Invånartjänster December 2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Hitta ett preventivmedel som passar just Dig!
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Stöd för analys och förbättring
Videokonsultation med medborgare
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Energiintelligent Dalarna Nätverksträff Dalakommunernas Energi- och klimatgrupp 30 januari 2014.
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Välkommen till Ledardagen!
1.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Invånartjänster Oktober 2014
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Hälsovalsenheten, Sofia Barakat.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Invånartjänster December 2014
Diagnos och delaktighet
Invånartjänster 2014 Årsrapport statistik nyttjande av tjänster.
Nöjdhetsmätningar invånare se Landstinget i Uppsala län
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Nationell kommunikationssamordning Oktober Aktuellt läge Hösten 2014 pågår tre parallella utvecklingsprojekt: Intranätprojektet del 2 Uppgradering.
Invånartjänster juli och aug 2014
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Nöjdhetsmätningar invånare se Region Kronoberg
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
En säker e-tjänst till vården
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Invånartjänster Februari Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående och planerade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser.
Invånartjänster Januari 2015 Nationella
Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra?
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se
1177 Vårdguiden Driftstatus och namnbytet e-tjänster Huvudredaktörsmötet Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten.
Det här är 1177 Vårdguiden.
Invånartjänster september 2015
1177 Vårdguiden på webben Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Samordningsprogram Hitta och jämför vård 2.0 Mål och aktuell status Oktober 2015.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Presentationens avskrift:

Invånartjänster December 2014

Innehåll Om rapporten Nyttjande av tjänsterna Pågående och planerade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser och pågående införanden Aktuell status i tjänster Aktuella möten med uppdragsgivare/intressenter 1177 Vårdguiden/UMO i media Kontaktvägar support

Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport. Vi kommer fortsätta med denna månadsvisa rapportering och utveckla den vidare. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till: yvonne.ekstrom@sll.se Rapporten skickas till: Förvaltningsgrupperna Informationsdirektörerna Landstingens kommunikatörer Verksamhetschefer 1177 Vårdguiden på telefon Mina vårdkontakters nätverk Medlemmar på projektplatsen för 1177.se Rapporten publiceras även på inera.se

Nyttjande av tjänster December 2014

Statistik nyttjande av tjänster Från och med nu kommer vi illustrera statistiken i grafer för att visa på utveckling över tid. Antal besök/samtal per invånare mäts per invånare och år (snittvärdet är multiplicerat med 12) Statistiken för 1177 Vårdguiden på telefon delas upp eftersom alla landsting/regioner inte är jämförbara på grund av systemskillnader.

1177 Vårdguiden på webben (1177.se) Oktober 2014 November 2014 December 2014 Antal besök 6 793 350 6 645 159 6 094 009 Besök per invånare och år i snitt 8,5 8,3 7,5 Andel mobiltrafik (inklusive surfplattor) 63% 64% 68% Antal frågor besvarade i frågetjänsten 964 683 450 Antal besök till Hitta och jämför vård 659 713 656 251 555 723 Besök på 1177.se per invånare under 2013: 4,4

Sammanslagning 1177.se och vardguiden.se

UMO.se Oktober 2014 November 2014 December 2014 Antal besök 563 882 500 648 556 673 Andel mobiltrafik (inklusive surfplattor) 68% 60% 69% Antal besök per invånare och år i ålder 13-25 (UMOs målgrupp) i snitt 4,4 3,9 Antal frågor besvarade av fråga UMO 869 612 493 Besök på UMO.se per invånare i ålder 13-25 (UMOs målgrupp) under 2013: 3,6

