Bra mottagning – God tillgänglighet Esplanadens vårdcentral Västervik Charlotte Joborn Christina Dunger-Petersson
Esplanadens vårdcentral Befolkn c:a 10 000 inv Ca 21% pensionärer Småstad + landsbygd Läkarbemanning -01 2,85 DL + 4 ST-läk
Tillgänglighetsproblem Brist på läkartider Väntetider för icke-akuta besök (3-4 mån) Väntetider i telefonrådgivningen Hänvisning till jourtid Patientproblem löstes per telefon
Bristande tillgänglighet ger merarbete Telefonarbete: Förfrågan om köplacering X-recept och intyg i väntan på läkartid Behov av mer journaltid – färre läkartider
Projekt Bra mottagning 2001-2002 Att öka tillgängligheten för våra patienter Att balansera vårdbehov och resurser Projektteam: Läkare, sköterska, undersköterska och läkarsekreterare Kartläggning av patienternas efterfrågan
Mätningar Följa väntelistan 1 g/mån 3T-tid Väntetid för oplanerade besök Faktisk efterfrågan: Telefonenkät: Vad vill patienten ha? Läkarbesök bokade av patienten resp av doktorn själv Kontakter som enl läkaren borde varit läkarbesök
Förberedelser Extra läkare 6 mån för att beta av väntelistorna Personalscheman/arbetssätt ändrades för att möta patienternas efterfrågan Beräkning läkartimmar/dag/vecka TeleQ
Bra mottagning Dagens arbete görs idag Stor del av läkartiderna obokade vid dagens början Patienterna får tider samma dag de ringer både akuta och icke-akuta problem Inga väntelistor eller kallelser
3T-tid på Esplanaden
Fördelar med bra mottagning Det finns läkartider! Tid för hembesök och rehabmöten Inga väntelistor! Kunskap om vår verksamhet TeleQ-uppringning ca 5-20 min Mindre stress för medarbetarna
Fördelar med bra mottagning Börjar dagen med många tomma tider Lättare boka in hembesök, rehabmöten Ibland t o m lediga tider Större möjlighet styra bokningen Eget ansvar för tillgängligheten Mindre stress
Efter 4 år…! Bra tillgänglighet Nöjda patienter - trygghet Mindre stress Balans mellan kontinuitet och ”dagens arbete”