25 januari 2007 Lena Olson och Lydia Springer - Vuxenhabiliteringen, Landstinget Sven-Erik Pistol - Regionförbundet Ann Nilsson -Tierps kommun Inger Selling och Gunilla Andersson-Svahn - Brogården, Uppsala kommun
Utvecklingsstörning och/eller kognitiva svårigheter: SUF:s målgrupp Svagbegåvning Neuropsykiatriska funktionshinder Förvärvad hjärnskada
Adaptiv förmåga Praktiska Sociala Skolrelaterade Färdigheter
Konsekvens av kognitiv nedsättning: kännetecken Tidsuppfattning Planering och organisering Läs- och skrivsvårigheter Långsamhet Socialt
Konsekvens av kognitiv nedsättning: kännetecken forts. Minne Förståelse Omdöme
Tekniker och strategier Visa ett ointresse / nonchalans Avbryta / byta ämne Standarmeningar som passar in överallt Läsa av minspelet - förväntas ”ja” eller ”nej” Säga att man förstår / håller med
Prevalens – hur många barn? Sverige 1,4 promille (ca 160 barn) Danmark 0,5 – 1 promille Norge 0,05 promille
Hur har barnen det? Studier visar ökad risk för gruppen Stora individuella skillnader
Sociala villkor Arbetslöshet eller sjukbidrag Begränsat socialt nätverk ”Instabil” uppväxt Negativa erfarenheter från professionella kontakter Låg självkänsla Obehandlande medicinska problem
Förkortningar SUF ”Samverkan kring föräldrar med utvecklingsstörning eller andra kognitiva svårigheter ” FIB - projekt = Föräldrar med intellektuella begränsningar PAM = Parent Assessment Manual FUB = Föreningen för Utvecklingsstörda Barn, Ungdomar och Vuxna IFO = Individ- och familjeomsorgen/socialtjänsten COPE = The Community Parent Education program
Lokala - SUF Förskola/Skola MVC LSS-verksamhet BVC Socialtjänst Habilitering Förskola/Skola LSS-verksamhet Intresseorganisationer
Läns- SUF Regionförbundet Uppsala Universitet Riks-FUB Centrum för funktionshinder Uppsala Kommun Socialstyrelsen / Metod Institutet
Familjerna Läns-SUF PAM bedömning BOV-SUF Forskning Kunskapscenter FIB-projekt Lokal-SUF Familjerna
Föräldraförmåga Lågt samband mellan IQ och föräldraförmåga Brist på överensstämmelse Nedre gräns Definition av ”Good enough” varierar Föräldraförmåga är inte ett statiskt begrepp
Föräldraförmåga är…. Intelligens i kombination med: Socialt fungerande Inlärningsförmåga Emotionell utveckling Adaptiva förmågor Barnet
Attityder
Barnkonventionen 1989 FN Standardregler 1993 ”Barnets bästa ska alltid komma i främsta rummet.”, ”Varje barn har rätt att överleva och utvecklas.” artikel 3, artikel 6 ” …främja möjligheten för människor med funktionsnedsättning att leva familjeliv och rätt till personlig integritet.” ”…inte diskriminera när det gäller sexuella relationer, äktenskap eller föräldraskap.” punkt 9
Stödinsatser Socialtjänst LSS Övriga Informellt nätverk
Utformning av stödinsatser Vad är speciellt för målgruppen? Information Motivation Kontinuitet Samordning Bemötande
Vad behöver professionella? Kunskap - fortbildning Handledning - konsultation Samarbete - samverkan
Vilket stöd vill mammorna ha? Arbete/anställning Ekonomi Stöd i hemmet och skolan Hjälp till självhjälp Socialt nätverk ”Familjestödsbas”
Kognitivt stöd och hjälpmedel
Vad är kognitivt stöd? Stöd att hantera information, att uppmärksamma, ta emot, komma ihåg, bedöma, fatta beslut och utföra. Att anpassa och skapa förutsättningar för en person att fungera mer självständigt i sin vardag.
Kognitivt stöd på olika sätt: Förenkla eller minska mängden information Förstärka, tydliggöra information Göra information mera konkret Öka strukturen Lära in strategier och knep Kompensera med tekniska hjälpmedel Märkning, markering med färger Bildstöd
Stöd att planera planeringen… Skapa rutiner för planering planera in en bestämd dag & tid för att planera nästa veckas, Mat, inköp, tvättid, aktiviteter…