Viktiga teoretiker för den psykosociala utvecklingen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om människosyn och etik
Advertisements

Kriser Traumatiska kriser Utvecklingskriser.
Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?
Tillgänglighetskonferens Örebro
Det psykodynamiska perspektivet
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Daniel Ståhl & Tomas Gustavsson
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
MBT i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
ANKNYTNINGSTEORI Ett sätt att förstå hur barn lär sig relatera till andra människor Familjehemsdag i Västernorrland 21 november 2009 Ingegerd Gavelin.
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Livsberättelsens betydelse i palliativ vård Ingrid Underskog
Psykisk hälsa på 1177.se och UMO.se
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
Barns psykosociala utveckling
AKADEMI BÅSTAD GYMNASIUM OCH VUX
Barnet föds med förväntan att andra ska ta hand om dess reaktioner
Livskunskap för de allra yngsta
Utvecklingspsykologi
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
Bemötande och behov ur ett psykologiskt perspektiv
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Anknytningsteori och barns utveckling
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Utvecklingspsykologi
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
Humanistiska Perspektivet
Hantera en kronisk sjukdom
Vad vet ni om Freud?.
Vad behöver min tonåring av mig?
ICDP/Vägledande samspel
Eriksons utvecklingsteori
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Sigmund Freud, utvecklingsfaser, personlighet, drömmar, försvar
Vad vet ni om Freud?.
Psykodynamiskt perspektiv
Kognitivt perspektiv.
PLIKTBARN LUSTBARN.
INTUITION OCH INTENTION. Intentionen arbetar som drömmen. Freud menar att vi bearbetar problemet genom att röra oss i en cirkelrörelse runt problemets.
Sjuka barn – vad behöver barn och föräldrar?
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Anknytning –individuation- separation
Mental hälsa.
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Social hållbarhet med siktet inställt på de tidiga åren
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
KONFLIKTER.
Om att hitta sig själv som tonårsförälder Cronhjelmsskolan den Jan-Erik Nyberg, präst, familjerådgivare, sexualterapeut Familjerådgivningsbyrån.
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Psykodynamiska perspektivet. Vad innebär psykodynamiskt perspektiv? Psykoanalys.
”Helheten är mer än summan av delarna” DET HUMANISTISKA PERSPEKTIVET.
Psykodynamiska perspektivet
Konflikt. Tecken på konflikt Reaktioner på beteenden- Leta efter fel Personangrepp Fler motsättningar om fler ämnen Lägger ner tid och energi på upptrappning.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Freud och det psykodynamiska perspektivet
Idag… 4 Utvecklingspsykologi Hur blir man människa?
Vad vet ni om Freud?.
Freud och det psykodynamiska perspektivet
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Viktiga teoretiker för den psykosociala utvecklingen Sigmund Freud Erik Homburger Erikson John Bowlby Abraham Maslow George Kelly Jean Piaget Aron Antonovsky

Freuds strukturella personlighetsmodell av människan Detet - lustprincipen Jaget - realitetsprincipen Överjaget – Introjektion

Medvetandets olika nivåer Det medvetna Det omedvetna Det förmedvetna

FÖRSVARSMEKANISMER Bortträngning Regression Förnekande Projektion Somatisering Rationalisering

Eriksons psykosociala utvecklingsstadier 1. Spädbarnsperioden (Tillit-Misstro, 0-1 ½ år) 2. Småbarnsperioden (Självständighet-Tvivel, 1 ½ - 3 år) 3. Lekåldern (Initiativ – Skuldkänslor, 3-6 år) 4. Skolåldern (Arbetsflit-Underlägsenhet, 6-12 år) 5. Ungdomsperioden Identitet- Rollsplittring, 12-21 år) 6. Tidig vuxenålder (Intimitet-Isolering, 21-35 år) 7. Vuxenålder (Produktivitet-Stillastående ,35-65) 8. Ålderdomen (Integritet-Förtvivlan, 65 –)

Begränsningar hos det nyfödda barnet Är ej medvetet om sig själv och sin omvärld. Kan ej urskilja ett föremål från ett annat. Gör ingen skillnad mellan värme, föda, modern

Influenser i Bowlbys anknytningsteori Psykoanalys Etologi Kognitiv Psykologi Cybernetik Systemteori

Barnets behov av närhet påverkas av: Ålder Temperament Utvecklingsmiljö Sjukdom Känslor av trötthet, ängslighet, etc. Separationer

Konstellationer av anknytning Moder och Fader Syskonskaran – mor & far föräldrar Andra Anknytningsobjekt Kamrater

Anknytningsmönster Trygg (60-70 %) Undvikande (15-20 %) Ambivalent (10-20%) Desorganiserat ( ≤ 5%)

Syftet med en inre arbetsmodell 1. Att uppfatta situationen 2. Att tolka och värdera situationen 3. Att förutsäga vad som händer och konsekvensen av det 4. Att upprätta en plan för möjlig handlingsrespons

Sorgens faser i deprivation – Protest – Förtvivlan – Apati

Sorgens fyra delar (Bowlby) – Paralyserad – Sökandet – Desorganisering – Förtvivlan

Maslows behovstrappa Andliga värden Kreativitet Behov av skönhet Behov av kunskap Självförverkligande Behov av självuppskattning Behov av kärlek & gemenskap Trygghetsbehov Fysiologiska behov

Kritik mot Maslows Teori – Ovetenskaplig – Elitistisk – Androcentrisk bias – Sekulariserad humanism

Piagets människosyn Människan är: – Rationell – Självreglerande – Ett biologiskt system – En handlande varelse

Piagets utvecklingsstadier 1. Det sensimotoriska stadiet (0- ca18 månader) 2. Det pre-operationella stadiet (ca 2-7 år) 3. Det konkret-operationella stadiet (7-11 år) 4. Det formell-operativa stadiet (11 år – vuxen)

Hantering av sjukdom hos barn Ålder 0-2 2-7 7-11 11-vuxen Kommunikation fysisk verbal verbal verbal Handling kroppskontakt lekar information information Förhållningssätt lugn & nära glad hänsynsfull aningen diskret