Antiken (Grekland) Ca 800 f.kr.-ca 300 f.kr..

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ideologiernas framväxt
Advertisements

Riksdag och regering.
Grekerna.
Geografi Henrik Carlsson.
Historien om Antiken i Grekland.
Demokrati & diktatur.
Sumererna i södra Mesopotamien
De tidiga civilisationerna
Antiken - Grekland Antiken börjar 800 f. Kr och slutar med Romarrikets fall 500 e. Kr. Men vi börjar med Grekland…
Antikens Grekland Prov fredag v. 47.
Grekland bestod av flera små riken/stater
Antiken (Grekland) Ca 800 f.kr.-ca 300 f.kr..
Det antika Grekland 2000 fkr – 300 fkr.
Demokrati.
Demokrati och diktatur
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Hur bör samhället organiseras
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
DEL 1: DE FÖRSTA HÖGKULTURERNA
Varför ska vi läsa om franska revolutionen?
Antiken är en tidsperiod i Europa som började ca. 800 f
Antikens Grekland Frågan lyder: Vad vet du om Antikens Grekland?
Så styrs Sverige.
”Grekland” vs Persien Rond 1
Historien om Grekland.
Den äldsta tiden i människans Historia f. Kr f. Kr
Demokrati och hur Sverige styrs
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Vilken ska bort och varför
Romarrikets uppgång Hur kunde Rom bli så mäktigt? Vad tror ni behövdes? Skriv till jag säger stopp.
Äldsta perioden i Europas historia. Börjar 800 f.Kr. Slutar 500 e.Kr.
Demokrati (=folkstyre)
Demokrati är ett styrelseskick eller en politisk filosofi.
Demokrati (= folkstyre) Från grekiska orden ”demo” (folk) och ”kratia” (välde eller styre) Började i Aten för ca 2500 år sedan Där fick alla vuxna fria.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Antikens Grekland.
ANTIKENS GREKLAND Historia A.
Mål:  Börja arbeta med grundkursen i demokrati.  Avsluta arbetet med I Stormens öga (9.00). Metod:  Enskilt arbete med frågor om demokrati.  Diskutera.
UPPLYSNINGEN ca
Vem är det som bestämmer?
Den äldsta perioden i Europas historia! 800 f.kr – 500 e.kr
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Grekerna.
Hur styrs Sverige? Sverige styrs på tre nivåer.
”Västerlandets vagga”
Demokrati och diktatur
ANTIKA GREKLAND.
Demokrati och vår Riksdag
Livet i antikens Grekland
Demokrati och vår Riksdag
Så styrs Sverige.
Antikens Grekland: Styrelsesätt & Stadsstaterna.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
ANTIKEN NÄR? Ca 800 f.kr- 500 e.kr VAD? Gamla Grekland och Romarrikets historia VARFÖR? Demokrati Vetenskap Filosofi Teater Litteratur Byggnadskonst.
Grekerna.
Historisk tidslinje 5000 f. Kr. – 2001 e. Kr..
Vem gör vad i svenskt parlament?
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
Politiska system Demokrati & diktatur.
Antikens Grekland Levande historia 7: s ,
Antikens Grekland Ca 900 f.kr – 300 e.kr.
ANTIKA GREKLAND.
STADSSTAT Vid en klippa Försvarsborgar och tempel.
Amerikanska Revolutionen
Det Antika Grekland.
Persiska imperiet 700 f.Kr.
Historia.
UPPLYSNINGEN ca
Det antika Grekland 2000 fkr – 300 fkr.
Presentationens avskrift:

Antiken (Grekland) Ca 800 f.kr.-ca 300 f.kr.

Varför just Grekland/Hellas?

Antikens Grekland: Inget enat rike- olika stadsstater Stora skillnader mellan de grekiska stadsstaterna Varierande storlek (både till yta och befolkning från ca. 1 000 invånare - ca. 350 000) Olika styrelseskick (demokrati, envälde) Olika levnadsförhållanden Fungerade som en stat/land idag i miniatyrform. Med självständigt styre. Ofta stad med närliggande jordbruksmark. Svårt att behålla kontroll över stort område. Vissa saker gemensamt = kulturen (litteraturen, språket, religionen och myterna, olympiska spelen)

Stadsstaterna Bråkade ofta sinsemellan, men bergen och haven utgjorde naturliga gränser mellan dem. Enades mot yttre hot (exempelvis perserna)

