Speltestning -Fuzzy Logic. Bakgrund ”Speltestning är den viktigaste aktiviteten en speldesigner ägnar sig åt, ironiskt nog är det oftast den aktiviteten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

SVT: Vad händer om webben får pengarna....? En workshop om alternativa scenarier Stockholm 4 september 2009.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
KANDIDATUPPSATS.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Speltestning -Med Fuzzy Logic. Introduktion - Banor och fiender visar strategier - Akademiska världen vs speldesigner.
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Nationella kvalitetsregistret inom gynekologisk kirurgi
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
Att ta tempen på den unga målgruppen
Er grupp ska under de kommande två timmarna göra en undersökning kring hur studenterna på Campus Valla upplever att det är att ta sig fram på Corson. Finns.
Speltestning -Fuzzy Logic. Syfte - Utveckla en metod för att i så stor utsträckning som möjligt automatiskt kunna hitta kryphål och strategier i ett spel,
Speltestning -Fuzzy Logic. Bakgrund - Strategier - Akademiska världen vs speldesigner.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Betyg och förmågor.
Kapitel 12 November 2008/Leif Carlsson Sjukskrivning Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och
Kapitel 4 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Kapitel 4 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och.
En PowerPoint om PowerPoint
IUP Individuell UtvecklingsPlan
Jämförelse av 3D-möjligheter för HTML5 Rasmus Saxén.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Om kunskap som förmedlas genom ord
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Att formulera vetenskapliga problemställningar
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Att arbeta vetenskapligt
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Skattning av trendkurvor/trendytor och förändringar över tiden Claudia von Brömssen SLU.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Nationell Kvalitetsdag för primärvården 2009 Fortbildning för Allmänläkare i Kronobergs län Resultat från SFAM-Kronobergs Fortbildningsenkät.
Om skrivande av uppsats
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
Datorspelskultur.
Speltestning -Med Fuzzy Logic. Introduktion - Banor och fiender visar strategier - Akademiska världen vs speldesigner.
Speltestning -Fuzzy Logic. Syfte - Utveckla en metod för att i så stor utsträckning som möjligt automatiskt kunna hitta kryphål och strategier i ett spel,
Utforska och hitta information Problemet Historik Inspirationen Riktlinjer Att läsa: Kapitel 7 i kursboken.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
”Nyckeln till vårt land” Samverkansprojekt mellan Vännäs kommun, Svenska kyrkan och ABF.
En aktiv livsstil.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Lantmäteriets arbete med öppna data Från Minecraft till Regeringsuppdrag Bobo Tideström 18 Maj, Göteborg.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Introduktion källkritik
Kandidatarbetets planeringsrapport och planeringen (ZEDIT)
Ett samarbetsprojekt mellan
Utredande text Labbrapport.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Speltestning -Fuzzy Logic

Bakgrund ”Speltestning är den viktigaste aktiviteten en speldesigner ägnar sig åt, ironiskt nog är det oftast den aktiviteten en speldesigner vet minst om” (Fullerton, Tracy, 2008)

Syfte - Utveckla en metod för att i så stor utsträckning som möjligt automatiskt kunna hitta kryphål och strategier i ett spel, samt kunna jämföra detta mot hur speldesignern ämnat att spelet skulle spelas

Problemformulering - Är det möjligt att automatiskt testa om de tänkta strategierna är tillräckligt tydliga för spelarna med hjälp av data mining och fuzzy logic?

Delmål - Vilka data och på vilket sätt ska data samlas in? - Kan man med hjälp av fuzzy logic analysera data från speltest och dra användbara slutsatser om spelstrategier och hur spelet kommer spelas? - Hur ska data fuzzifieras för att visa tydliga resultat? - Hur ska resultaten presenteras för att visa mönster och strategier? - Hur ska metoden utformas generellt för att stödja spelutveckling i stort?

Teori – Fuzzy Logic - L.A. Zadeh – En mängd vackra kvinnor -Oskarp logik -Svaren är osäkra, inte logiken -Flyttal mellan 0 och 1

Teori – Fuzzy Logic Exempel: Kalle 30år, Sven 50år -Avgöra ung/gammal -Binär logik : ålder < 40 = ung -Fuzzy logic : ung = (1/0, 0/50)

Teori – Fuzzymängden ung

Teori – Fuzzymängden gammal

Teori – Fuzzy Logic Linguistiska variabler och värden -Kalle är gammal -Om Kalle är gammal så går han långsamt

Teori – Fuzzy Logic Häckar (eng. Hedges) -Ändra utseendet på en fuzzymängd -väldigt, ganska, mer eller mindre mm. -Mer och tydligare information -Fuzzymängden väldigt ung

Teori - Speltestning -En-och-en-testning -Grupptestning -Feedback forum -Intervju -Öppen diskussion -Data hooks

Relaterat arbete Microsoft + Bungie Studios

Relaterat arbete Microsoft lab -Startades 2004 (före releasen av Halo 2) -2300h på 2 månader mha data hooks -Svåra monster,vapen för bra mm -Intervju, feedback forum, en-och-en- testning

Relaterat arbete Microsoft lab -Typisk testsession -Konkret exempel – självmord

Relaterat arbete -Inte tillräcklig testning hos många spelföretag -Speltestning blir konsultuppdrag (iBeta,VMC Game Labs)

Frågor?