INFLYTANDE VALFRIHET LIVSKVALITET

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkomna till Höstkonferens Svenska Skyttesportförbundet Så här tänker vi dagen…. •Vad har hänt i processen så här långt? •Välkomna.
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Så tycker SPFs medlemmar
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Ordförandeträff 2011.
Påverkan och gemenskap
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
1.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Vad är SPF? Sveriges Pensionärsförbund, SPF är en politiskt och religiöst obunden medlemsorganisation för personer berättigade till pension, oavsett ålder.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Bengt Andersson Hjälpmedelsinstitutet
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Förbundsnytt.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Aktivitetsrapporter – Hur går det?
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
Dialog inom hela SPF Dialog föreningar Dialog distrikt Dialog förbundet Gemensam viljeriktning.
Utveckla styrelsen och föreningen
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
1.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Så här går det till att söka gymnasieprogram i Dexter
Styrning Mina meddelanden
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Gröna näringen – en framtidsbransch!. Sid 2 | Lantbrukarnas Riksförbund Välkommen till de gröna näringarna Varor och tjänster som alla behöver – 4 procent.
Nöjdhetsbarometern Nöjdhetsbarometern –förberedelser Varför nöjdhetsbarometer om MIP? Flemming Kristensen, socialhögskolan Upplevelser kring resultat.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Fakta om undersökningen
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
SPF Västmanlands konferens för Föreningarnas ordf. och V. ordf Nya normalstadgar.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Medlemsvård och rekrytering
SPFs valaktiviteter 2013/2014 Start med gemensamt utspel tillsammans med de andra pensionärsorganisationerna: Öka representationen av äldre på nomineringslistor.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
STs kommunikation – personalinfo 22/4. Kvartal 1 – detta har hänt Medlemsrekrytering  Strategi + : Möten med prioriterade avdelningar och handlingsplaner.
INFLYTANDE VALFRIHET LIVSKVALITET. Vad är SPF Seniorerna?  SPF Seniorerna är en politiskt och religiöst obunden medlemsorganisation för personer berättigade.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
DO-konferens april 2012 VP Verksamhetsplan 2012.
En blick in i 2015 Utgångspunkt Mål och riktlinjer * Vi-anda och identitet * Rekrytera och behålla * Påverkan och inflytande * Synas och höras.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Ålderismprogrammet - nulägesrapport september 2013 Ålderism är en av de djupare strukturerna i samhället Naturligt att nedvärdera äldre och att i olika.
Eva-Christine Öhman – Utveckling och utbildning
Nytt IT-stöd för medlemsregister och hemsidor
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
REPET - ett projekt inom SPF-distriktet Blekinge Projektet fortsätter nu med fördjupning Ersättningen heter UTVECKLINGSGRUPP.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 1.
Tillsammans för ett rikare seniorliv!. SPF Seniorerna har en viktig roll genom påverkansarbete som ökar inflytande, valfriheten och livskvaliteten för.
Föreningsstöd - Kommunikationsstöd
Omvärlden om oss 31 jan – 13 februari
RAPPORT OM MEDLEMSTAPP OM MEDLEMMAR SOM LÄMNAR SPF SENIORERNA OCH VAD SOM KRÄVS FÖR ATT VINNA TILLBAKA DEM WEBBUNDERSÖKNING , SEPTEMBER
U01 Introduktion till MiRiaM aug 2017 V3
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Presentationens avskrift:

INFLYTANDE VALFRIHET LIVSKVALITET 2

Bakgrund och syfte Få ett än bättre samarbete förbund och distrikt genom att: Lära känna varandra Öka förståelsen för varandra Få veta vilka som är era viktiga frågor Identifiera behov av stöd av olika slag

Stora kongressbeslut Frivillig central uppbörd För den förening som önskar, annars fortsatt lokal uppbörd Gäller från årsskiftet 2015/2016. Mer information kommer före sommaren Namnbyte till SPF Seniorerna Gäller från 1/1 2015 Nytt namn och logotyp är lanserade Presentation, grafisk profil och vägledning är utskickade till distrikt och föreningar Utvidgat medlemskap Vi tar bort 61-års gränsen ”…den som har rätt att uppbära pension av något slag samt den som är gift eller sambo med medlem.”