1177 Vårdguiden på telefon LT/regioner som använder Rådgivningsstödet Oktober 2014 November 2014 December 2014 Antal inkomna invånarsamtal 334 493 328 452 362 715 Antal samtal per invånare och år i snitt 0,6 Andel besvarade invånarsamtal 80% 79% 76% Andel av besvarade invånarsamtal som besvarats inom 3 minuter 43% 42% 36% Stockholm, Sörmland, Värmland Använder Rådgivningsstödet Webb Oktober 2014 November 2014 December 2014 Antal inkomna invånarsamtal 124 541 121 424 127 949 Antal samtal per invånare och år i snitt 0,6 0,5 Andel besvarade invånarsamtal 87% 91% 92% Andel av besvarade invånarsamtal som besvarats inom 3 minuter 57% 67% 66% Norrbotten Använder Rådgivningsstödet Webb Oktober 2014 November 2014 December 2014 Antal invånarsamtal (dag + jourtid) 8 337 8 489 11 648 Antal samtal per invånare och år i snitt 0,4 0,6

Mina vårdkontakter 5 870 3 275 Oktober 2014 November 2014 December 2014 Antal invånare med konto i MVK 1 963 061 2 009 229 2 059 719 Andel invånare med konto i MVK 20% 21% Totalt antal avslutade ärenden* 97 999 135 284 119 980 Webbtidbok - Nybokningar **** 6 854 Ej tillgängligt 5 870 Webbtidbok - Ombokningar **** 8 240 3 275 Webbtidbok - Avbokningar **** 3 512 2 341 * Ärenden skickade via Mina vårdkontakters standardutbud av kontaktformulär. Ärenden via andra tjänster såsom klamydiaprovtagningstjänsten, direktbokning, listningstjänsten, "Mina recept och läkemedel" etc. är inte inräknade här. **** Siffrorna visar antalet skickade anrop av tjänsten, vilket inte garanterar en lyckad transaktion. Siffrorna gäller enbart för tidböcker som är anslutna via Nationella tjänsteplattformen.

20-i-topp

1177.se Besökta sidor Sökord från Google   Besökta sidor Sökord från Google Mest använda sökorden i Hitta vård-söket 1 Söksidan (not provided) vårdcentral 2 Startsidan 1177 gynekologimottagning 3 Magsjuka – diarré och kräkningar vårdguiden KBTkort 4 E-tjänster 1177 vårdguiden tandvård 5 Fakta och råd sjukvårdsupplysningen vaccination säsongsinfluensa 6 Ont i magen 1177.se barnmorskemottagning 7 Halsfluss vattkoppor vårdcentral nära mig 8 Urinvägsinfektion bältros Söker på: 9 Lunginflammation lunginflammation psykiatrisk mottagning 10 Sidan finns inte urinvägsinfektion hudmottagning 11 Vattkoppor halsfluss PDTlång 12 Graviditetskalender magsjuka närakut 13 Öroninflammation bihåleinflammation sjukhus sundsvall 14 Förkylning hemorrojder förlossningsmottagning 15 Bihåleinflammation öroninflammation vårdcentral öppet nu 16 Hitta vård - Stockholms läns landsting influensa vårdcentral göteborg 17 Feber hos barn artros KBTlång 18 Hemorrojder gikt nära mig 19 Influensa vinterkräksjuka alla 20 Feber svinkoppor hälsocentral (not provided) står för sökningar som gjorts av användare som varit inloggade på sina Google-konton – den informationen tillhandahåller inte Google av integritetsskäl.

Frågetjänsten på 1177.se Frågetyper   Frågetyper Mest besökta frågor och svar i svarsbanken 1 Mage och tarm Vad innebär diagnosen borderline? 2 Läkemedel Vad kan man göra åt segt slem i halsen? 3 Hud och hår Är det farligt att dricka alkohol i samband med penicillinbehandling? 4 Infektioner Kan man träna fast man är lite sjuk? 5 Övriga undersökningar Vilka biverkningar har kortison? 6 Öron, näsa, hals Hjälper vitpepparkorn mot vinterkräksjuka? 7 Hjärna och nervsysten Vad är normal puls vid vila och vid olika grader av aktivitet? 8 Leder, muskler och skelett Vad visar egentligen sänkan? 9 Graviditeten Varför måste jag kissa så ofta? 10 Psykiska sjukdomar och besvär Kan jag bli smittad av ebola? 11 Kvinnors könsorgan Vad gör man åt lågt blodsocker? 12 Övriga behandlingar Varför får jag lock för öronen? Hur spolar man öron? 13 Skador och olycksfall Vilken mat är bra när man har magkatarr? 14 Mäns könsorgan Vad är snabbsänka? 15 Övrig administration Vad är proppar och hål på halsmandlarna? 16 Mun och tänder Hur mycket kan blodtrycket variera normalt under dygnet? 17 Lungor och luftvägar Vad är normal vilopuls? 18 Ögon Varför får man nervryckningar? 19 Njurar och urinvägar Hur får man bort sår i näsan? 20 Hormoner och diabetes Tål småbarn att ramla och slå i huvudet?

