Bra mottagning – God tillgänglighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett gott liv i ett livskraftigt län
Advertisements

Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
Effektivitet Patientsäkerhet
Vad innebär val av vårdenhet?
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
Långsiktig beteendeinriktad behandling för livsstilsförändringar
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
“Bättre flyt II” – opererande verksamhet 2009/2010
Landstinget Dalarna Jerker Dahlbäck.
Hur står sig sjukvården i Östergötland? Nationell jämförelse mellan landsting 2007 Presskonferens 8 okt 2007.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Välkommen till Ledardagen!
PREVENTIVMEDELSRÅDGIVNING I GRUPP ETT NYTT ARBETSSÄTT PÅ UNGDOMSHÄLSAN I NORRKÖPING Bakgrund Högt tryck på mottagningen Väntetid 3-4 veckor för första.
Skadligt bruk.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Projektansvarig ST-läkare Caroline Beijar Trossö vårdcentral
Vad hände i Östersund, kommer vi ihåg? Norrtings regionträff för Folktandvårdens chefer och staber
APO ett enkelt sätt att mäta. Läkare: Audit om: Dato:
Behovsanalys och brukardialog 2011
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Kartläggning av processer
Co-production i vården
Satsningens namn och ansvariga personer
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Välkomna !.
Möte inför upphandling,
Bra mottagning Team barn och ungdomsmottagning, Sunderby sjukhus
Att mäta för att lära - mätningar i förbättringsarbetet
Det finns inga modeller Tillåt olikheter och frihet under ansvar.
Psykisk ohälsa – Flödesprocess på Ungdomshälsan
Sjuksköterskeledd infektionsmottagning - rapport
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Det ständiga förbättringsarbete
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Oplanerade aktiviteter Namn: Datum:Tidpunkt: Sätt ett streck för varje gång en oplanerad aktivitet i form av en störning eller ett avbrott inträffar totalt.
Projektledare Jan-Erik Wounsch Ambulanscentrum NU-sjukvården
Start.
Birgit Åberg Karin Petersson Mats Edward 2009 till 2013
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Cancerutredning US – pilotprojektet CUUS
Hälsoval Skåne: Vårdgivaren ska på individnivå arbeta med hälsofrämjande och sjukdoms- förebyggande insatser, såväl primär- som sekundärpreventiva, ge.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Att mäta för att lära - syfte, mål och mått
Samarbetet Försäkringskassan – Huddinge psykiatriska öppenvårdsmottagning Tvåpartsfinsam 2014 och 2015.
Akutteamet vid Storviks HC. Hösten 2014 Läkartider som inte räcker till… Minskad arbetstid på ordinarie läkare Hyrläkare som uteblir Upplevelse av att.
Det här är 1177 Vårdguiden.
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Rätt insats, i rätt tid vid kognitiv svikt PROJEKT VITAL I NORR. PROJEKTLEDARE: ANETT WUNSCH.
Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Göra pgsa hjul Förbättringsområde: E-hälsa.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet
Primärvårdscentrum Östergötland
Direkt-Access en lyckad process
Succé för Gislehälsans café för äldre
Förbättrad patienters delaktighet i sin egen rehabilitering
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Projekt Mobila team/lösningar
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Samtalsterapeut direkt
BAKGRUND Psykisk ohälsa ökar allt mer inom primärvården som ska vara första linjens psykiatri samtidigt som resurserna är begränsade. Tanken med kartläggningssamtal.
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Fokus efter start av MSS
Omställningen av hälso- och sjukvården
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Gottsunda hembesöksprojekt
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Hälso- och sjukvård och tandvård för sylsökande
Psykosocial ohälsa till rätt vårdnivå
Presentationens avskrift:

Bra mottagning – God tillgänglighet Esplanadens vårdcentral Västervik Charlotte Joborn Christina Dunger-Petersson

Esplanadens vårdcentral Befolkn c:a 10 000 inv Ca 21% pensionärer Småstad + landsbygd Läkarbemanning -01 2,85 DL + 4 ST-läk

Tillgänglighetsproblem Brist på läkartider Väntetider för icke-akuta besök (3-4 mån) Väntetider i telefonrådgivningen Hänvisning till jourtid Patientproblem löstes per telefon

Bristande tillgänglighet ger merarbete Telefonarbete: Förfrågan om köplacering X-recept och intyg i väntan på läkartid Behov av mer journaltid – färre läkartider

Projekt Bra mottagning 2001-2002 Att öka tillgängligheten för våra patienter Att balansera vårdbehov och resurser Projektteam: Läkare, sköterska, undersköterska och läkarsekreterare Kartläggning av patienternas efterfrågan

Mätningar Följa väntelistan 1 g/mån 3T-tid Väntetid för oplanerade besök Faktisk efterfrågan: Telefonenkät: Vad vill patienten ha? Läkarbesök bokade av patienten resp av doktorn själv Kontakter som enl läkaren borde varit läkarbesök

Förberedelser Extra läkare 6 mån för att beta av väntelistorna Personalscheman/arbetssätt ändrades för att möta patienternas efterfrågan Beräkning läkartimmar/dag/vecka TeleQ

Bra mottagning Dagens arbete görs idag Stor del av läkartiderna obokade vid dagens början Patienterna får tider samma dag de ringer både akuta och icke-akuta problem Inga väntelistor eller kallelser

3T-tid på Esplanaden

Fördelar med bra mottagning Det finns läkartider! Tid för hembesök och rehabmöten Inga väntelistor! Kunskap om vår verksamhet TeleQ-uppringning ca 5-20 min Mindre stress för medarbetarna

Fördelar med bra mottagning Börjar dagen med många tomma tider Lättare boka in hembesök, rehabmöten Ibland t o m lediga tider Större möjlighet styra bokningen Eget ansvar för tillgängligheten Mindre stress

Efter 4 år…! Bra tillgänglighet Nöjda patienter - trygghet Mindre stress Balans mellan kontinuitet och ”dagens arbete”