Mervärden och aha-upplevelser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
 Service Systemet Strukturella Förslag Sveriges Servicekonference.
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Men det här är väl ingenting nytt?
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
HALVLEKSTANKAR. "Bra att utbyta erfarenheter och idéer med andra skolbibliotekarier och fackbibliotekarier!"
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Kompetensplattform Halland
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Högskoleförberedelse
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Samordnad individuell plan
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Välkommen till ESF:s seminarium
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Skolutveckling via digitala medier
Vad måste man göra? Inför att man ska starta ett projekt.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
”Om vi fick bestämma” - Ett projekt om Barnkonventionen och varför barns och ungdomars delaktighet i musik- och kulturskolan måste stärkas.
Kommunikationsplan för ----
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Framtidskartläggning
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Riksförbundet Attention: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
David Mattsson Hälsopedagog på Sociala omsorgsförvaltningen, Borås stad.
ATTENTION! Nelli Kalnak, leg logoped, PhD
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
KRUT ATT GE PLATS.
Den här presentationen innehåller:
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Mervärden och aha-upplevelser DISKUSSIONSFRÅGOR TILL FILMEN Mervärden och aha-upplevelser Varför ska man arbeta för stärkt delaktighet och inflytande i kulturskolan?

Exempel på frågor att diskutera gemensamt Vad betyder delaktighet och inflytande för oss? Vilken bild har vi av delaktighet och inflytande i vår kulturskola? Vilka bestämmer mest och över vad? Hur ser vi på kopplingen mellan barn och ungas inflytande och kvalitet i verksamheten? Ta gärna stöd av metod- och inspirationsmaterialet från projektet!

En kulturskola för alla DISKUSSIONSFRÅGOR TILL FILMEN En kulturskola för alla Funktionsnedsättning, delaktighet och inflytande i kulturskolan

Exempel på frågor att diskutera gemensamt Hur anpassar vi vår verksamhet utifrån varierande behov hos våra elever? Vilka verktyg/metoder använder vi för att stötta elevers varierande förutsättningar? Hur homogen/heterogen ser vår elevgrupp ut? Varför? Hur kan vi bli bättre på att nå ut till grupper som vi har svårt att locka till kulturskolan? Ta gärna stöd av metod- och inspirationsmaterialet från projektet!

Inspirerande initiativ DISKUSSIONSFRÅGOR TILL FILMEN Inspirerande initiativ Exempel på vad arbete med delaktighet och inflytande i kulturskolan kan innebära och ge

Exempel på frågor att diskutera gemensamt Vad har vi för idéer gällande hur delaktigheten och inflytandet kan bli ännu bättre? Vilka erfarenheter från kulturskolor runt om i landet gällande projekt för stärkt delaktighet och inflytande kan hjälpa oss? Vad skulle vi kunna arbeta med i form av: A) projekt B) nya löpande rutiner Ta gärna stöd av metod- och inspirationsmaterialet från projektet!

Lärdomar för framtiden DISKUSSIONSFRÅGOR TILL FILMEN Lärdomar för framtiden Om förankring, kunskap och fokus i projekt om delaktighet och inflytande i kulturskolan

Exempel på frågor att diskutera gemensamt Hur skapar vi förankring redan från början i arbetet? Hur avgränsar vi oss för att orka? Vilken typ av gemensam utgångspunkt, exempelvis i form av kunskap, behöver vi för att komma vidare? Vilken eventuell extern hjälp skulle vi behöva för att komma igång/komma vidare? Hur tänker vi oss att resultat från ett projekt kan samlas och leva vidare? Ta gärna stöd av metod- och inspirationsmaterialet från projektet!