UMO.se Besökta sidor Sökord från Google 1 (not set) (not provided) 2   Besökta sidor Sökord från Google 1 (not set) (not provided) 2 UMO.se umo 3 Sex ungdomsmottagningen 4 Kropp och hälsa umo.se 5 P-piller http://www.umo.se/sex/konssjukdomar 6 Klamydia porr 7 orgasm klamydia 8 Tjejers bröst dagen efter piller 9 Tjejers underliv svamp i underlivet 10 Sex första gången bröst 11 Svamp i underlivet könssjukdomar 12 Killars underliv 13 Akut p-piller umo se 14 Könssjukdomar mensvärk 15 Mellanblödningar gonorre 16 Kåthet och njutning 17 Hur har man sex? http://www.umo.se 18 Kärlek & vänskap sex 19 Penisstorlek ångest 20 Mens abort (not provided) står för sökningar som gjorts av användare som varit inloggade på sina Google-konton – den informationen tillhandahåller inte Google av integritetsskäl. (not set) står för besökare som kommit direkt till sidan utan att söka på Google först

Fråga UMO Frågetyper Mest besökta frågor och svar i svarsbanken 1   Frågetyper Mest besökta frågor och svar i svarsbanken 1 Skydd mot graviditet Varför kliar det på penisen? 2 Tjejers underliv Kan man ha mens när man är gravid? 3 Killars underliv Hur pullar man en tjej? 4 Mens Visst är det liten risk att man blir gravid under mensen? 5 Graviditet Varför kliar det på mina bröst? 6 Könssjukdomar Hur undviker man prickar när man rakar sig? 7 Att ha sex Får jag större penis med en pump? 8 Kärlek Kan jag göra min penis större? 9 Nedstämdhet Varför är jag så hårig, har jag POPCOS1? 10 Utlösning Jag får inte orgasm när vi har samlag, vad är det för fel? 11 Övrigt Varför kliar det på mitt ollon efter sex? 12 Vänskap När börjar p-pillren verka? 13 Bröst Kan problemen i underlivet bero på rakningen? 14 Hårväxt och rakning Jag vill skjuta på mensen, hur gör jag? 15 Föräldrar Glömde ta p-piller, vad borde jag göra? 16 Oro Penisen kommer inte in när vi försöker ha sex 17 Ont vid sex Varför blöder jag efter sex? 18 Orgasm Varför får jag en brun flytning vid mens? 19 Sexlust Jag vill könsoperera mig, hur går det till? 20 Onani Det svider när jag kissat och jag har flytningar, kan det vara klamydia?

1177 Vårdguiden på telefon Vårdguiden på telefon Kontaktorsaker 20-i-topp* 1 Feber - barn 2 Läkemedelsfråga 3 Buksmärta - vuxen 4 Administrativ åtgärd 5 Allmän medicinsk information 6 Hosta - barn 7 Halsont 8 Hosta - vuxen 9 Öronbesvär - barn 10 Utslag - barn 11 Urinvägsbesvär - kvinna 12 Bröstsmärta 13 Ryggbesvär - vuxen 14 Andningsbesvär - vuxen 15 Andningsbesvär - barn 16 Kräkning eller illamående - barn 17 Buksmärta - barn 18 Utslag - vuxen 19 Huvudvärk - vuxen 20 Diarré - vuxen * Inkluderar ej statistik från Stockholm, Sörmland, Värmland, Norrbotten.

