Sinnesstimulering En (livs)viktig del i vardagen Birgitta Råstander, Pedagog Ina Gilbertsson, Arbetsterapeut.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Advertisements

Att välja - Hur gör man?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Arbetsterapi i skolan.
Dans och rörelse i demensvården Att ha roligt i rörelse
Pedagogisk verksamhetsidé
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Finnes: Två filialbibliotek Knappa resurser Några tappade sugar Positiva besökare Önskas: Två huvudbibliotek Utrymme för förändring Entusiasm Fler positiva.
”Vården kände sig drabbad av mig och jag kände mig drabbad av vården”
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
Våra barns skolmiljö: Omfattar allt ifrån trafikmiljö till miljön i klassrummen. Det kan gälla alltifrån övergångsställen till hur stora elevgrupperna.
Brev från Pingvinen.
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Det finns många bildspråk !
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Förändrad teamrond på Geriatriska kliniken
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
©storm.
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Hälsopedagogik. Betrakta hälsa ur ett ekologiskt och globalt perspektiv Kursmål 1.
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder och levnadsvaneprojektet Raija Lenné Raija Lenné 2014.
Vi vet att tjejerna flyttar och grabbarna stannar Men vad gör vi åt det…
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
”Undervisningen är helt gratis ”
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Mårten Hultgren Kungsholmen gymnasium Stockholm martenmatematik.
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Levnadsvanor vid sjukdom - etiska aspekter
SET och Sex och samlevnad? Hur gör man? Vad gör man? Vad kan man göra?
Välkommen till Braås skola
Att leda inom skolans värld Går det? Lars Eriksson Skolan – en förmån att få leda! Ansvarsfullt att forma den unga generationen Härligt att.
Formuläret Liv & hälsa år 2008 November 2008/ Margareta Lindén-Boström & Carina Persson Liv & hälsa år 2008 – en urvalsundersökning våren 2008.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Välkommen! Till Lunds universitet och Medicinska fakulteten
I samarbete med Arbetsförmedlingen och kommuner i Stockholms län Consensio- Kompetensutveckling i samspel.
Consensio- Kompetensutveckling i samspel
Ankomst Göteborg Återvändandearbete: är det möjligt och hur?
För att inkludera alla Ljusdal IF
Beteendestörning vid hjärnskada Rehabilitering vid kognitiva problem Älvsbyn vårdcentral Arjeplog vårdcentral Arvidsjaur vårdcentral Gällivare ITstudion.
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Bäst uppfinningarna!. Teknik och fysikaliska begrepp ha kunskaper om användning av naturvetenskap och teknik i samhället kunna beskriva några vardagliga.
Välkommen till Solstrålens föräldramöte!
10 år med Liv & Hälsa ung Hur mår niondeklassare i Sörmland? Källa: ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung Hur mår niondeklassare.
Hälsa och Ledarskapsprogrammet Framtidens utbildning!
Läroplansträff Välkomna.
Hälsa och lärande. Målsättningar med hjärnprojektet  Studieförberedande – att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra elever inför deras fortsatta.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Att minska ljudnivån Aktionsforskning våren 2008 På Sandflundran.
Hälsofrämjande insatser i skolan. Utvärdering av DISA. Pernilla Garmy Skolsköterska, Doktor i medicinsk vetenskap Skolsköterskekongress, Stockholm 15 april.
VAD VI GÖR OCH HUR År Prover8442/ / / / / / /699 Man1931/ / / / / / /295.
Seniorträffen, Bo Bergmans gata 4 öppen mötesplats för seniorer
”Förskolebarnens röst”
Nallemottagning på Söderleken!
Stockholms stad.
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Sinnesstimulering En (livs)viktig del i vardagen Birgitta Råstander, Pedagog Ina Gilbertsson, Arbetsterapeut

Presentation av vår arbetsplats Lagunen Varför behöver vi Sinnesstimulering? Några exempel om sinnesstimulering Tips på inköpsställen samt litteratur

Lagunen Sinnesrum Slingan Taktil massage Café Öppet Hus på Lagunen 24/4 kl. 9-10.30 För personer mellan 13-65 år med omfattande flerfunktionshinder Personer från hela Stockholms län Habilitering & Hälsa Alla kommer tillsammans med någon de känner väl Sinnesrum Slingan Taktil massage Café

Snoezelen/ Multisensory environment Kort historik 1970-talet Aktivitet/ avslappning Inte bara omvårdnad Stimulerande miljö och förändrat förhållningssätt Näring till hjärnan - utveckling Locka till samspel

Det viktiga förhållningssättet Tro på personens möjlighet till utveckling Vänta in, ge tid Var öppen för samspel Ha kul! Ge möjlighet till egna val Se möjligheterna! Våga prova!

Anpassad sinnesstimulering Skapa förutsättningar Behov av att begränsa intryck Positiv/negativ sinnesstimulering

Sinnesstimulering -några exempel