Introduktionsfilm till Intensiv sommarkurs i spanska (SP1106)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Material för projektarbetet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Gymnasiearbetet p..
NP-fysik.
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
Nätbaserad publiceringskurs i Ping Pong
Viktorija Kalonaityte
Nationellt prov Sv1.
Presentationsteknik Del av kursen Studieteknik (Y010703)
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Lokal Pedagogisk Planering
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Introduktion till matematik studierna på LTH
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Nybörjarkurs i modern kinesiska KINC11
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Att tillsammans påverka!
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014
Nätverk kursplanepiloter
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Läroplansträff Välkomna!.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Moment 2 Mall för presentation av idé
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Ger Webbquest ett bättre samarbete bibliotek-lärare? Saga Pohjola-Ahlin Odontologisk biblioteksträff 2004, Malmö.
SPL150 Språk i praktiken (15 hp) -Start varje termin OBS: Möjligt att söka fram till 15 aug! -Ni söker själva er praktikplats i Sverige eller utomlands.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Musikens funktioner The soundtrack of my life. Musikens funktioner  I detta arbetsområde utvecklar vi kunskaper om musikens funktioner för individen,
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Kompetensutveckling MILJÖ Miljöenheten vid GU erbjuder kompetensutveckling för anställda vid universitetet. ”Sommarbuffén” är en sådan utbildning.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Lära för livet!.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Svenska som andraspråk 3
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Validering inom Lärarlyftet
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Utbildningspresentationens rubrik
Föreläsning Svenska II
Utbildningspresentationens rubrik
Presentationens avskrift:

Introduktionsfilm till Intensiv sommarkurs i spanska (SP1106)

