KÄLLKRITIK.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Källkritik.
Vad ska du kunna nästa vecka vid avsnittsavslutet?
Likvärdig och lärande bedömning
Vem ska jag tro på?.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Källkritiska kriterier
Fördjupning i historia
Informationssökning & Källkritik
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Informationssökning och källkritik
Källkritik.
Källkritik På internet.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Formellt, skarpt och snyggt
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Källkritik.
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna.
Källkritik på Internet - en presentation från Kolla källan
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Källkritik på Internet
1. Uppgiften presenteras
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Demokrati.....
Källkritik.
Informationssökningsprocessen:
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Källkritik - kontrollera fakta
Hur gör man en debattartikel?
Källkritik.
Källkritik.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Informationssökning och källkritik
Vad är sant? Vem kan man lita på?
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
Några källkritiska frågor att ställa i historia
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Att söka information och bli källkritisk
 Kvarlevor (sånt som lämnats kvar) tex: mynt, byggnader, statyer, runstenar, bilder  Berättande källor tex: dagboksanteckningar, brev, krönikor, bouppteckningar,
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Nationer, ideologier och folkmord genom
Källmaterial och källkritik
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
För att ta reda på det, använder vi källor!  Något som ger oss information om det som hänt i förfluten tid.
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Hur kan vi veta vad som har hänt? Historiska källor.
FINANSMARKNADER Med fokus på kreditmarknaden. CENTRALT INNEHÅLL OCH KUNSKAPSKRAV Centralt innehåll  Finansiella marknader i den internationella ekonomin.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Välkommen till svenska 1
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Källkritik 101.
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
KÄLLKRITIK En metod.
Ett samarbetsprojekt mellan
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Källkritik Historia.
Källkritik.
Källors relevans och trovärdighet
Presentationens avskrift:

KÄLLKRITIK

Varför ska vi hålla på med källkritik?

E C A Eleven kan med viss säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra enkla reflektioner över materialets relevans. I värderingen utgår eleven från något källkritiskt kriterium om källans användbarhet och dess betydelse för tolkningen. Eleven kan med viss säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade reflektioner över materialets relevans. I värderingen utgår eleven från källkritiska metoder och värderar med enkla omdömen olika tolkningsmöjligheter av källmaterialet. Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans. I värderingen utgår eleven från källkritiska metoder och värderar med nyanserade omdömen olika tolkningsmöjligheter av källmaterialet.

Hur kan vi veta något om det förflutna?

Vad är en källa?

Vad är en källa? En källa är något som ger oss information om vad som hänt förr i tiden.

Vad är en källa? En källa är något som ger oss information om vad som hänt förr i tiden.

Ingen källa kan värderas i sig själv (dess inneboende egenskaper eller kvaliteter). Källan värderas alltid i relation till något – till den frågeställning och det historiska sammanhang som är aktuellt.

Allt handlar om frågan Därför kan exempelvis Wikipedia vara en utmärkt källa om frågan är “hur ser representationen av kvinnor ut i Wikipediaartiklar?” Men inte om frågan är “hur startade franska revolutionen?”

Källor och litteratur Inom historia gör man skillnad på historisk litteratur och historiska källor Litteratur (eller bearbetningar) bygger på källor och/eller annan litteratur. Det kan vara t.ex. en avhandling, en historiebok eller en vetenskaplig artikel.

Källor och litteratur Er historiebok kan användas både som källa och litteratur, det beror på frågan som ställs. Källa: ”Hur porträtteras arbetarklassen i svenska historieböcker?” Litteratur: ”Hur startade franska revolutionen?”

Historiska källor Man tittar på fyra olika kriterier för att ta reda på om källorna är trovärdiga eller inte

Historiska källor Man tittar på fyra olika kriterier för att ta reda på om källorna är trovärdiga eller inte Är källan äkta eller falsk? Vilka andra källor är källan beroende av? Berättar källan om något som har hänt nyss i tid eller för länge sedan? Är källan vinklad eller inte vinklad? Vilken tendens har den?

Ädelostkriterierna En trovärdig källa ska vara: Äkta Oberoende Samtida Tendensfri

Ädelostkriterierna En trovärdig källa ska vara: Äkta Oberoende Samtida Tendensfri

Men det beror återigen så klart på vilken fråga vi ställer!

ÖVNINGSUPPGIFT KÄLLKRITIK 1. Gå in på frokenhamberger.wikispaces.com 2. Gå till sidan “Revolutioner, demokrati och industrialisering” 3. Hitta länkarna längt ner på sidan som heter “Uppgift: Källkritik” och “Källor till uppgiften”. 4. Läs och svara på uppgiften i skriftlig form. Samarbeta och diskutera med varandra i grupperna (som jag delar in er i). Vi fortsätter med uppgiften nästa lektion (då den ska in).