Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Automatiserade kursvärderingar och analysmallar

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Automatiserade kursvärderingar och analysmallar"— Presentationens avskrift:

1 Automatiserade kursvärderingar och analysmallar
Claes Asker, Karlstads universitet

2 Högskoleförordningen
Enligt HF ska studenter ges möjligheter till kursvärdering. Detta ska sammanställas och dokumenteras. Studenter ska informeras om resultatet. Högskoleförordningen

3 Lärare missnöjda med studenters deltagande och stor arbetsinsats.
Kåren missnöjd med genomförande och dokumentation av värderingar och analyser. Lärare missnöjda med studenters deltagande och stor arbetsinsats. Problemet

4 Kan vi förenkla och avlasta insatserna i svars- och analysprocessen,
och ändå bibehålla nivån i utvärderingarna? Utmaningen

5 Systemet ska i hög utsträckning standardiseras, automatiseras och ske on-line.
Antal frågor i kursvärderingen ska hållas nere och ha ett studentperspektiv. Kvalitetsmålen

6 Kraven Kursvärderingar ska hanteras i ÖKA.
Kursanalyser ska hanteras i ÖKA. Kursvärderingen ska ske med standardmall med ett fåtal frågor lika för alla. Kursvärdering ska gå att göra på svenska eller engelska. Studenten ska meddelas om kursvärdering via e-post och Min sida. Studentens åtkomst ska vara publik, unik och begränsad i tid. Kursansvarig ska meddelas per e-post när kursanalys kan göras. Prefekter och dekaner ska meddelas om analyser försenas. Genomförda kursanalyser ska publiceras automatiskt på kau.se. Kraven ÖKA = Universitetets utbildningsadministrativa system

7 Processbild

8 Systemet – för studenten

9 Systemet – för studenten

10 Systemet – för lärare

11 Systemet – för lärare

12 Systemet – för lärare

13 Publicering på kau.se

14 Utfall Svarsfrekvens i genomsnitt VT-16 37% HT-16 43% VT-17
Andel publicerade analyser VT-15 63% VT-16 75% HT-16 84%

15 Röster från kärnverksamheten
”Jag vill enkelt kunna lägga till egna frågor.” ”Det är mycket större transparens kring kursutvärdering nu.” ”Svarsalternativen är trubbiga och hjälper mig inte med kursutvecklingen.” ”Hantering av kursvärderingar och analyser är mycket effektivare.” ”Meddelanden om status i utvärderingen ger mig verktyg att agera.” ”Jag vill ändå göra kursvärdering i klassrummet då det ger mig en större förståelse för studenternas svar.” Röster från kärnverksamheten

16 Utveckling Följa upp effekterna Analyser på datamängden
Ökad feedback till studenter Genomföra förbättringsförslag: Egna frågor Delegering av roller Inga påminnelser under sommaren Möjlighet att återremittera analyser Utveckling ÖKA = Universitetets utbildningsadministrativa system

17 Frågor och diskussion

18 Jag har under kursen kunnat utveckla de kunskaper, färdigheter och andra förmågor som finns beskrivna i lärandemålen. I mycket hög utsträckning I hög utsträckning I viss utsträckning I endast ringa utsträckning/inte alls Fråga 1

19 Jag har under kursens examinerande moment haft möjlighet att visa om jag uppnått de kunskaper, färdigheter och andra förmågor som finns beskrivna i lärandemålen. I mycket hög utsträckning I hög utsträckning I viss utsträckning I endast ringa utsträckning/inte alls Fråga 2

20 Jag har under kursens gång i genomsnitt lagt ner följande antal timmar på kursarbetet per vecka:
Mer än 40 timmar Mellan 20 och 39 timmar Mellan 20 och 29 timmar Mindre än 20 timmar Fråga 3

21 Jag har under kursens gång upplevt bemötandet från kursens lärare och övrig personal som:
Professionellt och mycket tillmötesgående Professionellt och tillmötesgående Professionellt Undermåligt Fråga 4

22 Vill du kommentera något eller några av dina svar
Vill du kommentera något eller några av dina svar? Synpunkter på enskilda personer bör inte ges här. Har du några synpunkter och förbättringsförslag? Synpunkter på enskilda personer bör inte ges här. Fritextfrågor


Ladda ner ppt "Automatiserade kursvärderingar och analysmallar"

Liknande presentationer


Google-annonser