The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Klagshamns rektorsområde
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Vetenskaplig Metod.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
The big 5 1.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Betyg och förmågor.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Mitt fritids – rutiner och kompisar
© Steve Wretman & Helena Moreau
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kunskapskrav och matriser
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Reseproduktion och försäljning
FRÅN KUNG TILL KEJSARE DEL 2 Revolutioner!. INNEHÅLL  Momentet tar vid där det förra slutade och kastar oss in i sjuttonhundratalet.  Vi kommer att.
Tanka Byta hjul Fylla på spolarvätska Hitta information om vilka vinterdäck som är bäst Detta är exempel på olika PROCESSER som man kan behöva kunna.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
En guide för arbeten i SO
Marknadsföring och försäljning
Göran Svanelid.
Världskrigens tid, en mörk tid.
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Nationer, ideologier och folkmord genom
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Svenska som andraspråk 3
Att skriva en resonerande text
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Svenska – skriva berättelser
SO Sverige Vi kommer att: Under detta arbetsområde kommer du att
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Källors relevans och trovärdighet
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA FÖRMÅGAN ATT HANTERA INFORMATION BEGREPPSLIG FÖRMÅGA

ANALYSFÖRMÅGA kunna växla mellan olika perspektiv Att kunna beskriva orsaker och konsekvenser Att kunna jämföra likheter och skillnader Att kunna jämföra för- och nackdelar Att kunna förklara och påvisa samband Att kunna föreslå lösningar

KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA Att kunna uttrycka egna åsikter Att kunna diskutera Att kunna framföra och bemöta argument Att kunna resonera Att kunna motivera Att kunna presentera Att kunna formulera egna meningar Att kunna redogöra med början, innehåll och slut Att kunna redovisa Att kunna samtala

METAKOGNITIV FÖRMÅGA Att kunna tolka Att kunna välja mellan olika strategier Att kunna pröva och ompröva Att kunna värdera Att kunna ha omdöme Att kunna lösa problem Att kunna reflektera Att kunna avgöra rimligheten

FÖRMÅGAN ATT HANTERA INFORMATION Att kunna skilja mellan fakta och information Att kunna avgöra källors användbarhet och trovärdighet Att kritiskt granska information Att kunna söka, samla och strukturera/sortera information

BEGREPPSLIG FÖRMÅGA Att kunna förstå innebörden av olika begrepp Att kunna relatera begreppen till varandra Att kunna använda begreppen i olika eller nya sammanhang