar ~ Lär sig att koka hembrännt Helsingfors Svenska arbetarinstitut