Pågående och planerade projekt December 2014

Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Prio psyk del 2 Projektet ska utveckla stöd och behandling på nätet genom att utveckla e-hälsotjänster inom psykiatriområdet. Projektet är indelat i flera områden och första etappen hanterar: - Information - Ytterligare öka tillgängligheten till informationen om psykisk hälsa/ohälsa för barn och unga på 1177.se och UMO.se - Stödtjänster för personer med omfattande eller komplicerad problematik En e-tjänst som ger patienten ett planerings-verktyg med möjlighet att se sina uppsatta mål för behandling, möjlighet att själv kunna registrera och följa upp överenskomna uppgifter och medicinering samt kunna registrera egna värden. 2013-10 2015-02 info 2015-03 stödtjänster Anna-Lena Byström Agneta Östlund/ Eva Lindholm E-tjänster för stöd och behandling Syftet är att i första hand öka invånarnas tillgång till kvalitetssäkrade stöd och behandlingar över Internet. Projektet ska utveckla och leverera en nationell teknisk behandlingsplattform för internetbaserad behandling. 2013-02 2015-03 Annette Cederberg

Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Hitta och jämför hjälpmedel Utveckling av ny nationell hjälpmedelsdatabas samt temaområde Hjälpmedel med applikationen Hitta och jämför hjälpmedel på 1177.se klar 2012-11 2015-03 Anna Dahlström ESS-system för händelsebaserad övervakning Ett nationellt system för bevakning och bedömning av utbrottsrisker baserat på s.k. händelsebaserad information med utgångspunkt i samtal till 1177 Vårdguiden på telefon samt sökningar på 1177 Vårdguiden på webben. 2013 2015-12 Pär Bjelkmar/ Deleer Barazanji Nya patientlagen Informationskampanj om nya patientlagen, på uppdrag av Socialdepartementet. Huvudsakligen information i befintliga tjänster och kanaler. Utbildning av 1177 Vårdguiden på telefons sjuksköterskor. I början av 2015 görs en informationskampanj riktad till invånare. 2014 08 2015Q1 Brita Nilsson Engström

Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Visning av data från nationella diabetesregistret på 1177.se För att stödja landstingen i den pågående utvecklingen av ökad valfrihet inom vården startade SKL under hösten 2012 ett nationellt utvecklingsprojekt kring valfrihetsinformation. Projektet i sin helhet leds från SKL och Invånartjänster ansvarar för ett delprojekt, nämligen att genomföra en pilot för visning av kvalitetsdata från diabetsregistret. Lösningen ska vara nationell men i detta delprojekt ingår endast att visa diabetsdata lokalt i Västra Götalandsregionen. 2014-03 2015-02 Fredrik Dolléus Videostöd för ökad kvalitet i sjukvårdsrådgivning Projektet videostöd för ökad kvalitet och tillgänglighet syftar i ett första steg till att utvärdera användning av flerpartsvideo vid rådgivningssamtal mellan teckenspråkstalande, teckenspråkstolk och sjuksköterskan. 2014-09 2015-12 Jonathan Björkehag Sökförbättringar Hitta och Jämför Vård Förbättra användarinteraktionen i tjänsten Hitta och Jämför vård och sök via karta Samordna resultat i sökfunktionen i Hitta och Jämför vård och sökfunktionen på 1177.se Rättningar av fel och utökad sökbarhet i vårdutbudet 2014-11 2015-07 Malin Carling

