Www.gu.se Förslag till rambeskrivning för institution 1 Namnförslag: Institutionen för pedagogik och specialpedagogik – Department of Education 1. Teman.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dorota Lembrér Licentiand
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Före, under och efter utbildningen på Högskolan i Halmstad, 2007 – (2012) Utvärdering och utveckling Högskoleövergripande projekt i samverkan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Forskning Sjuksköterske- program (370/år) Äldrelivsforskning Innovation, implementering, samhälls- och systemforskning Barn- och ungdomsforskning Individ-
Barn och ungdomsfrågor
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Tillgänglighets- uppdraget
Bild 1 SOCIAL- PSYKOLOGI Framtida forskning. Bild 2 SPSPG – med inriktning mot hälsa och välbefinnande POLPG – med inriktning mot personal, organisation.
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Programförklaring, Vad är Teachers Without Frontiers? Teachers Without Frontiers är en ideell förening vars främsta syfte, uppgift och mission.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
Det dubbla uppdraget Lars Geschwind.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Forum för genusvetenskap
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Elevdemokrati i praktiken
Filosofiska fakulteten. Universitetets organisationsplan 2 2 UNIVERSITETSLEDNING Rektor, Prorektor, Universitetsdirektör, Bitr. universitetsdirektör Rektors.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Universitetets organisation
Universitetets organisation
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Akademiska värden - inledning till samtal
Verksamhetsplan FSV 2016.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Universitetets organisation
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Värdegrund - Vision - Mission
Universitetets organisation
Universitetets organisation
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet
Universitetets organisation
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Grundlärarutbildningarna
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Förslag till rambeskrivning för institution 1 Namnförslag: Institutionen för pedagogik och specialpedagogik – Department of Education 1. Teman och centrala kunskapsområden Institutionens kunskapsområden utmärks av ett grundläggande samhällsperspektiv med fokus på relationer mellan pedagogiska praktiker och det omgivande samhället, liksom dessa praktikers villkor och konsekvenser för individer, grupper och samhälle. 2. Forskning, utbildning och samverkan Institutionens forskning domineras av studier kring en samling klassiska pedagogiska frågor med fokus på individuella, organisatoriska, resursmässiga och institutionella förutsättningar för undervisning och utbildning, resultat av dessa, liksom relationen mellan utbildning och arbetsliv. Verksamheten inrymmer omfattande internationella samarbeten.

Profil Verksamheten karakteriseras av en djup, empiriskt grundad kunskap om utbildningssystem. Såväl forskning som utbildning och samverkan förhåller sig till mikro- och makroaspekter, utifrån både lokala och globala perspektiv. Frågor om utbildning och social rättvisa är ett centralt tema. Här studeras genus, klass och etnicitet, men även differentiering och selektion på andra grunder, liksom inkluderings-/exkluderingsprocesser. Hit hör även utbildningens reproducerande funktioner. Ingår gör också frågor om undervisningsprocesser, utbildningsorganisation såväl inom skolan som i och för arbetslivet, styrning och ledning, skolutveckling, professioner och yrkespedagogik. Institutionen har ett nationellt ansvar för bedömning av engelska och övriga moderna språk i skolsystemet samt även för internationellt unika, kvantitativa forskningsdatabaser. Kopplat till dessa verksamheter finns en väl utvecklad metodkompetens.

Utveckling och utmaningar integration mellan institutionens verksamhetsområden inter- och intradisciplinär rekrytering av studenter och personal forskning, utveckling och utbildning med fokus på bedömning och examinationsformer inom skola, högre utbildning, samt även i andra sammanhang forskning och utbildning kring läroplansteori samt internationell och komparativ pedagogik befintliga och nya kompletta akademiska miljöer, såväl institutionellt som nationellt och internationellt [tvärvetenskapligt] forskningssamarbete över institutions-, lärosätes- och nationsgränser regional och nationell samverkan i förhållande till institutionens forskning och utbildning

Förslag till rambeskrivning för institution 2 Profil: Institutionens kunskapsprofil riktas mot barns, ungas och vuxnas meningsskapande och kommunikation, identitets- och kunskapsutveckling i vardagsliv såväl som i institutionella och professionella sammanhang. Den innefattar också ett intresse för lärande, kommunikation och identitet i termer av genus, etnicitet och sociala och kulturella förhållanden. Viktiga teman är barns och ungas vardagsliv och utveckling av grundläggande färdigheter, deras förståelse av omvärlden generellt och inom specifika områden såsom språk, matematik, naturvetenskap och estetik. Här uppmärksammas också förskolans och fritidshemmets innehåll, pedagogik och deras professionella uppdrag. Vidare är mediers roll för lärande, kunskapsutveckling och identitetsskapande centralt.

