Värderingar & medarbetare Förbättringsarbete inom Luxo

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Advertisements

1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
Lean Forum studiebesök 2011
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Genomförandeprojektet Vård 2010 – så blev det NU-sjukvården Oktober 2010.
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Ett arbete med att etablera
September 2013 Anneli Angeling
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
Distriktet i Stockholm
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Internationalisering
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Stora additionstabellen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Vardagsverksamheten sköts genom en Arbetsorganisation som skickar ner problemen som uppstår till en Utvecklingsorganisation som hämtar kraft och delar.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Att få rätt saker att hända
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Mål- och resultatstyrning
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Utvärdering av processmognad
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Klinisk mikrobiologi UMAS 2006 Lena Dillner
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
Fakta om undersökningen
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Hemsjukvårdskartläggning SLSO Elisabet Linder 2007.
Kommunala friskolor i Linköping
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Chefkandidatprogram för chef över chef
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Information från godkända utförare inom familjerådgivning
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
UFAB i Uddevalla och Shanghai
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Patientnämnden 2007.
Stora subtraktionstabellen
GIS i fokus vid sanering av vattennära industrimark
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Beställning av tjänster
Ledningssystem på 60 minuter
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Verktyget Utmärkelsen….
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Värderingar & medarbetare Förbättringsarbete inom Luxo Niklas Lundin & Sofie Johansson 15 september 2009

Syfte med presentationen Företaget Drivkrafter bakom förändringsarbetet Milstolpar i förändringsprocessen - Verksamhetssystemet (Trädet) - Tids & frekvensstudier - Produktionslyftet Resultat så här långt Erfarenheter

Luxo ASA - koncernen

Produktsegment Projektbelysning Interiörsbelysning Armbaserad belysning Medicinsk belysning

Luxo Sverige AB Omsättning 210 MSEK 130 medarbetare Fabrik i Målilla Säljkontor i Göteborg, Stockholm och Malmö Make-to-order Korta ledtider – hög servicegrad Fem års garanti

Vår vision ..to enlighten people with the right light.. ..vi utvecklar, tillverkar och tillhandahåller belysningslösningar för offentliga och kommersiella inomhusmiljöer… ..vi skall producera belysningslösningar i världsklass avseende: - produktivitet - kostnadseffektivitet - leveranssäkerhet - kvalitet

Drivkrafter bakom förändringsarbetet Totalt antal observationer = 5792 st Lönsamhetsproblem Låg kostnadsmedvetenhet Hög kapitalbindning Svag effektivitet och produktivitet Låg servicegrad Bristande engagemang bland personalen Otydligt ledarskap

Milstolpar i förändringsprocessen Totalt antal observationer = 5792 st 2005 Utformning och implementering av ett nytt verksamhetssystem (Trädet) 2007 Tids- och frekvensstudier 2009 Medverkan i Produktionslyftet

Verksamhetssystemets struktur (Trädet) Vad är verksamhetens uppdrag? Vilka metoder ska vi använda för att uppfylla uppdraget? Vilka principer ska vägleda oss i vårt arbete?

Kommunikation Morgonmöten Produktionsmöte (veckovis) Avdelningsmöten Personalinformation (månadsvis) Månadsbrev

Visualisering Daglig styrning Grupptavlor + företagstavla Nedbrytning av nyckeltal Viktigt med struktur

Frekvensstudie Totalt antal observationer = 5792 st Genomfördes hösten 2007 Analys och åtgärdsplan Tvåvägskommunikation Koppling mellan krav och belöning

Åtgärder efter frekvensstudie Krav på arbetsdisciplin Från ”fastplatsmontage” till flödesbaserade liner Centraliserad materialhantering Effektivare arbetstidsutformning Förbättrade arbetsunderlag – instruktioner Flexibel bemanningsplanering

Motivation och trivsel Bättre företagshälsovård Fler personalaktiviteter Bonussystem till samtliga anställda Personalenkät

Tydlig förankring i verksamhetsplanen med fokus på: Kompetensutveckling Förbättringsarbete Nyckeltal och mätning Arbetsplatsutformning Pilotprojekt som arbetsform

Kompetensutveckling Utbildningar via produktionslyftet: Lean intro + Lean-spel Självutvärdering Förändringledning Förbättringsgruppsarbete Standardiserat arbetssätt SMED Kvalitetsbristkostnader Utbildning internt: Ledarskap för gruppledare Kompetenskartläggning

Förbättringsgrupper Påverkar attityd och beteenden positivt Betydelsefulla förändringar: Drivkraft Ansvartagande Laganda Samarbete Variation i arbetet Praktiserar Trädets principer

Nyckeltal & måluppföljning

Resultat av förbättringsarbetet 2006 - 2008

Erfarenheter och slutsatser Gemensam målbild Tydligt ledarskap Tvåvägskommunikation Delaktighet och engagemang Koppling mellan krav och belöning Tålamod