1:a tillfället. vi går till biblioteket där Anna presenterar Kubbes museum. Hon läser boken och vi få se film på datorn. 2:a tillfället. Vi läser boken.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
Samtala om böcker.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Sorteringslek i skogen
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
På en utflykt till havet ser vi att barnen visar ett stort intresse för vattnet, sanden och allt som går att upptäcka stranden. Det som väckte vårt intresse.
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Anneli och Christians Datorskola
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Föräldramöte 12 september 2011
Krokodilens förskola Storyline vt-08
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Läroplansträff Välkomna.
Projekt regnbågen En dag i september när vi skulle gå till skogen, såg vi regnbågen. - Titta regnbågen ropade barnen.
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
1. Uppgiften presenteras
Läroplansnätverk förskola
Hur gör du för att förstå en text?
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord, matematik Vad behöver barnen ha för.
©Else-Britt Hellström
En dam gick till prästen.. „Fader. Jag har ett problem. Jag har två talande honpapegojor och dom säger bara fula ord."
STOR BOKSTAV -I början av en mening… -Vid egennamn… -människor, djur
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
Diskussionstillfälle 4
Skrivregler & grammatik
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Vad är återvinnings konst och hur ska vi arbeta med det?
pedagogisk dokumentation
Textilarbete Alice Höök.
Varför?.
Digitalt lärande Måndagen den 15/3. Dagens lektion Mål: Att starta upp arbetet med digitalt lärande. Metod: Genomgång och diskussion i grupp. Skriva i.
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Massmedia.
Läroplansträff Välkomna.
Hållbarutveckling Som en del i vårt arbete med hållbarutveckling så jobbar vi på Hönan med återvinning, att värna om vår naturen och våra leksaker. Här.
Inspirationskonferensen 13 februari 2014
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Naturkunskap i förskoleklass
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
ISLAM källakälla. Namn: Flag av Alash Av: Kira. Islam i Samhället Islam är den andra största religionen i världen efter Kristendomen med 1.7 billioner.
Piteå stadsbibliotek. Om Piteå stadsbibliotek Piteås stadsbibliotek är ett allmänt bibliotek som är lokalt utplacerat. Eftersom att biblioteket är hopbyggt.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Konsten att läsa skönlitteratur
Måndag den 22 januari 2018.
Drakarna går på utflykt!
Presentationens avskrift:

1:a tillfället. vi går till biblioteket där Anna presenterar Kubbes museum. Hon läser boken och vi få se film på datorn. 2:a tillfället. Vi läser boken och funderar kring sortering, återvinning och museum. Vad skulle ni vilja göra? Meja-Li, en sorteringslåda. Anja, ett museum. Albin, ett museum. Olle, ett stenmuseum. Morgan, ett stenmuseum. Ur Lpfö Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö och naturfrågor.

3.e tillfället. Vi lånar böcker om olika stenar, och ser att man har en speciell sten som hör ihop med månaden som man är född i. Hur ska vi göra våra museum? En låda, kubbe hade massa lådor. Vi kanske kan använda skokartonger. Ni kan kolla hemma om ni har kartonger som ni kan ta hit.

Vill ni måla eller tapetsera era museum? Alla ville måla.

Barnen jobbar vidare med deras museum. Väljer lite mjuka tyger som deras stenar kan ligga på.

Vi hittar många stenar på vår förskolegård.

Vad är skillnaden på dessa stenar? Oliwer, en är vit och en är svart. Anja, en är tung och en är inte så tung. Meja-Li, en är vit och en är svart. Albin, en är vit och en är svart. Morgan, konstigt att den är lite mjuk och lite hård.

Hur kan några stenar blivit så runda? Anja, du har hittat några på asfalten och de runda i skogen. Morgan, de har legat i sanden och blivit bränd i solen. Meja-Li, de har legat i sanden, JÄTTELÄNGE. Ur Lpfö: - barnen ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, och förmedla upplevelser, erfarenheter, Ideèr och tankegångar med hjälp av ord och konkret material. - Utveckla sin förmåga att urskilja, utforska, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.

Vi är snart klar! Snart dags för avslutningsfesten!

Här gör vi kottedjur och maraccas. Vi avslutar med saga och glass.