Exempel på verksamhetsområden: Forskning: Early Childhood Education forskar om barns lek, lärande och utveckling. I fokus är frågor som rör barns och ungas vardagsliv och frågor om förskolans och fritidshemmets innehåll, pedagogik och deras professionella uppdrag. LinCS, som utgörs av en samverkan mellan flera forskningsmiljöer, bedriver forskning om lärande och medier. I ett stort antal projekt bearbetas frågor om lärande, kommunikation och undervisning i utbildningsmiljöer, på arbetsplatser, i online-spel och i andra virtuella miljöer. Utbildning: bedrivs inom lärarprogrammet, mastersprogram i utbildningsvetenskap och personalvetarprogrammet. Det bedrivs också undervisning på grund-, avancerad-, och forskarutbildningsnivå inom områden som pedagogisk psykologi, utvecklingspsykologi, högskolepedagogik, lärandeteorier, organisationsteorier, kommunikationsstudier, barn- och ungdomsforskning, kvalitets- och policystudier, kulturstudier, lärande och medier, samt spel och lek. Uppdrag: Institutionens medarbetare har en rad uppdrag inom och utom universitetet som innefattar utveckling av forskning, utbildning och samverkan med det omgivande samhället (inkl. uppdrag inom kommuner och myndigheter)

Framtida utmaningar: Förändringstakten i det moderna samhället är hög. De globaliseringsprocesser och de förändringar som sker kulturellt, socialt och ekonomiskt innebär stora utmaningar och ett ökande krav på kompetensutveckling och kunskapsbildning. Utmaningen för institutionen består dels i att utnyttja potentialen i mötet mellan två starka forskningsmiljöer, dels att utveckla undervisning och tredje uppgiften på sätt som stärker individers och verksamheters möjlighet att förstå och svara mot de i samhället aktuella utmaningarna Förslag till benämning: Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande Department of Education, Communication and Learning

Förslag till rambeskrivning för institution 3 Profil Institutionen syftar till att bidra till utveckling av undervisning och lärande Exempel på verksamhetsområden Forskning om lärande, undervisning och pedagogiska professioner. Utvärderingsuppdrag Lärarutbildning, avancerad nivå och forskarnivå Fort- och vidareutbildning Framtida utmaningar Stärka forskningen Litteracitet och bildning Lärarutbildningskartans förändring Förslag till benämning Institutionen för lärande och undervisning Department of Learning and Teaching

Förslag till rambeskrivning för institution 4 Profil En helhetssyn på vårt möte med mat och idrott/fysisk aktivitet Bidra till god hälsa och hållbar utveckling Lärande, ledarskap, hälsopromotion, påverkan på vanor, prestationsutveckling Positiva beteendeförändringar hälsa; kost -- fysisk aktivitet Lärande och kommunikation i vardag för hållbar utveckling; kost --- idrott Coaching inom idrott och fysisk aktivitet Kulturella perspektiv på mat, måltider, idrott; livsstil och identitet, social gemenskap, genus, ålder, etnicitet Helhetsupplevelse måltider och idrott samt betydelse av medvetna val

Exempel på verksamhetsområden Hälsopromotion, ledarskap/coaching, lärarutbildning Forskning; Kost/hushållsvetenskap; vanor och tankar om mat, måltider, möjligheter/hinder vid val av mat för hälsa, miljö Kommunikation/lärande skola, vuxenliv Idrottsvetenskap; idrotts/fritidskultur, skolämnet idrott/hälsa, fysiska aktivitetsvanor/hälsa, barn/ungdomsidrott, lärande/ledarskap, karriäravslut, genusfrågor Utbildningar; lärare, sports coaching, hälsopromotion, restaurangmanagement, kostekonomi, fristående kurser, uppdragsutbildningar, forskarutbildning Samverkan

Framtida utmaningar Kunskapscentrum för hälsa, kost, idrott och fysisk aktivitet Nyrekrytering av professorer, postdoc, doktorander Ökad nationell och internationell samverkan fo/utbildning Konsolidera grundutbildningsprogram, utveckla magister/master Kunskapscentrum för hälsa och prestationsutveckling (KHP) Två forskarutbildningsämnen; kostvetenskap, idrottsvetenskap Förslag till benämning: 1. Institutionen för idrotts- och kostvetenskap Department of Sport Science, and Food and Nutrition 2. Institutionen för hälsa, kost och idrott Department of Health, Food and Nutrition, and Sport Science