Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival 3.12.2014 Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
 Service Systemet Strukturella Förslag Sveriges Servicekonference.
Advertisements

UTGÅNGSPUNKTER FÖR UTVECKLANDET AV KVALITETSLEDNINGSYSTEMET
Gemensam plattform för kommunala e-tjänster
Hälsoprofil Hälsoprofilen innehåller en överskådlig återkoppling till den anställda på: - blodprov - blodtryck - BMI - midjemått - konditionstest - levnadsvanor.
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Echolog En vidareutveckling.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
– Anette Blomqvist – Ulrica Larsson – Erik Westerlund – Ledarskapsutveckling över gränserna Case Högsby kommun.
Förankring och diskussion av förslag fakultetsindelning April-maj 2013.
Repetition och tillbakablick
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Kvalitet i grundutbildningen1
Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter Studiechef Sanna Westerlund Åbo Akademi -
KVALITETSPROJEKTET VID IPL 2011 – 2014
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Forskarskolan vid Åbo Akademi – doktoranduppföljning Monica Nerdrum, Lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Projektledning.
Systematiskt kvalitetsarbete
Kompletterande återkoppling till reflektionsuppgift 2 Sammanfattning av kvalitetsgranskningen.
Åbo Akademis Arbetsforum - Henriksgatan 1 b Åbo 1 ARBETSFORUMS TJÄNSTER TkF:s egenlärarträff.
Läroplansträff Välkomna!.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Studieförmåga och gemenskap Daniela Sund Styrelseordförande
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 Elektronisk tentamen och vad kan studentrepresentanterna göra för dess införande på den egna institutionen? Studentrepresentanternas.
Pimp my undervisning Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Har du betalt hyran? eller: Hur är läget? Madeleine Rossi, Per-Oskar Gundel, Susanne Elg - Skyddsvärnets Träningslägenheter.
Indikatorer och mål. Varför mäter man? Inga mål utan mätning Ingen mätning utan analys Ingen analys utan åtgärd Ingen åtgärd utan kommunikation.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Frågor kring läroplanen
Avdelningen för kompetensutveckling
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Bedömningsmetoder.
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Cummins modell för reflektion
Föräldramöte 09 röd
Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
Automatiserade kursvärderingar och analysmallar
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Enhetens utvecklingsutvärdering
Årskursinformation för årskurs 1
* Personalutbildning Skriv ämne här *.
* Personalutbildning Skriv ämne här *.
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Förbättra klubbkvalitet
Systematiskt kvalitetsarbete
Föredragshållarens namn
Presentationens avskrift:

Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist, Pekka Santtila

Målsättningen med kursutvärderingen Att stöda läraren och institutionen i upprätthållandet av undervisningens och kursernas kvalitet Att förbättra undervisningen och kurserna och i slutändan studerandes yrkeskompetens

Kursutvärdering och vidareutveckling av kurser Undervisning - info om tidigare utvärdering Kursutvärdering - eLomake Insamling, sammanställning, rapportering till läraren Lärarens feedbackblankett - förändringsförslag? - kommentarer till IPL Eventuella förändringar Sammanfattning av resultat, diskussion  möte med personal & studentrepresentanter

en anonym kursvärdering med e-blankett för alla kurser fokus på lärandemål och hur de har uppnåtts frågor kring evidensbasering och yrkesrelevans undervisningens och undervisningmaterialets kvalitet arbetsmängd och svårighetsgrad examinationsformen och dess relevans praktiska arrangemang både kvantitativt och kvalitativt data samlas in Kursutvärderingen med eLomake

Evidens Teori Praktik

Lärarens reflektioner om hur kursen förlöpte samt studerande respons Förslag/tankar om eventuella förändringar som kommer att göras Meddelanden till ämnet om praktiska arrangemang Skickas till amanuensen som ger respons och/eller vidtar önskade åtgärder från ämnets sida Feedbackblanketten fungerar som bas för fortsatt utvecklingsdiskussion mellan läraren och ämnet Lärarfeedbacken ges tillbaka åt läraren som påminnelse inför nästa kurs Lärarens feedbackblankett med eLomake

Det nuvarande kursutvärderingssystemets svagheter det är svårt att få studerande att svara – en svarsprocent på endast 50% ibland, oftast nog % det tar mycket tid och resurser att skapa blanketter, samla in, sammanställa och gå igenom feedbacken är anonym  leder ibland till icke- konstruktiv feedback och personliga “påhopp” – kan påverka lärarens motivation

Evidens om att feedback inte alltid mäter inlärning

Hur ser ett idealiskt system för Åbo Akademi ut som uppnår målsättningarna men undviker riskerna?