AT-utbildning 19-20 februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Var hittar du oss? Nationella försäkringscentra
Stöd till personer som lämnar sjukförsäkringen
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Syfte Syftet med programmet är att förbereda personen för deltagande i arbetsförmedlingens insatser, program och samlade tjänsteutbud. Under programtiden.
Nya regler inom sjukförsäkringen 2005
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Åter till arbetet Fackliga riktlinjer för förebyggande arbetsmiljöarbete, arbetsanpassning och rehabilitering Bild 1 – Åter till arbetet ”Åter till arbetet”
Arbetsgivarens ansvar regleras i lag & föreskrifter
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Nya sjukförsäkringen 1 juli 2008
Arbetslivsintroduktion
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
Etableringsreformen – att utreda och bedöma prestationsförmåga
Analys av regeringens promemoria Införande av en rehabiliteringskedja
I Ledningssystem för en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess i VGR anges att: Regionens verksamheter ska ha en aktiv roll i en kring individen.
Information Regeländringar i sjukförsäkringen – hur påverkar det dig som vårdgivare Läkarutlåtande om hälsotillstånd – FK 3200 Dagens möte Hållpunkter.
Nätverkskonferens för samordningsförbunden, Karlstad 17 april 2012 Arbetsförmedlingens och Försäkringskassans gemensamma uppdrag att stödja den enskildes.
Arbetsförmedlingen September 2014 Arbetsmarknadsläget och prognosen
Rehabiliteringskedjan – bedömning av arbetsförmågan
Sjukförsäkringen Sjukförsäkringen
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Försäkringskassan genomför Sjukförsäkringsreformen
Försäkringskassans roll i samverkan
Information om sjukförsäkringen
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Lokal Arbetsförmedling
Vilket stöd finns vid rehabilitering?
Nuvarande samverkan mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen
Regeländringar i sjukförsäkringen
Arbetslivsinriktad rehabilitering är de insatser som behövs för att den som har drabbats av sjukdom ska få tillbaka sin arbetsförmåga och skapa förutsättningar.
TUNA-projektet.
VÄLKOMNA TILL MALMKÖPING.
Karlstad Kurprojektet – En möjlighet till samverkan! Ett led i regeringens psykiatrisatsning.
Utveckla samverkan och kunskap om psykisk ohälsa
SASSAM står för… S trukturerad A rbetsmetodik för S jukfallsutredning och SAM ordnad rehabilitering - utifrån individens behov och försäkringskassans roll,
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
1 Vilket stöd finns vid rehabilitering?. Arbetsplatsnära stöd Mars 2014 Sida 2 Arbetsplatsnära stöd Nytt bidrag till arbetsgivare för att förebygga och.
Hur fungerar sjukskrivningsprocessen i praktiken
Arbetslivsinriktad rehabilitering på Arbetsförmedlingen
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Samarbetet Försäkringskassan – Huddinge psykiatriska öppenvårdsmottagning Tvåpartsfinsam 2014 och 2015.
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 Kundens väg till arbete.
En enklare sjukförsäkringsprocess
AT-läkarutbildning augusti 2015 PHL Samordning - hur arbetar vi? Försäkringskassan Småland Nordväst Åsa Smedberg Personlig handläggare samordning.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Rehabsamordnare 2015 Vårt uppdrag kommer från riksdag och regering Arbetsförmedlingen Har rehabiliteringsansvar Två kundgrupper - Arbetsgivare - Arbetslösa.
Försäkringsmedicin 2016 Socialförsäkringen Gunnel Amonsson Specialist sjukförsäkring Rehabkoordinatorer.
Hur ska sjukvården medverka till kortare sjukskrivningstider? Ilija Batljan, landstingsråd (s)
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
Socialdepartementet 1.Regeringens åtgärdsprogram för ökad hälsa och minskad sjukfrånvaro 2.Förutsättningarna för samordningsförbunden Statssekreterare.
Region Östergötland Rehabsamordnare Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
BRIA Bättre Rustad Inför Arbetslivsintroduktionen 1 KARTLÄGGNING FÖRE UNDER UPPFÖLJNING EFTER BRIA.
Rehabkoordinator i Göteborg och Södra Bohuslän Sofia Wedham, processledare
Utbildning ST-läkare-specialister 2014 Vårt uppdrag är att utreda, besluta om och betala ut bidrag och ersättningar i socialförsäkringen Att samordna resurser.
Rehabiliteringskedjan. Ohälsotalet i februari ,4 32,1 41,2.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Operativ personal från:
Välkommen till pressträff torsdagen den 27 maj 2010 Medverkande: Arbetsförmedlingen Henrietta Stein, chef för Avdelningen Rehabilitering till arbete.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
UTKAST Rehabsamtal med arbetstagare
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
Kunskapsdialog den 9 november 2018 Konferens Kapitel 8
Presentationens avskrift:

AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan

AT-utbildning februari 2014 Innehåll En enklare sjukförsäkringsprocess Arbetsmetoder Förstärkt samarbete med Arbetsförmedlingen

AT-utbildning februari 2014 Sjukförsäkringen fungerar väl… 97 av 100 som ansöker om sjukpenning får det 85 procent får den utbetalad inom 30 dagar 65 procent är tillbaka i arbete inom två månader Sjukfrånvaro på europeisk nivå …trots det är förtroendet lågt för Försäkringskassan och sjukförsäkringen

AT-utbildning februari 2014 Vad vill vi med en enklare sjukförsäkringsprocess? Genomlysa sjukförsäkringsprocessen utifrån ett kundperspektiv Öka förtroendet för sjukförsäkringen Ge ett förbättrat stöd till individer med särskilda behov Tillsammans med hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och arbetsgivare.

