Värderingar & medarbetare Förbättringsarbete inom Luxo Niklas Lundin & Sofie Johansson 15 september 2009
Syfte med presentationen Företaget Drivkrafter bakom förändringsarbetet Milstolpar i förändringsprocessen - Verksamhetssystemet (Trädet) - Tids & frekvensstudier - Produktionslyftet Resultat så här långt Erfarenheter
Luxo ASA - koncernen
Produktsegment Projektbelysning Interiörsbelysning Armbaserad belysning Medicinsk belysning
Luxo Sverige AB Omsättning 210 MSEK 130 medarbetare Fabrik i Målilla Säljkontor i Göteborg, Stockholm och Malmö Make-to-order Korta ledtider – hög servicegrad Fem års garanti
Vår vision ..to enlighten people with the right light.. ..vi utvecklar, tillverkar och tillhandahåller belysningslösningar för offentliga och kommersiella inomhusmiljöer… ..vi skall producera belysningslösningar i världsklass avseende: - produktivitet - kostnadseffektivitet - leveranssäkerhet - kvalitet
Drivkrafter bakom förändringsarbetet Totalt antal observationer = 5792 st Lönsamhetsproblem Låg kostnadsmedvetenhet Hög kapitalbindning Svag effektivitet och produktivitet Låg servicegrad Bristande engagemang bland personalen Otydligt ledarskap
Milstolpar i förändringsprocessen Totalt antal observationer = 5792 st 2005 Utformning och implementering av ett nytt verksamhetssystem (Trädet) 2007 Tids- och frekvensstudier 2009 Medverkan i Produktionslyftet
Verksamhetssystemets struktur (Trädet) Vad är verksamhetens uppdrag? Vilka metoder ska vi använda för att uppfylla uppdraget? Vilka principer ska vägleda oss i vårt arbete?
Kommunikation Morgonmöten Produktionsmöte (veckovis) Avdelningsmöten Personalinformation (månadsvis) Månadsbrev
Visualisering Daglig styrning Grupptavlor + företagstavla Nedbrytning av nyckeltal Viktigt med struktur
Frekvensstudie Totalt antal observationer = 5792 st Genomfördes hösten 2007 Analys och åtgärdsplan Tvåvägskommunikation Koppling mellan krav och belöning
Åtgärder efter frekvensstudie Krav på arbetsdisciplin Från ”fastplatsmontage” till flödesbaserade liner Centraliserad materialhantering Effektivare arbetstidsutformning Förbättrade arbetsunderlag – instruktioner Flexibel bemanningsplanering
Motivation och trivsel Bättre företagshälsovård Fler personalaktiviteter Bonussystem till samtliga anställda Personalenkät
Tydlig förankring i verksamhetsplanen med fokus på: Kompetensutveckling Förbättringsarbete Nyckeltal och mätning Arbetsplatsutformning Pilotprojekt som arbetsform
Kompetensutveckling Utbildningar via produktionslyftet: Lean intro + Lean-spel Självutvärdering Förändringledning Förbättringsgruppsarbete Standardiserat arbetssätt SMED Kvalitetsbristkostnader Utbildning internt: Ledarskap för gruppledare Kompetenskartläggning
Förbättringsgrupper Påverkar attityd och beteenden positivt Betydelsefulla förändringar: Drivkraft Ansvartagande Laganda Samarbete Variation i arbetet Praktiserar Trädets principer
Nyckeltal & måluppföljning
Resultat av förbättringsarbetet 2006 - 2008
Erfarenheter och slutsatser Gemensam målbild Tydligt ledarskap Tvåvägskommunikation Delaktighet och engagemang Koppling mellan krav och belöning Tålamod