Välkommen till slöjd.nu.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Snabbguide och tips.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Samtala om böcker.
Sagan om den hungriga vargen
Sagan om Piffy.
Nulägesanalys genom frågor
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Skapa ett video-CV på YouTube
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
Släktskapsregeln för 6a
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Välkomna till slöjden! Startuppgift ht 2013.
BETYG I ÅRSKURS 6.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Det va en gång en katt och hund del 1
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Att skriva en artikel.
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Träslöjd! Ht /11.
En PowerPoint om PowerPoint
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Vad är du för typ av person?
Läroplansnätverk förskola
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Kunskapskrav SLÖJD.
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Budskap & Kravallslöjd
Utvärdering i HK?.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Arbetsuppgift Gipstavla 1500-talet
Undra när pappa kommer????. Jag blir så arg!!! För va då????? Äntligen kommer han!!!!
Google SketchUp Del 1.
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
Skala ToM Anders Pallin.
ÅRSKURS 5.
Mönster och uttryck.
ÅRSKURS 4.
Slutprojekt II Slöjd i relation till hållbar utveckling Projekt : Tillverka en cirkelsåg.
Det va en gång en katt och hund del 1
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
Experiment med vatten Densitet.
Elev loggbok.
GJORD AV: Erik Hassléus
Fritt Broderi.
Min friggebod Skiss i 3D Miljö/omgivning Vad den ska användas till Material Motivera materialval Jämför med ett annat material, varför är ditt val bättre?
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Rädda klassrummet.
Djuren möter ungdomskulturen
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Djuren möter ungdomskulturen
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
Presentationens avskrift:

Välkommen till slöjd.nu. Varför ska vi lära oss det här Det här är väl inte slöjd ELLER?

För att svara på dina frågor så har jag gjort det här bildspelet. Här är målen för åk 7-9 Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker • Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt. • Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa. • Två­ och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar. • Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar. Slöjdens arbetsprocesser • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet. • Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter. • Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.

Vidare så ska ni visa följande Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer • Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer. • Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former. • Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen. • Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet. Slöjden i samhället • Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet. • Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Vårt uppdrag är att lära er hur man genomför en arbetsprocess . Ni ska visa oss er arbetsprocess. Dvs hur ni gör produkten. Man kan säga från skiss till färdig produkt

Det första vi ska börja med är att skapa ett konto Det första vi ska börja med är att skapa ett konto. Start upp en sökmotor( Google eller liknade) Klicka

Här är ett exempel på E och D nivå på dokumentering

Beskrivning Det började med att hemma så hade jag en skärbräda som min syster hade gjort i slöjden och det var bara en planklap som hon hade slipat. Och när man delade en massa saker på den så blev den en massa fula märken tyckte jag. Och då kom jag på att jag skulle göra en skärbräda med ändträet uppåt så att det inte skulle bli några fula märken.  Så jag började med att prata om denna idé med min lärare och han tyckte att den var bra och att jag skulle kunna göra en sådan skärbräda. Så jag började med att skissa upp den på ett papper så att jag skulle kunna se hur den skulle bli.  När skissen var klar så visade jag den för min lärare och han sa att jag skulle kunna börja på min ritning. Jag gjorde ritningen i skalan 1:2 så att det skulle vara lätt att läsa av den sen när jag skulle göra den. Och jag gjorde också ritningen för att veta hur mycket material jag skulle vara tvungen att använda. ,

När det var klart så frågade jag min lärare vilket material jag skulle kunna använda och han sa att jag skulle kunna använda mig av ek för att det är ett hårt material och tål mycket. Så jag tog fram en lång planka som var ek och mätte ut vad det var som jag skulle använda. Och det blev en stapel som var 1000mm lång, 30mm bred och 30mm tjock. Efter det var klart så frågade jag min lärare om han kunde ta och hjälpa mig att såga det och det kunde han göra på sin byggsåg. Så han klöv först biten så den blev cirka 35mm bred och tjock. Och sedan så kapade han den så att den blev 1000mm lång. När han hade gjort det så hyvlade han ner den till 30mm bred och tjock. När det var klart så bad jag honom även att kappa upp den lång 1000mm stapeln till fyra stycken kortare som var cirka 250mm långa. Efter det så tog jag mina bitar och några stycken limknäcktar och limmade ihop alla staplarna med hjälp av utomhuslim för att det tål mycket olika saker. När det hade limmats ihop så blev det som en planka som var 250mm lång, 180mm bred och 30mm tjock. ag lät det fick torka till nästa lektion där jag mätte ut allting och sedan bad jag min lärare ta och säga plankan som jag hade limmat ihop till mindre bitar som var 20mm tjocka.  När han hade gjort det åt mig så tog jag tre sådana bitar och limmad ihop dem med varandra så att ändträet kom uppåt, och gjorde samma sak med en till medans det blev en bit som jag bara limmade ihop två stycken med varandra. Jag lät det få torka och efter det så limmade jag ihop alla dem stora bitarna tillsammans så att det blev som ett schackbräde. Jag tog sedan en av dem bitarna som blev över och kapade dem i två bitar så att de blev två och två. Efter det så tog jag ett bor som var 10mm och borrade in cirka 15mm in från sidan på båda två bitarna. När jag hade gjort det så hämtade jag en bit metall som var formad som en cylinder och den kapade jag så att den blev cirka 100mm lång och 95mm i diameter. När det var klart så limmade jag ihop bitarna med cylindern tillsammans och lät det få torka. Efter det så limmade jag ihop alla bitar så att det blev som en skärbräda med ett handtag på. När jag hade gjort det så var det dags att börja slipa allting så att det blev en fin och plan ytan. Jag slipade det på bandputsen som finns i slöjd för att det gick snabbt och enkelt.  När allting var färdigt så tog jag och oljade den en gång i slöjden så att den blev snygg och att den skulle tåla mycket. Och när jag kom hem så lade jag på ett lager matolja.  Under detta arbetet så lärde jag mig olika limtekniker som jag inte kunde så mycket om förut och jag lärde mig mer om hur det ska slipas på ett bra sätt. Sammanställning Material: rostfritt stål, ek  Slutmått: 270mm lång och 180mm bred Verktyg som jag använde mig av: limknäckt, byggsåg, planhyvel, slippapper, mätverktyg, bandsåg, rondell, smärgelduk

För att höja nivån på sitt alster , det är det vi kallar slöjdprodukten vi gör. https://www.youtube.com/watch?v=rmnjfUNxSdY

Tips på hur man når högre måluppfyllelse

Betyg 1/ Fota allt du gör

Notera Skapa en mapp i mobilen där du kan spara anteckningar eller sådant som du har spelat in på med hjälp utav telefonen.

November /maj I november/maj månad det börjar det dra ihop sig för betyg sätt er ner hemma gå igenom alla bilder och noteringar. Vilken nivå vill du lägga dig på har du redan bestämt. Använd Windows Movie Maker. Jag har lagt en länk till en video som visar hur man gör, GLÖM EJ ATT SPARA http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/make-a-movie-in-four-simple-steps https://www.youtube.com/watch?v=Mwjxi8aHr64