AT-utbildning februari 2014 Utifrån ett kundperspektiv finns tre olika behov: Insikter från nulägeskartläggningen: Olika kunder – olika behov Kunder som enbart behöver ersättning för den tid de varit sjuka. Kunder som är tillfälligt sjuka och kommer att gå tillbaka i sitt vanliga arbete. Är inte i behov av insatser eller stöd. Kunder med behov av personlig kontakt, insatser och stöd för att återgå i arbete så snart som möjligt/hitta en långsiktig och hållbar lösning.

AT-utbildning februari 2014 Samlad kundfront (Tidig bedömning/Fortsatt bedömning) Tidigare kunna identifiera kunder med behov av stöd och insatser Förkorta handläggningstiden för enklare sjukfall Göra det enklare för kunder och läkare att få kontakt med rätt person på Försäkringskassan

AT-utbildning februari 2014 SASSAM  Strukturerad  Arbetsmetodik för  Sjukfallsutredning och  SAMordnad rehabilitering

AT-utbildning februari 2014 Syfte med SASSAM Individen i centrum Helhetsbild Samla in och ge information! Utreda och klarlägga behov av rehabiliteringsinsatser Utredning inför beslut för att kunna dra ”rätt” slutsatser

AT-utbildning februari 2014 SASSAM - kartan - ett pedagogiskt hjälpmedel

AT-utbildning februari 2014 S ASSAM-kartläggning - INDIVID  Kroppsfunktioner  Psykiska funktioner  Stress - psykosomatik  Substansintag  Historik  Övrigt

AT-utbildning februari 2014 SASSAM-kartläggning - OMGIVNING  Sociala förhållanden  Arbetsförhållanden  Utbildning  Fritidsintressen  Professionellt nätverk  Övrigt

AT-utbildning februari 2014 SASSAM - motivation och planering Motivation - Förändringsprocesser - Motiverande samtalsmetodik Sammanfattning - planering - Analys - Åtgärder

AT-utbildning februari 2014 Vad är ett avstämningsmöte? Möte med person som är sjukskriven, Försäkringskassan och minst en annan part som kan påverka den sjukskrivnes situation Annan part kan vara läkare, arbetsgivare, Arbetsförmedlingen, facklig representant, stödperson Försäkringskassan sammankallande part Vanligt att ha mötet på vårdcentral/vårdklinik

AT-utbildning februari 2014 Syfte med avstämningsmöte Klarlägga vad individen på grund av sjukdom kan och inte kan göra Ta ställning till vilka åtgärder som krävs för att individen komma tillbaka till arbete Samsyn – berörda parter träffas tillsammans Ta ställning till vilka åtgärder som krävs för att individen ska kunna komma tillbaka till arbete Upprätta en ”Plan för återgång i arbete”

AT-utbildning februari 2014 Frågeställningar Deltidssjukskrivning Anpassning/Omplacering Rehabiliteringsinsatser Byte av arbetsplats/arbetsgivare? Ansvar och tidplan för insatser kan belysas i plan för återgång i arbete.

AT-utbildning februari 2014 När avstämningsmöte? Vid behov kalla till avstämningsmöte Tidigt och aktiva insatser kopplat till rehabkedjan Impuls kan lämnas från olika aktörer, men FK sammankallar berörda parter

AT-utbildning februari 2014 Förstärkt samarbete med Arbetsförmedlingen

Presentationstitel Månad 200X Sida 18 Varför ska vi samarbeta? ”… öka tryggheten för den enskilde, i de situationer där den enskilde har behov av stöd från båda myndigheterna för återgång i arbete.” Regleringsbrevet till Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen 2013

Presentationstitel Månad 200X Sida 19 Hur ska vi samarbeta? Tidigt och aktivt – i rehabiliteringskedjan – rusta människor för arbetslivet Gemensamt – Kartläggning – stöd under aktiva rehabiliteringsinsatser Anpassat – efter kundens behov – efter kundens situation/förutsättningar

Presentationstitel Månad 200X Sida 20 Vad kan våra gemensamma kunder förvänta sig? Samordnade insatser, oavsett ersättningsform. Respekt och lyhördhet. Delta i planeringen av insatserna, förstå varför de görs och uppleva dem som meningsfulla.

Presentationstitel Månad 200X Sida 21 Gemen- sam kart- läggning Arbetsförberedande insatser Arbetslivsinriktade insatser Arbete, utbildning, (arbetssökande) Konsultativt stöd till arbetsgivare Insatser hos Försäkringskassan tillsammans med arbetsgivare, kommun, ESF och Samordningsförbund Insatser hos Arbetsförmedlingen Samarbetet kring kunden

AT-utbildning februari 2014 Gemensam kartläggning Kundens egen uppfattning och behov styr vilka aktörer som behöver delta i kartläggningen. Arbetsgivare

Presentationstitel Månad 200X Sida 23 Motiverad till arbete? Vad individen vill Vad individen tror sig kunna klara Vad individen tror sig kunna få

Presentationstitel Månad 200X Sida 24 Gemensam planering Mål och delmål Gemensamma uppföljningsmöten Planeringen dokumenteras i Försäkringskassans ”Plan för återgång till arbete” och i Arbetsförmedlingens ”Handlingsplan” Båda myndigheterna skall vara uppdaterade – alla steg tas tillsammans

Presentationstitel Månad 200X Sida 25 Avslut När ska samarbetet avslutas? När målet är uppnått i den gemensamma planen När kunden inte längre behöver vårt gemensamma stöd Hur ska samarbetet avslutas? Gemensamt avslutsmöte