Stora kongressbeslut Nya stadgar Normalstadgar för förening och distrikt Förbundsstadgar Gäller från årsskiftet 2015 och efter respektive årsmöte Stadgarna godkändes definitivt vid DO-konferensen 22-23 oktober 2014 Har tryckts och skickats ut tillsammans med läsanvisningar Finns som pdf och word på Intranätet

Mål och riktlinjer 2015-2017 ”Fyra viktiga områden har utkristalliserats sig när rörelsen under innevarande kongressperiod har arbetat med utvecklingsprocessen ett steg till… och de är; Vi-anda och identitet Rekrytera och behålla Påverkan och inflytande Synas och höras Dessa områden kommer att färga arbetet och inriktningen för hela rörelsen. Det gäller såväl för förening, distrikt och förbund.”

Vi-anda och identitet ”Vi måste ha som mål att hela organisationen ser varandra som viktiga delar av en helhet, där alla delar är lika värdefulla och som bygger på en positiv Vi-anda. Det är bara när vi gör saker tillsammans som vi blir starkare och får större genomslag och resultat för våra idéer.”

Rekrytera och behålla ” drygt en miljon personer, 65+ finns oorganiserade utan medlemskap i någon pensionärsförening. Det är en utmaning att attrahera denna grupp….” ”…attraktiv organisation för femtiotalisterna…” ”En ordentlig satsning för att öka medlemsantalet med 5% netto.” ”minst lika viktigt att behålla de som blivit medlemmar”

Nuläge rekrytering, förbundet 269 372 medlemmar per den 31 december 2014 Nedgång med 1 046 personer, dvs -0,4 % 18 200 nya medlemmar har rekryterats 13 011 medlemmar har lämnat SPF, avlidna exkluderade

Utveckling samtliga distrikt

Utveckling Blekingedistriktet

Enkät om förbundets medlemstapp Webbenkät till medlemmar som lämnade förbundet september 2013 – september 2014. 745 personer svarade (29%). Främsta anledningen att bli medlem var att ta del av aktiviteter och träffa nya vänner Främsta orsaken att lämna SPF var att de aktiviteter som erbjöds inte var av intresse. Många lämnar på grund av att de inte känner sig välkomna. Yngre medlemmar upplever att medelåldern är hög och efterfrågar mer ”moderna” aktiviteter.

Fortsatt strategi för rekrytering Fokus på att behålla medlemmar: Arbeta med hur nya medlemmar välkomnas och introduceras i föreningen och förbundet. Arbeta med att utveckla aktivitetsutbudet så att det blir mer differentierat. OBS! Vi ska inte sluta rekrytera nya medlemmar, men en ökad satsning kan få motsatt effekt. Fler kommer in, blir missnöjda och lämnar.

Verktyg att använda Introduktionsplan för nya medlemmar Goda råd och tips att tänka på för att välkomna och introducera nya medlemmar i föreningen Finns på Intranätet under ”Marknadsföring & värvning” Idébank för aktiviteter För att ge inspiration och tips vid planering Under framtagning, klart under kvartal 1, 2015.

