Björn Sigurdson klimatstrateg kommunledningskontoret

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
Advertisements

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Energieffektivisering i befintliga fastigheter
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Energiledningssystem
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
Presentation Energikollen Lantbruk Gruppträff 2
Kostnadsfri och opartisk kommunal service
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Växjö en mångkampare inom hållbarhet Europas grönaste stad
Energieffektivisering. Fakta om södra Öland  Mörbylånga kommun har invånare (30 september 2010)  Färjestaden och Mörbylånga är de två största.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
RUPEN IV -Miljö i balans Prioriterade områden i perspektivet regional utveckling Östersjö i balans (övergödning) Fossilbränslefri region Olje- och.
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Fossilbränslefri region
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Skåne Arbetsmetoder och verktyg. 300 GWh år GWh år 2020.
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
Energikartläggningscheckar
Energiråd för företag “Vi hade ingen aning att det gick så mycket energi till belysningen. Den investering vi gjorde i ny modern belysning betalade sig.
Energikollen lantbruk 9-10 maj 2012 Inledning & avslutning Pernilla Kvarmo.
Energikollen växthus Elin Einarson Rådgivarkurs Energikollen växthus, Nässjö 24 okt 2012.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning
Miljökrav för upphandling av entreprenader
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Energi Klimat Värnamo Kommun. Övergripande klimatmål: Värnamo kommun som geografiskt område ska reducera utsläppen av växthusgaser med minst 40% till.
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 16 oktober 2014.
Ekomatsligan 2014 EkoMatCentrum 13 oktober 2014
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Klimat- och energistrategi för Jönköpings län Klimat- och energistrategi (år 2010)– med vision och mål till år 2050 Visionen innebär: … behovet av energi.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Energikartläggningscheckar från Energimyndigheten Energikollen rådgivarkurs 9-10 maj 2012 Elin Einarson Klimatenheten.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Kartläggning av inköpsprocessen
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
VÄLKOMNA Klimatsamverkan Skånes Fossilfrihet på väg – i Skåne! Johannes Elamzon Social hållbarhet
Pilotlän för grön utveckling
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Klimatpolicy Laxå kommun
Presentationens avskrift:

Björn Sigurdson klimatstrateg kommunledningskontoret ”Styrning, uppföljning och effektivisering av energianvändning och minskad klimatpåverkan i anläggning och drift genom att mäta bränsleåtgång och materialåtgång” Björn Sigurdson klimatstrateg kommunledningskontoret

Innehåll Syfte: Varför ska ”gatan” jobba med energi & klimat? Övergripande klimatsituationen & hållbarhet Dolda utsläpp Aktivt klimatarbete inom sitt ansvarsområde Verktyg Hållbarhetsportalen (möjliggör på enklare sätt) Vad kan göras, erfarenheter, tankar framåt Uppsalas erfarenheter – 3 piloter Era erfarenheter och tankar! Vad pågår? Samverkan?

Uppsala klimatarbete - en ledande klimatkommun - - samarbete för lägre utsläpp - www.uppsala.se/klimat

Fullmäktiges mål (IVE 2012): Utsläppen av växthusgaser ska minska med minst 45 % per invånare 1990-2020, och därefter fortsätta minska. Avser både geografiskt och verksamheten. - Uppdrag att skärpa målet (KS 2012)

Utsläpp av växthusgaser – transporter i Uppsala & långväga resande Utsläppskälla 1990 2000 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Arbetsmaskiner 40 47 49 51 56 62 57 66 Lätta lastbilar 12 16 23 24 Tunga lastbilar, bussar 45 63 60 Personbilar 195 192 194 189 187 Mopeder och mc 1 2 TOTALT 292 306 331 330 337 336 325 Fritids- och semesterresor 139 236 242 258 323 314

Systemstöd för bokföring och uppföljning av energi- och klimat Hur brukar det gå till ? Det är vanligt att: ”Kalle Larsson jagar information från olika system som han samlar i ett dokument som sparas på servern” MEN det räcker inte med ett sådant ”Arbetssätt på individ nivå” OM man vill utveckla verksamheten och tillgodose de allt högre kraven!!! OCH inte ens möjligt utan Hållbarhetsportalen Systemstöd för bokföring och uppföljning av energi- och klimat

www.hallbarhetsportalen.se

Andra system/mätpunkter Hållbarhetsredovisning i Hållbarhetsportalen Export Insamling Andra system/mätpunkter Tillämpning Ramverk Databas Simulering Måluppföljning Utfall 1. Vad behöver en kommun? Ett samverkande IT-stöd som; Har tydliga metoder för redovisningen Har möjligheten att komma ner på ”lägsta nivån” (exakt förbrukning av bränsle för bilar, energi för fastigheter etc) Har flexibla inrapporteringsmöjligheter som mer och mer kan automatiseras över tiden, kanske tom hämta data direkt från energileverantören? Har olika möjligheter att ta ut enklare och skräddarsydda rapporter Externa användare (t ex leverantörer) har tillgång till Kräver en kombinerad kompetens inom IT – Hållbarhet - Verksamhetsutveckling 2. Vad är konsekvensen om man INTE har det här? Får osäkra underlag och rapporter – är det verkligen rätt saker vi satsar på för att minska våra koldioxidutsläpp? Svårt att tillgodose de krav som finns idag – kraven blir fler och fler samtidigt som kraven på kvalitén och innehållet kommer att fortsätta öka! Möjligheterna att utveckla verksamheten; spara pengar, minska utsläppen osv samt skapa engagemang och kraft för detta - minskar betydligt!

