Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Advertisements

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Exempel utifrån ett antal målområden
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
Information kring Tema Hjälpmedel på 1177.se
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Samordnad individuell plan
…en del av vård och behandling
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nordisk konferens i Göteborg september 2014
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Länsgemensam ledning i samverkan
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
Patientlagen och informationsplikten
Patientlagen 1 januari 2015.
Patientlagen och informationsplikten
Patientfokuserad vård - hur gör vi?
Samverkan kring utveckling och tillämpning av välfärdsteknologi Inga-Lill Felizia PUFF-enheten
Generaldirektör Överdirektör Stf GD
Normering, tillsyn, kunskap
Regeringens proposition 2005/06:50 Strategi för ett samordnat arbete mot antibiotikaresistens och vårdrelaterade sjukdomar Smittskydd Halland
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen 2014: Den 1 januari 2015 träder den nya patientlagen i kraft. Syftet är att stärka och tydliggöra patientens ställning. Lagen ställer.
Tillgänglig information och kommunikation
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
Överenskommelse om samordning kring barn
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Nya föreskrifter och allmänna råd
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Teckenspråk på Språkrådet
Om utvärdering 9 februari 2011 Per Sandén Regionförbundet Örebro.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Ett mänskligare internet Stefan Johansson
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Marknadsföring och försäljning
Landstingsdirektörens stab Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 ( Del 2; från 7 kap, 23 §) Träder i kraft den 1 januari 2011 Britta Svensson, oktober 2010.
Tillsammans skapar vi jobb för fler!
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Region Östergötland Regelbok för vårdcentraler Regionens garanti till medborgarna Regionens krav till vårdgivarna Konkurrensneutralitet
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Do I Look Like An Idiot Teach Back
Örebro – Europas teckenspråkshuvudstad
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Digital plattform Delaktig kommunikation
Ny Remissrutin till BUP
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby

Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Historik 2001: Riktlinjer för anpassad information 2006: Riktlinjer för information i anpassad form : projekt Tillgänglig information 2010 Dec 2011: Beslut i RS att riktlinjer för information i anpassad form ska revideras under rubriken Riktlinjer för tillgänglig information

Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Bakgrunden till revideringsbehovet Behovet av att inkludera fler målgrupper Riktlinjerna är sex år gamla Förändringarna av lagstiftning och regelverk Teknisk utveckling

Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Lagstiftning och regelverk Många förändringar i lagstiftningen, bland annat: hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) diskrimineringslagen (2008:567) språklagen (2009:600) lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk (2009:724) patientsäkerhetslagen (2010:659) Ny vägledning för webbutveckling från E-delegationen beslutas inom kort

Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Språklagen (2009:600) 4 § Svenska är huvudspråk i Sverige. 11 § Språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt. 14 § Den som är döv eller hörselskadad och den som av andra skäl har behov av teckenspråk ges möjlighet att lära sig, utveckla och använda det svenska teckenspråket.

Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Hälso- och sjukvårdslagen och patientsäkerhetslagen Enligt hälso- och sjukvårdslag (1982:763)2 b § och patientsäkerhetslagens (2010:659) 6 kap. 6 § ska patienter ges individuellt anpassad information om: 1. sitt hälsotillstånd, 2. de metoder för undersökning, vård och behandling som finns, 3. sina möjligheter att välja vårdgivare och utförare inom den offentligt finansierade hälso- och sjukvården, samt 4. vårdgarantin.

Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Vad innebär individuellt anpassad information? ”Begreppet ”individuellt anpassad” innebär att informationen ska förmedlas utifrån varje patients förutsättningar och förmåga att ta emot och ta till sig information. Informationen ska alltid vara anpassad till den enskilda patientens individuella behov och måste därför med nödvändighet ges varierande innehåll och utformning (prop. 1998/99:4 s. 25). Det betyder att i möjligaste mån anpassa språk, media och andra kommunikationsmedel till varje patients hälsotillstånd, mognad och erfarenhet, kognitiv förmåga, eventuell funktionsnedsättning och kulturell och språklig bakgrund. Nära kopplat till detta är olika former av återkoppling och uppföljning av om och hur patienten uppfattat den information som ges för att till exempel kunna förtydliga och komplettera informationen.” Socialstyrelsens handbok för vårdgivare, chefer och personal: Din skyldighet att informera och göra patienten delaktig Aktuell från 1 januari 2012 s. 25

Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Förutsättningar Vitt skilda verksamhetsområden behöver olika lösningar Det breddade perspektivet är ett nytt utvecklingsområde Snabb informationsteknisk utveckling

Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Förslag till inriktning Övergripande och målstyrande. Markera Västra Götalandsregionens hållning utifrån ett rättighetsbaserat förhållningssätt. Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Fokus på alla människor framför att peka ut grupper. Täcka in diskrimineringsgrundsgrupperna genom exempel. Skrivna på ett ”rättighetsspråk”. Bilagor med lagar och regler och hänvisning till utvecklad Tillgänglighetsguide. Planera för stöd, konkreta verktyg, handlingsplaner och uppföljning.

Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Grundläggande principer Information och kommunikation ska vara tillgänglig för alla Avsändaren ansvarar för tillgängligheten Använd ett enkelt och begripligt språk i tal och skrift Vid användning av digitala kanaler för information och kommunikation – eftersträva att de är tillgängliga och användbara Förutsätt inte att alla har resurser eller förmåga att använda viss informationsteknik Leverantörer ska efterleva riktlinjerna

Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Tidplan Jun-aug: Förslag till riktlinjer skrivs Sep: Förankring internt och i samrådsgrupper Okt: Färdigställa förslaget Nov: Information till centrala ledningsgrupper i november