Pågående projekt Projekt Start Klart när Kontaktperson Syfte Responsiv UMO Göra UMO.se responsiv för att optimera användarupplevelserna i mobilen och på webben. 2014 Q2 2015-02 Karin Webb (f.d. Johansson) Virtuell portal 2.0 Mina vårdkontakter Ett sammanhållande projekt som innefattar uppgraderingar av gränssnitt, funktionalitet och verksamhetsprocesser inom MVK för att svara upp mot behov av anslutande virtuella portaltjänster såsom Vårdhändelser och Behandlingsplattformen, såväl som interna och landstingsgemensamma användbarhets- och förvaltningsaspekter, samt anpassning till 1177 Vårdguiden som varumärke. 2014 Q3 2015 Q1 Löpande delleveranser. Gabriel von Euler (Delöverlämningar till förvaltning pågår) Sammanhållen inloggning för vårdens och omsorgens e-tjänster (inkl. ny version av nationell patientöversikt) Bidra till ökad tillgänglighet och mer information via e-tjänster genom ett sammanhållet och effektivt koncept för både utveckling, förvaltning och distribution av e-hälsotjänster till såväl vård- och omsorgspersonal som invånare. Därigenom erbjuds utvecklingsverktyg för interna och externa utvecklare. Nerladdningsbara grundkompententer återanvänds så att nya lösningar snabbare kan sättas i drift till lägre kostnad. 2014-06 2015-04-01 (drift) Lisa Adolphsson

Avslutade projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Cancerguiden Inom ramen för 1177.se utveckla ett koncept för en cancerguide som innehåller strukturerad information om nationella vårdenheters utbud, resultat och service. Stödja vissa cancerpatienters möjligheter att göra informerade vårdval. Skapa ett pilotkoncept för en utvecklad vägledning på 1177.se för flera typer av diagnoser där utsedda specialistvårdenheter har ett utpekat nationellt ansvar. 2014-10 2014-12 Slutrapport levererad till beställare för godkännande . Agneta Östlund Pilotstudie om socialtjänsten på 1177.se Projektet ska genomföra ett antal piloter i samarbete med kommuner och landsting, och genomföra en fördjupad målgruppsanalys, för att i pilotprojektform klargöra på vilket sätt 1177 skulle kunna användas även för socialtjänsten. Pilotstudien avser enbart föräldrar till barn och unga med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. 2014-01 Desirée Söderberg

Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden December 2014

Pågående införanden Införanden Kort syfte Start Klart när Kontaktperson Införande (inklusive utbildning) av ny databas för ”Hitta och jämför hjälpmedel” hos 30-70 sjukvårds- huvudmän och 250 leverantörer Den nya databasen kommer att vara basen för nya ”Hitta o jämför hjälpmedel” på 1177 vårdguiden, som tas i drift September 2013 Januari 2015 Kristina Stener Rådgivningsstödet webb införs i utbildning – Högskolan i Skövde. (pilot) 2013 2016 Eva Lindholm Rådgivningsstödet webb i primärvård - Halland Införande av Rådgivningsstödet webb i syfte att kvalitetssäkra rådgivningen. 2014 2015-06-30 Annelie Amigelius Pilotprojekt SLSO November 2014 Maj 2015 Pilotprojekt RGS webb läsplatta Kungälv Ambulansverksamhet(pilot) Pilotprojektets syfte är att genomlysa användbarheten av RGS webb via läsplatta för ambulansverksamheten Kungälv VGR. April 2014 Juni 2015

Pågående införanden Införanden Kort syfte Start Klart när Kontaktperson Införande av Vårdhändelser Införa Vårdhändelser i aktuella landsting. Möjliggöra/stötta landsting i deras införande/anslutningsprocess gällande Vårdhändelser 2014 Pågående Eva Lindholm, Kristina Stener

Genomförda utbildningsinsatser Syfte Start Klart när Kontaktperson Integrerat arbetssätt i 1177 sjukvårdsrådgivning på telefon ( Dag 6 handledarutbildningen) Utbildning i helheten samtalet och tekniken i ett. Ett arbetssätt som stödjer sjuksköterskan att göra säkra bedömningar och ha ett gott bemötande. September December Elisabeth Almgren Eriksson Patientlagen – 1177 Vårdguiden på telefon Informera om patientlagen och tillämning av patientlagen för 1177 Vårdguiden på telefon. December 2014 Annelie Amigelius