Per - förvaltning - resultatenhet - objekt, osv

”gatans” direkta klimatpåverkan

Att fånga hela klimatpåverkan … Direkt energianvändning – följs genom systemstödet idag Fjärrvärme - 45 000 ton CO2ekv Tjänstebil: - 1 900 ton CO2ekv Indirekt energianvändning och klimatpåverkan – håller på att utvecklas i systemstödet Strandbodkilen – 109 ton CO2 30 000 matportioner: – 9 120 ton CO2ekv LCA 16 % svinn: – 1 460 ton CO2ekv LCA 45 000 ton asfalt 2008 – 1 200 ton CO2

Pilot 1: Anläggningsentreprenad Strandbodkilen maj-sep 2011

Pilot 1 syfte: utveckling av energi- och klimatkrav i anläggningsentreprenader Steg 1: Få kunskap om energianvändning och klimatpåverkan från dels arbetsmaskiner och fordon (bränsleåtgång) dels material: grus, asfalt, betong, frigolit osv (livscykel) Få kunskap om materialåtgång, samt utfasning av naturgrus Steg 2: Utveckla sätt för beställaren att arbeta för effektivare energi- och materialanvändning samt lägre klimatpåverkan Delmoment: Definiera uppföljningsdelar Utveckla rapporteringsrutiner – e-formulär Sammanställa emissionsfaktorer Utvärdering av signifikans Analys och förslag på fortsatt arbete

Inrapporteringsformulär – bild på sådan

Emissions-faktor kg per enhet Kg CO2 Förbrukning Totalt maj-nov Enhet Emissions-faktor kg per enhet Kg CO2 Asfaltmaterial (bitumenbundet material) i ton Asfaltgrus(AG): 80 ton 60,00 4 800 Asfaltbetong stenrik(ABS): 69,00 Asfaltbetong tät(ABT): 420 25 200 Obundet krossmaterial/jord/betong i ton Förstärkningslager: 180 1,63 294 Bärlager: 850 1 387 Fyllnadsgrus: Fyllnadssand: Sättsand: 240 2,04 490 Matjord: 1,02 82 Betong: 393 200-300 CO2/ m3 32 – 49 000 Förbrukad mängd drivmedel i liter för rbetsmaskiner Diesel MK1 Terräng- fordon och maskiner-Övrigt för Grävmaskin på hjul, maskinvikt 13-18 ton: 10 900 liter 2,53 27 577 Diesel MK1 5% fame lastbil/buss för Vibratorplatta < 450 kg: 150 2,41 362 Förbrukad mängd drivmedel för transportfordon Diesel MK1 5% fame för Lastbil < 10 ton, utan kran: 1 450 3 495 Diesel MK1 5% fame för Lastbil < 10 ton, med kran: 680 1 639 Diesel MK1 5% fame för Lastbil < 10 ton, med gripskopa: 1 360 3 278 Totalt: 109 000

Pilot 1: Växthusgaser

Pilot 1: Anläggningsentreprenader - fortsatt arbete STEG 1: UTVECKLING AV UPPFÖLJNINGSRUTINER mm Utveckla kravställningar och beskrivningar i förfrågningsunderlaget för inkommande av uppgifter för energi- och klimatuppföljning. Emissionsfaktorer – så specifika som möjligt (ej schabloner) Entreprenörernas. Branschen. Samverka med andra aktörer. Överväga om Hållbarhetsportalen ska användas för att följa upp andra områden eller hantera andra uppgifter som entreprenören lämnar Exempelvis arbetsplatsdagbok som nu sker via excelark. Pröva fler anläggningsprojekt, även nyanläggning, bredda och fördjupa kunskapen STEG 2: UTVECKLING AV ENERGI- OCH KLIMATKRAV VID UPPHANDLING Detta moment utvecklas efter utvärdering av steg 1. Krav, incitamentsklausuler, utvärdering.- hitta formerna.

Återkoppling från åhörarna/deltagarna Tankar om Uppsalas arbete Vad gör ni? Vad skulle ni vilja göra? Utveckling egen drift Utveckling upphandlingsprocessen Alternativ-utvärderingar Emissionsfaktorer Intresse för erfarenhetsutbyte? Lite / Lagom / Mycket

Tack för mig! Björn Sigurdson klimatstrateg kommunledningskontoret 018 727 1204 www.uppsala.se/klimat

Pilot 2: Gaturenhållning Se över formerna för gaturenhållning i syfte att finna såväl nya tekniska lösningar, arbetssätt som mjuka faktorer som minskar klimatbelastningen. Delprojekt 1: Fasta punkter Tömning av papperskorgar (600 st) i centrala delar av Uppsala. Genomföra ruttoptimering. Genomföra utbildning i sparsam körning. Delprojekt 2: Mobil verksamhet Gatusopning, framförallt sandupptagning. Specialmaskiner (sugande sopmaskiner) och traktorer med aggregat på släp. Förändring av arbetsmetod. Förändrad vattentyp Utreda vilka effekter byte av maskinpark medför. Delprojekt 3: Punktinsats Gaturenhållning i stadskärnan använder en hel del småmaskiner såsom löv/sopblåsare. Utreda vad teknikbyte ger för effekt.

Pilot 2: Gaturenhållning – uppföljning per fordon/maskin Visa tabell / graf / sammanställning

Pilot 2: Gaturenhållning - uppföljning totalt, olika perioder, CO2e/kWh/liter Visa tabell / graf / sammanställning

Pilot 3: Gatubelysning - energieffektivisering Syfte: Följa upp arbetet med att energieffektivisera gatubelysningen Åtgärd Utveckla nyckeltal kWh/belysningspunkt Mål 10 % 2009-2014 eller årligen ?? Ansvarig Patric Andersson – ser gärna att fler kommuner utvecklar nyckeltal för benchmarking

Pilot 3: Gatubelysning - nyckeltalsrapport Visa bild på tabell – 12 GWh av 100 GWh Uppsalahems tester ??