De grekiska kolonierna – ca 700f De grekiska kolonierna – ca 700f.kr börjar grekerna att bilda kolonier längs medelhavet Varför blev kolonier nödvändiga? - Överbefolkning, matbrist, begränsad yta/landområde i en stadsstat. - Vad var viktigt? När en ny koloni skulle etableras? - Grekiska kolonier bildades runt hela medelhavet. Några städer som bildades var Marseille och Neapel. Vad innebar kolonialiseringen: (Konsekvenser: Analysera dem, var de positiva? Och för vem i så fall? Fanns det nackdelar också?) Grekiska kulturen, kunskaper och ideér sprids. Handeln och utbytet mellan människorna ökade. Människorna som bodde i kolonierna fick inte bestämma över marken där de bodde.

Filosoferna och Vetenskapen Självständigt, kritiskt och ifrågasättande tänkande. Dvs. Vetenskapliga förklaringar inte bara myter. Influerade av kunskaper från babylonier, perser osv. Matematik och naturvetenskap T.ex. Pythagoras och Demokritos Filosofi T.ex. Sokrates, Platon, Aristoteles

Alexander den store Makedonsk kung vars far erövrat de grekiska statsstaterna Erövrade landområden långt in i Asien (till Indien) http://www.ne.se/uppslagsverk/bild/karta/alexander-den-store-(2) Genom dessa erövringar spreds den grekiska kulturen och idéerna österut och söderut.

Demokratin i Athen Athen var först i världen med att introducera ett demokratiskt styrelsesätt Demokrati = Folkstyre, folket skulle bestämma tillsammans. Inte som i Mesopotamien eller Egypten där det varit envälde (en person dvs. kung eller Farao bestämde) I Athen innebar demokratin ett sätt att styra eller bestämma. Att folket skulle få vara med att bestämma. Unikt på denna tiden. Idag betyder demokratin något mera. Ordet/Begreppet betyder en annan sak. Nu pratar vi om lika rättigheter för alla. Inte bara ett sätt att fatta beslut.

Två förståelser av Demokrati I Athen under Antiken - Ett sätt att styra fatta beslut Hur  Direktdemokrati, i folkförsamlingen förväntades alla röstberättigade (dvs. medborgarna) diskutera och rösta om beslut. 40 gånger om året samlades medborgarna (män som inte var slavar eller utlänningar ca 10% av befolkningen) och diskuterade och beslutade om frågor. I dag i Sverige -Ett sätt att styra fatta beslut - Hur  Representativ Demokrati, i riksdagen röstar 349 ledamöter om beslut, dessa personer har utsetts av alla röstberättigade via val vart 4 år. MEN idag är demokrati även något mer, ett sätt att vara! Begreppet demokrati betyder en annan sak. -Att vara demokratisk innebär att respektera Mänskliga rättigheter, individens fri- och rättigheter.

Eller uttryckt i bild Demokrati i Athen Demokrati idag Direktdemokrati Representativ demokrati

Den atenska demokratin Folkförsamlingen (motvarande riksdagen) Var öppen för alla Athens ca 30 000 röstberättigade och röstade bland annat om lagförslag och krigsförklaringar. Folkdomstolen (vår tids domstol) Bestod av 6000 medborgare, utsedda genom lottning. Rådet (motsvarande regeringen) Bestod av 50 män från var och en av Athens tio stammar. De hade lottats fram. Rådet förberedde de lagar som folkförsamlingen röstade om.

Folkförsamlingen – några lokala skillnader Sparta Athen Fick inte debattera/diskutera förslag. Bara rösta Ja eller nej. Hade sista ordet i de politiska frågorna. Tilläts ge förslag och debattera.

Arbeta med era arbetshäften Vilka var de röstberättigade i Aten under Antiken? Vilka är de röstberättigade idag? Kan man utifrån dagens användning av demokratibegreppet kalla det antika Aten för en demokrati? Motivera ert svar! Diskutera för- och nackdelar med direktdemokrati respektive representativ demokrati. Varför är det svårare att ha direktdemokrati i Sverige idag än i Aten under Antiken? Hur kan teknikutvecklingen och spridningen av Internet komma att påverka möjligheten att fatta fler beslut genom direktdemokratiska principer i framtiden?