Introduktion Linda Flores Eduardo Jiménez Tornatore INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Kursinnehåll Kursen sträcker sig över fyra veckor: de tre sista veckorna i juni och den första veckan i juli. I augusti ges en vecka för upphämtning av icke godkända moment. Kursen är till 100% nätbaserad. Du behöver inte komma till universitetet, varken för undervisning eller examination. Kursen ligger på GUL, allt material du ska arbeta med finns på GUL och examinationen sker via GUL. Kursen består av tre ämnen som är mer eller mindre integrerade: Grammatik, Språkfärdighet och Text. INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Kursinnehåll INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Webquest, vad är det? INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Webquest: historia och definition Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego State University. Webquestkonceptet bygger på konstruktivistiska idéer om lärande. Webquest är en webbaserad modell för problembaserat- lärande där allt information hämtas ifrån internet. Det huvudsakliga syftet med Webquest är att kombinera informationssökning på Internet med pedagogiska strategier för lärande. INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Webquest: historia och definition Studenterna ska genom Webquest-modellen få djupare förståelse av den egna lärandeprocessen (metakognition) och omvandla inhämtad information till egen ny kunskap genom kritisk reflektion. INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Delar av en webquest En Webquest består av fem delar: 1. introduktion 2. uppgift/er 3. processbeskrivning eller/och handledning 4. informationsresurser 5. utvärdering och konklusion INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Introduktion/uppgift Introduktion: uppgiften förklaras för studenterna och syfte samt målsättning tydliggörs. Studenten motiveras genom attraktiva och vänliga formuleringar i själva beskrivningen. Uppgiften/erna skall bestå av en kollaborativ verksamhet (t.ex. grupparbeten). Studenterna läser igenom uppgiften som ska vara kort och tydligt formulerad. Uppgiften kan lämnas in i flera olika format: powerpoint, blogg, web-sida, muntlig eller skriftlig presentation, bl.a. INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Process Processbeskrivning/handledning beskriver alla förberedande uppgifter som kan hjälpa eleven att utveckla de färdigheter som behövs för att genomföra Webquests huvudprojekt. Den innehåller alla resurser som behövs för att genomföra uppgifterna: länkar till arbets-instruktioner, aktiveteter och externa web-sidor. INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Informationsresurser/utvärdering och konklusion Under informationsresurser presenteras en uppsättning databaser och/eller andra för sökuppgiften lämpliga internetresurser. Länkarna måste vara pålitliga, aktuella och stabila. I utvärderingen förklaras för studenterna hur de ska bli bedömda. I utvärderingen ingår också ett formulär med betygskriterierna. Det här formuläret för utvärdering kan även fungera som stöd för studenten, till att göra egna reflektioner kring sitt lärande. INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Konklusion I konklusionen framgår klart och tydligt vad meningen med övningen är, och vilka målen är. Den fungerar också som morot för studenten. INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Kursupplägg Webquest: 4 kapitel, ett varje vecka på kursen. Varje kapitel innehåller fem steg, ett för varje dag (mån-fre). Varje dag nytt material: texter, övningar, filmer, osv. Webquestens tema är människan fysiska och mentala hälsa. (träning, kost, stresshantering, vikten av god sömn, osv). Varje vecka ges möjligheten att samarbeta med kurskamraterna. Samarbetet är frivilligt men ger dig möjlighet att lära dig mer. Samarbetet kan t.ex. bestå av att läsa och rätta en kurskamrats text eller att öva din muntliga presentation. Varje fredag = några obligatoriska/examinerande uppgifter. Det är dessa fredagsuppgifter du måste göra för att bli godkänd. INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Examination På kursens stängda sidor i GUL finner du detaljerad information om examinationsformerna. Fredag vecka 1: Muntlig presentation via Skype + litet grammatiktest i GUL. Fredag vecka 2: Inspelning och publicering av en film + litet grammatiktest i GUL. Fredag vecka 3: Skriftlig inlämning + litet grammatiktest i GUL. Fredag vecka 4: Muntlig diskussion via Skype + litet grammatiktest i GUL. INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Examination De två fredagar du ska medverka i en muntlig presentation via Skype kommer det att finnas flera olika tider att välja på, både morgon, lunch och eftermiddag/kväll fram till 18 eller 19. Dessa nätträffar är högst 30 minuter. INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Frivillig träff på universitetet Kursens sista fredag har du möjlighet att komma till universitetet och göra din muntliga presentation “live”. Om du inte kan eller vill komma till universitet, kan du göra den via Skype. För de som vill/kan komma till universitetet kommer vi att visa en film som vi också kommer att diskutera tillsammans. Efter filmvisningen organiserar vi middag på en restaurang för de som har lust. INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Tillgodoräkning av poäng Kursens 7,5 hp kan tillgodoräknas inom grundkursen i spanska (SP1103). Ämnet Grammatik examineras genom tre salstentor på grundkursen. Genom sommarkursen kan du tillgodoräkna dig det första av dessa tre tentamina. Ämnet Språkfärdighet examineras i Introduktionskursen genom muntliga presentationer. Genom sommarkursen kan du tillgodoräkna dig hela delen av Språkfärdighet i Introduktionskursen. Ämnet Text examineras genom gruppresentationer i Introduktionskursen på grundkursen. Genom sommarkursen kan du tillgodoräkna dig hela delen av Introduktion till studierna i spanskspråkig litteratur. INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Tillgodoräkning av poäng Med den intensiva sommarkursen kan du tillgodoräkna dig hela Introduktionsdelen på Grundkursen, dvs de första tre veckorna plus de första sex lektionerna och första salstentamen på grammatikkursen som startar efter Introduktionskursen. ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)

Viktigt att följa kursplaneringen Det är viktigt att du följer alla stegen i webquesten och gör de uppgifter som är planerade för varje dag. Det är så du på bästa sätt kan utnyttja den här kursen för att lära dig så mycket som möjligt på dessa fyra sommarveckor! Det är dock bara uppgifterna på fredagarna som är obligatoriska för att du ska kunna bli godkänd och få ut dina 7,5 hp. INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA

Om du har frågor… (kursansvarig och lärare i grammatik) (lärare i litteratur och språkfärdighet) INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER SPANSKA