Aktuell status Tjänster i det nationella uppdraget

Analys av samtalstrafik till och sökningar på 1177 Vårdguiden ersätter traditionell influensaövervakning   Folkhälsomyndigheten har gjort en studie av influensaövervakning via 1177 Vårdguiden som visar att de metoder för att övervaka influensaaktiviteten fungerar minst lika bra som de traditionella övervakningsmetoderna: att följa antalet laboratoriebekräftade fall eller antalet patienter inom primärvården med influensaliknande symtom. Studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Epidemiology and Infection. Projektet System för händelsebaserad övervakning, ESS, som är ett samarbete mellan Folkhälsomyndigheten och Invånartjänster vid Stockholms läns landsting, har medverkat till publikationen. Inför årets influensasäsong beslutade Folkhälsomyndigheten att lägga ner systemet med läkare ute i landet som rapporterar om patienter med influensasymtom, den så kallade sentinelrapporteringen. Förhoppningen är att detta ska leda till minskad belastning och lägre kostnader för vården. Samtalstrafiken till 1177 Vårdguiden på telefon och sökmönstret på 1177 Vårdguiden på webben kommer däremot även fortsättningsvis att användas som underlag inom den nationella influensaövervakningen. Den nyligen genomförda studien har stärkt myndighetens förtroende för dessa tjänsters förmåga att följa förekomsten av influensa. Artikeln finns att läsa i sin helhet här http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FHYG%2FS0950268814003240a.pdf& code=161059d52eb2f9bd3a840b894cced959 Kontakt Pär Bjelkmar: par.bjelkmar@sll.se

1177.se – förvaltning Följande landsting/regioner byter namn och loggor: Kronoberg Örebro Jönköping Gävleborg Jämtland Östergötland. Bytet sker den 14 januari (detta datum är då allt är live på sajten utåt). Kontaktperson vid frågor är: Pernilla.hjorth@sll.se UPPDATERAS

UMO Responsiv design Fokus under slutet av 2014 och inledningen av 2015 är den nya responsiva designen för UMO som preliminärt kommer att lanseras i februari. Under december har utveckling pågått parallellt med tester. Den nya designen innebär att UMO får ett nytt gränssnitt både för dator och mobil/surfplatta. Det nya gränssnittet testas så väl på målgruppen som ur ett tillgänglighetsperspektiv innan det lanseras. Fimpaaa! Ny kampanj vid årsskiftet för att påminna om appen nyårstid då många bestämmer sig för att sluta röka. Patientlagen Föreberedelse inför justeringar som behöver göras angående den nya patientlagen som trädde i kraft vid årsskiftet. Framför allt handlar det om kortare tillägg i texter och frågor och svar som informerar om patientens möjligheter och vårdens skyldigheter. Arbetet med att ta fram filmer (samarbete mellan 1177.se och UMO.se) och någon texter inom området har också påbörjats.

UMO Nöjdhetsmätningar UMOs besökare gav UMO.se höga betyg i de två nöjdhetsmätningar som gjordes via pop-up-enkäter på webbplatsen i november 2014. Mätningarna gav ett nöjd-kund-index (NKI) på 81 och ett web-service-index (WSI) på 82, två mycket goda resultat. Analysen visar att besökarna är mest nöjda med trovärdigheten och faktatexterna på webbplatsen, och minst nöjda med utseendet. De områden som är viktigast att förbättra för att ytterligare öka nöjdheten är att göra UMO.se ännu mer relevant och tillgänglig för målgruppen. Många besökare efterfrågar också bättre möjligheter att få kontakt via UMO.se - kontakt med andra unga, med UMO.se och med fysiska ungdomsmottagningar.