Påverkan och inflytande ”SPFs påverkansarbete ska fortsätta på olika nivåer, där valfrihet, trygghet, rättvisa och inflytande är våra honnörsord.” ” Vi ska verka för folkhälsa och friskvård och för en hög kvalitet inom vård och omsorg”

Politiskt påverkansarbete framöver Bygger vidare på det framgångsrika valmanifestet 3 fokusområden under 2015 Valfrihet i vård och omsorg Seniorers boende Seniorers ekonomi Konferens Var med och bestäm! Vänder sig till ledamöter i pensionärsråd eller de som på annat sätt arbetar med påverkansfrågor 6 tillfällen under februari och mars Gävle, Göteborg, Alvesta, Stockholm Arlanda, Örebro, Skellefteå Inbjudan utskickad 9 januari

Påverkan omfattar många frågor

Synas och höras ”Vi ska ta för oss i debatten och vara en stark opinionsbildare som seniorernas röst i samhället” ”Vi ska fortsätta att stärka bilden av oss hos medlemmar, blivande medlemmar, politiker, opinionsbildare och media” ”En ny funktionell webblösning är navet….” ”Fler distrikt och föreningar behöver använda sig av sociala kanaler”

Kommunikationskanaler Digitala kanaler Webben för förbund, distrikt och förening Intranätet, min sida Sociala medier; Facebook, Twitter Seniorbloggarna Youtube Webbutiken Veteranen Tryckta tidningen Veteranen.se Sociala medier; Facebook, Twitter, Seniorbloggen Nyhetsbrev Medlemsresor Silvergenerationen.se Medlemskommunikation Nytt från SPF Seniorerna – förbundssidorna i Veteranen Medlemskort + brev Informationsmaterial Broschyrer, foldrar Verksamhetsberättelse Stadgar Rapporter Handböcker Externa kanaler Annonsering Almedalen; seminarier och paneler Mässor Event; Kasta loss och liknande Förbundsmästerskapen Externa kanaler, forts. Projekt/aktiviteter/kampanjer: Gilla din ekonomi, Passion för livet, Våldet går inte i pension, Koll på läkemedel Media; nyhets-, debattartiklar och insändare på riks- och lokalnivå, radio och TV Samarbetspartners Direktutskick via post och e-post Telemarketing Medverkan i SPF Seniorernas egna kanaler

Kommunikationskanaler distrikt och föreningar Nyhetsbrev till föreningar och medlemmar Medlemsutskick; programblad, välkomstbrev Föreningsutskick – från distrikt till förening Sociala medier på distrikt och föreningsnivå; Facebook, Twitter Medlemsaktiviteter och möten Event; mässor, marknader Webbplats för distrikt Webbplats för föreningar Lokal media; nyheter, debattartiklar, insändare Inbetalningskort från förening/förbund

Ökat fokus på extern kommunikation Ökad synlighet; ökad närvaro i media och sociala kanaler Flyttat fram positionerna och stärkt varumärket Allt oftare kontaktade när media vill ha uttalande av senior organisation

Sammanfattning påverkansarbete 2014 Valmanifest och valturné Pensionärsskattekalkylatorn – vunnit 3 internationella priser Enkät till de politiska partierna Samarbete med Skattebetalarna Almedalen; seminarier, paneldeltagande och mingel Seniorernas bostadsrapport och seminarium Möten med Magdalena Andersson, Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven, Media och digitala kanaler 27 debattartiklar/debattinlägg i riksmedia Pensionssystemet måste ses över – gemensam debattartikel med DO, 58 publiceringar i lokal media över hela landet Seniorbloggarna – 1500-2000 besökare/månad 19 500 följare på Facebook, en 10-dubbling sedan årsskiftet 2013/2014 Digital kampanjverksamhet – Lansering av nytt namn och logo nådde 160 000 personer under jul och nyårshelgen

Höjdpunkter 2015 Fortsatt Landet runt resa till distrikten Seminarium på temat Valfrihet inom vård och omsorg Sex konferenser februari-mars – på temat påverkan Idébank för aktiviteter klar första kvartalet Stöd till distrikten för konferenser om Rekrytera och behålla Utveckling av nytt medlemssystem och ny webbplattform Almedalen; seminarier och paneler DO-konferenser Andra centrala utbildningar Förbundsmästerskap Kasta Loss Kampanj om pensionssystemet Senior-TV

Stort tack för att vi fått komma till Blekingedistriktet 25