Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
Kulturell och ideologisk jämförelse
Aktör / Struktur.
Skolans demokratiska och humanistiska värderingar.
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
”Existensen föregår essensen!”
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
Vår plats/andra platser
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Vad är identitet?.
Varför tror människor.
Fördjupningsseminarium Idégenerering och utveckling av projektidéer Kom In: Barn och ungdomars villkor. Från verklighet till vision! Seminarieledare: Nalin.
Etik- Modet att välja!.
Vad är du för typ av person?
Demokrati på skolgården och i klassrummet
Ta ställning och handla!
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Den protestantiska etiken
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Etik Moral Filosofi.
UF Nycklarna till framgång - kontroll över den egna ekonomin!
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Tro.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap A 50p.
Religionskunskap Lektion 1.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Bör staten styra skolan?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Kurs: Lärarskap I för Gymnasielärare Seminarium Nr 1 V Presentation och samtal i grupp. Utbildningsplanen är klart formulerad med tydliga.
Rättigheter och rättsskipning
Vad är identitet?.
Vad menas med Normkritik egentligen?
Nämndplan 2015.
BÖNEDAG FÖR MÄNNISKOHANDELNS OFFER. dags att ändra på att mer än 30 miljoner människor lever i slaveri.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Det antropologiska basåret Välj kurser på vårt antropologiska smörgåsbord.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Välkomna till styrd helpdesk
Barnkonventionen i förskolan
Miljön formar personligheten
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
. a, som betyder "utan", och gnosticism eller gnosis, "kunskap, vetande"). Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Mål och styrning Läroplansmålen
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Geografi / samhällskunskap
Jämställdhet.
Religion.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Presentationens avskrift:

Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell dialog med fokus på värdegemenskaper och förändringsprocesser

VÄRDEGRUNDENS VÄRDEN Demokrati Aktning och respekt för varje människas egenvärde Människolivets okränkbarhet Individens frihet och integritet Jämställdhet mellan kvinnor och män Solidaritet med svaga och utsatta (Värdegrundsboken, Utbildningsdep. 2000)

VÄRDEGRUND – ETISKT FACIT ELLER MORALISK PROCESS?

MÄNNISKAN – OFÖRÄNDERLIG ELLER I RÖRELSE?

Sverige är ett land som gått från att ha varit; Ett traditionellt bondesamhälle, över till Ett modernt industrisamhälle och nu till Ett postmodernt tjänste och service samhälle, ett kommunikationssamhälle. Värderingar fyller en funktion i människors liv och i de samhällen vi lever i. OBS; Hela världen finns idag i alla samhällen inte minst pga. all ny teknologi som mobiltelefoner och Internet! Människor med traditionella, moderna och postmoderna värderingar finns i alla länder.

FAMILJEBILDER Mejla Har ert förhållande överlevt en otrohet? Mejla och berätta.

Från traditioner via stämpelklocka och guldklocka till flexibilitet.

Skolan Läraren är en absolut auktoritet. Religionen är mycket viktig i undervisningen och man ska ofta lära långa religiösa texter utantill. Kunskap ska nu förstås och sättas i sammanhang (man ska inte längre bara lära sig utantill). Ex; Grekland är ett land där Aten är huvudstad och man pratar grekiska… Hemtentor och temaarbeten blir allt vanligare. Man ska själv kunna samla kunskaper, kritiskt granska och analysera dessa och skapa egen presentation.

Teori bakom projekt Kollektivism möter Individualism Traditionella samhällen med kollektivistiska värderingar. Traditionella värderingar finns också som en del i alla religioner. Storfamiljerna är socialförsäkrings systemet. ”Respekt för äldre och för kyrkan”.

Industri samhällen med moderna värderingar. Kärnfamiljen är idealet. ”Privatlivets helgd”. Familjen Huxtable, en idealbild av en kärnfamilj. Amerikansk TV serie.

Kommunikations samhällen med postmoderna värderingar. ”Individens integritet är heligförklarad”.

I MÖTET MED ANDRA – UPPTÄCKA ELLER BEDÖMA?

VÄRDERINGAR – RELATIVISM VS RELATIVITET

MORAL – EN FRÅGA OM SANNINGAR?

KULTURELLA KORRIDORER MED UTRYMME FÖR RÖRELSE

REFLEKTERA VÄRDERINGAR – HOS ANDRA OCH MIG SJÄLV

Hela världen är i förändring! I ALLA länder pågår det ett möte och ofta en kamp mellan individualistiska och kollektivistiska värderingar.

Vad händer med människor i ett samhälle som är i snabb förändring av värderingar? Eller med människor som flyttar från ett samhälle till ett annat som övervägande har andra värderingar? Finns det ord för dessa processer? VÄRDEMIGRATIONSPROCSS

FAMILJEBILDER Mejla Har ert förhållande överlevt en otrohet? Mejla och berätta. värdemigrationsprocess

En del människor får ångest över att det finns många olika värderingar i samhället Människor som är rädda är ofta väldigt aggressiva! Några blir offer för andras vilja till kontroll för att motverka mångfald

”Job ready” ?

När system är isolerade från varandra… Om ingen kommunikation eller förståelse finns mellan systemen hamnarbarn och ungdomar emellan. Vilket utgör grund för gängmentalitet med kriminalitet, missbruk eller t o m som rekryteringsbas för terrorism…

Värderingsgemenskap lämnar man inte så länge man inte får tillgång till en ny värderingsgemenskap.

Samhälleliga utmaningar på flera nivåer... Paradigmskiften då samhällen förändras. Människor i samhällen som förändras kan känna sig vilsna då de värderingar som tidigare upplevts självklara inte alltid är gångbara längre. Då alla värderingar finns i ett och samma samhälle. Hur klarar samhällets institutioner av att möta människor med en stor spridning i sina värderingar? Hur kommunicerar människor med varandra utifrån att man har olika värderingar kring ex. familjens roll i familj och samhälle? Eller religionens roll i våra liv.