UMO Alla UMO:s filmer nedladdningsbara Nu går alla UMO:s filmer att ladda ner. Det betyder att du inte behöver vara uppkopplad för att titta på dem. Vi får då och då förfrågningar om möjligheten att visa våra filmer vid exempelvis skolbesök eller i väntrum. För att underlätta för det har vi nu gjort alla UMO:s filmer nedladdningsbara. Det innebär att vem som helst kan ladda ner dem till sin dator, surfplatta eller telefon för att sen kunna titta på dem utan att vara uppkopplad. För att ladda ner en film behöver du först starta den. Då kommer en menyrad upp i nederkanten. Där klickar du på "Ladda ner", så laddas filmen ner till din enhet. De filmer som finns att ladda ner är: Hur sätter man på en kondom? Besök på en ungdomsmottagning - fyra filmer om unga som besöker en ungdomsmottagning med olika frågor "Du har rätt att behandlas rättvist" - sju filmer om de olika diskrimineringsgrunderna Fimpaaa! och Det bästa stället på nätet när du vill må bättre - UMO:s kampanjfilmer för sluta-röka appen Fimpaaa! samt kampanj för psykisk hälsa. Reviderat innehåll: Homo- och bifobi Heterofobi – finns det? Penisstorlek Undersökning av penis och pungen Köpa sex– skaffa sex mot ersättning Människohandel för sexuella ändamål

1177 Vårdguiden på telefon De initiala implementeringsproblemen med ny leverantör av språktolktjänst är åtgärdade. En riskanalys i form av workshop är genomförd avseende installation av lokal SQL server på Rådgivningsstödets klient. Färdigställt interna och externa rutiner Uppdaterat Handboken för sjukvårdsrådgivning avseende nya patientlagen Påbörjat uppföljning av nationell rutin för hur katalogposter i Rådgivningsstödet utformas Förstatt arbete med att beskriva integrerat arbetssätt för telefonsjuksköterskor Fortsatt arbete med att utöka möjligheten till autokorrigering av text i Rådgivningsstödets journaldel   Den gamla centrala NICE servern har blivit flyttad från Telia till SLL. Servern innehåller data för att kunna nå inspelningar av samtal gjorda före 2013.  Utredning pågår för slutlig lösning för landstingens åtkomst till de inspelade samtalen. Acceptanstester genomförda för SP7 med gott resultat. Arbete med tjänstekatalogen

Aktuellt i Mina vårdkontakter Klamydiaenkäten publicerades och pågår fram till den 12 januari 2015. På Mina vårdkontakters nätverksmöte i september gästades vi av Helena Josefsson, verksamhetschef på Tullinge vårdcentral, som berättade om verksamhetens arbete med att införa webbtidbok. Filmen ligger nu på Projektplatsen. Under december månad driftsattes version 7.5 av Mina vårdkontakter. Releasen inkluderade bland annat utseendet på inloggningssidan för invånare. Felaktiga statistikrapporter på landstingsadministratörsnivån har upptäckts . Felet påverkar inte statistikrapporterna på mottagningarna, som visar rätt uppgifter. En lösning på de felaktiga statistikrapporterna åtgärdas i första release som i dagsläget är planerad att äga rum i andra halvan av januari. En arbetsgrupp bestående av representanter från nätverket, tillsammans med Nationella förvaltningen, sammanställde en konsekvensanalys av hur patientlagen påverkar Mina vårdkontakter. Analysen rymmer även en prioriterad lista på aktiviteter som behöver göras för att uppfylla patientlagens intentioner. Konsekvensanalysen kommer att utgöra en grund för framtida anpassningar i Mina vårdkontakter. En informationstext om patientlagen publicerades under ”Vårdmottagningar” i Mina vårdkontakter. Informationstexter om patientlagen har även publicerats på supportwebbplatserna.

Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se De senaste enkätresultaten för 1177:s och UMO:s frågetjänster finns sammanställda i en artikel. I korthet visar enkäterna att: Uppskattade frågetjänster Användarna av 1177 Vårdguidens anonyma frågetjänst uppskattar framför allt att den är trygg och professionell, att de kan vara anonyma, att tjänsten är enkel och smidig och använda och att de kan få snabbt svar. Det visar en enkätundersökning som gjordes under förra året. En tredjedel av dem som skrivit in sina frågor, skulle fortsatt undra om inte frågetjänsten fanns, vilket kan tyda på att frågetjänsten möter upp frågor som kan kännas svåra att ställa i ett fysiskt möte. Även UMO:s anonyma frågetjänst är uppskattad av sina användare. Här uppger användarna att de särskilt uppskattar att svaret är begripligt och pålitligt, men också som ovan att det är skönt att få vara anonym och att tröskeln för att ställa sin fråga sänktes. För dig som är intresserad av artikeln i sin helhet, kontakta carl.lindgren@sll.se

Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se Här visas två exempel på resultat från enkäten För dig som är intresserad av resultaten/artikeln i sin helhet, kontakta carl.lindgren@sll.se

Hitta och jämför Driftsproblem HSA har haft problem med synkning av information i och med byte av driftsleverantör. Synkproblemen i december har medfört att kontaktkorten i Hitta och Jämför vård inte heller uppdaterats som vanligt. Parallellt med HSA:s felsökning vidtogs åtgärder för att säkra informationskvaliteten på Hitta och Jämför. Tillfälliga rutiner sattes upp för att manuellt hämta information från HSA två gånger/dag. Nu fungerar synkningen av HSA som vanligt igen och kontaktkorten uppdateras kontinuerligt igen.    Förbättringar i tjänsten Projekt sökförbättringar pågår som avser : att förbättra användarinteraktionen och sök via karta samordna resultat i sökfunktionen i Hitta och Jämför vård och sökfunktionen på 1177.se rättningar av fel och utökad sökbarhet i vårdutbudet. En förstudie kring utvecklingsstrategi för hela tjänsten Hitta och jämför Vård är under uppstart. Med utgångspunkt i den avser vi söka medel för vidareutveckling. Förstärkning av personella resurser 29/1 börjar vår nya tjänsteförvaltare Helena Olsson.

Aktuella möten med uppdragsgivare/intressenter

Västerbotten 6 februari Halland 11 februari Förvaltningsgruppsmöten Kundansvarigas genomförda och planerade besök i landsting och regioner i samarbete med Inera Dalarna 9 oktober Kronoberg Örebro 30 okt Gotland 11 nov Östergötland 13 nov Jämtland 20 nov Norrbotten 21 nov Gävleborg 3 dec Sörmland 10 dec Värmland 11 dec 2015 Västmanland 20 jan Kalmar 21 jan Västerbotten 6 februari Halland 11 februari Förvaltningsgruppsmöten 5 feb 26 mars 3 juni 3 sept 22 okt  10 dec Kommande nätverksmöten 1177 Vårdguiden på telefon 28 januari 6 maj 16 september 25 november Mina vårdkontakter 25 mars 2 juni 23 september 9 december Redaktörsnätverket (patientlagen) Hitta och jämför vård Medicinskt ansvariga 1177 Vårdguiden på telefon (MLA) RGS webb

1177 Vårdguiden/UMO i media December 2014

1177 Vårdguiden & UMO i media, december - exempel

Medieexponering totalt 2014

1177 Vårdguiden & UMO medieexponering 2014 – per källkategori (print)

Medieexponering per län 2014 - 1177 Vårdguiden

1177 Vårdguiden på Mynewsdesk: hela 2014 ( 1177 Vårdguiden på Mynewsdesk: hela 2014 (*topp i september, med nyhet om virus och smitta)

Kontaktvägar support

Kontaktvägar support 1177 Vårdguiden på telefon 1177 Vårdguiden webb Driftsstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se  0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt Användarstöd, synpunkter och frågor: 1177svr@1177.se   1177 Vårdguiden webb Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se  0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt Synpunkter och frågor: red@1177.se Hitta och jämför vård Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: nationellkundservice@inera.se  0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt

Kontaktvägar support UMO.se Mina vårdkontakter Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se  0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt Synpunkter och frågor: info@umo.se Mina vårdkontakter Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: minavardkontakter@sll.se 08-123 135 25 – Vårdgivarsupport, 08-123 135 00 – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22 Det pågår ett arbete med att fastställa svarstider och vi återkommer angående detta längre fram