Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Skola och arbetsliv i samverkan
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Titulatur.
Programområde Personer med funktionsnedsättning
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Höjd kompetens.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Om CARPE Projekt.
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Exempel på analys och handlingsplan
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Behov av habilitering och rehabilitering
Välkomna till en dag om eArkiv
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Titulatur.
Om CARPE och YRKESKRAVEN.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Från jämställdhet till lönestrategi
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Nationella KOMPETENSRÅDET STARTADES Maria Holknekt, Sundsvall Marie Tibell, Göteborg.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Förslag till kompetensutvecklingsprogram för anställda inom funktionshinderområdet i Halland, för åren Augusti 2015.
Yrkestitlar Sammanställning av enkät om yrkestitlar inom funktionshinderområdet, genomförd i december 2014-januari
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Kvalitet i särskilt boende
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Validering inom Lärarlyftet
LOKAL LÖNEBILDNING.
Välkommen till chefsdag i Vård och omsorgscollege
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Utveckla lönebildningen
Material för socialtjänsten
Regelverk, nyheter m.m. Anders Ekbom Professor Karolinska Institutet
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Ta del av riktlinjerna här
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kompetens- och verksamhetsutveckling inom funktionshinderområdet i
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven inom LSS i landet. Regional nivå GR genomförde titelbytet 2012, i Fyrbodal pågår processen för genomförandet och i Sjuhärad pågår processen i några kommuner. Delregional nivå Socialcheferna i Skaraborg har beslutat att under åren 2014-2015 införa titlarna stödassistent och stödpedagog (stödbiträde för outbildade) Socialcheferna i Skaraborg har beslutat att under åren 2013-2014 införa titlarna stödassistent och stödpedagog Detta för baspersonal i verksamheter som arbetar med stöd och service till vissa funktionshindrade. Socialcheferna gav arbetsgrupp uppgift att ta fram en gemensam handlingsplan för Skaraborg kommuner Aktiviteter ska identifieras och tidsplaneras. Diskutera objektivitet och likvärdighet i bedömning av tidigare utbildning och erfarenhet, validering, AID-koder. I gruppen ingår kommunalförbundet, verksamhetsansvariga, personalsekreterare och utbildningsanordnare.

Nuläge Nationell nivå Nationella kompetensrådet NKR (remissinstans) har genomfört en Nationell kartläggning av införandet av titlar kopplade till kompetenskrav inom funktionshinderområdet. Resultatet visar att i drygt hälften av Sveriges kommuner pågår arbetet med införandet av förändrade yrkestitlar. (ca: 150 av 290 kommuner och 20 av 21 regioner) Yrkestitlarna Stödassistent och Stödpedagog är de titlar som främst antagits i landet. Målet och syftet är att alla kommuner ska införa enhetliga titlar.

Varför enhetliga titlar? Tydliga kompetenskrav kopplade till valda yrkestitlar möjliggör strategiska vinster och en kvalitetssäkring: Marknadsföring och framtida personalförsörjning Statistik, antal personer som arbetar i verksamheten, löner och utbildningsnivåer Kvalitet i form av ökad professionalism och spetskompetens Tydlig yrkesidentitet – ökad yrkesstatus

Titlar förr och nu / Val av titlar Gemensam titulatur och kompetenskrav för personal inom funktionshinderområdet i Skaraborg Titlar förr och nu / Val av titlar Avgränsningar – berörs inte av detta beslut: personlig assistans för insatser enligt § 9:2 LSS och Socialförsäkringsbalen kap. 51. Titeln är likvärdigt använd i hela landet …207027 Boendestödjare, psykiskt funktionshindrade eller personer med intellektuella, neuropsykiatriska eller sammansatta funktionsnedsättngar ? Titel på Vårdare Habiliterings- servicepersonal? personal Stödassistent Stödpedagog

Titlar kopplade till kompetenskrav Stödassistent: Avslutat gymnasieprogram med yrkesexamen inom: Barn och fritidsprogrammet Vård och omsorgsprogrammet Stödpedagog: Eftergymnasial specialisering inom funktionshinder-området med pedagogisk inriktning som omfattar minst 200 Yh-poäng eller 60 högskolepoäng (minst 2 terminers heltidsstudier) Stödbiträde: Kompetenskraven uppnås inte

Titelbyte Gemensam handlingsplan för titelbyte i Skaraborgs kommuner som innehåller: - Lokal samverkan (MBL) Information/dialog Inventering av utbildningsnivå Titelbyte Validera/utbilda

Titlar och verksamhetens kompetensbehov Titlar Stödassistent och Stödpedagog: Båda yrkesrollerna ingår i verksamhetens baspersonal i det vardagsnära arbetet Skillnader i kompetensnivå Stödpedagogen – bidrar med utökad pedagogisk kompetens Kommunens förutsättningar och verksamheternas behov avgör hur fördelningen av de båda yrkesrollerna blir(hur många stödassistenter i förhållande till stödpedagoger). Stödpedagoger har inte med anledning av titeln en arbetsledande funktion.

Yrkesrollen Stödassistent Yrkesrollen stödassistent ingår i verksamhetens baspersonal, i det vardagsnära arbetet. Ansvarsfördelning i arbetsgruppen Stödassistentens erfarenhet och personlig kompetens avgör vilka arbetsuppgifter den enskilda medarbetaren ges särskilt ansvar för. Närmaste chef ansvarar för att tydliggöra Stödassistentens eventuella särskilda ansvar.

Yrkesrollen Stödpedagog Ett stöd i utvecklingsarbetet med bl.a. social dokumentation och genomförandeplaner. Ett stöd i arbetet med att utveckla och använda individuellt anpassade pedagogiska metoder i det vardagsnära arbetet. En resurs för att öka det pedagogiska förhållningssättet som stödjer den enskildes delaktighet och självständighet. En resurs för att söka, inhämta och sprida ny kunskap om pedagogiska metoder i verksamheten. Ansvarsfördelning i arbetsgruppen Erfarenhet och personlig kompetens avgör vilka arbetsuppgifter enskilda medarbetare ges särskilt ansvar för. Stödpedagogens ökade ansvar för vissa uppgifter kan vara olika på olika arbetsplatser. Närmaste chef ska tydliggöra stödpedagogens ansvar

Framförda synpunkter och frågor Synpunkter på val av titlar: Syftet är nationellt lika / Skaraborg följer GR-regionens förslag. Titelvalen är kopplad till tydliga kompetenskrav. Hur ska konvertering till ny titel ske? Ett underlag med exempel på likvärdiga utbildningar har tagits fram som stöd vid bedömning av vilken titel som blir aktuell för enskild medarbetare. Nya AID-koder? Kommer troligtvis inom kort. Marknadsföring och framtida personalförsörjning Idag finns det en rad strategiska hinder för en utveckling av kvalitet inom funktionshinderområdet. Utbildningsanordnare har svårt att uppfatta behoven av utbildning inom funktionshinderområdet, vilken kompetens som krävs och vad de studerande blir etc. Att det idag används så mycket olika titlar påverkar detta. Det är även svårt för framtida arbetstagare att få en bild av vad arbetet inom funktionshinderområdet innebär. Svårt att få fram statistik över området bl.a. gällande kompetens och rekryteringsbehov, lönestatistik etc. Ökad kompetens/spetskompetens Ökad yrkesidentitet/yrkesstolthet Statistik gällande löner och utbildningsnivåer

Frågeställningar kring avgränsningar Oro för att två utbildningsnivåer införs! Olika utbildningsnivåer/kompetensnivåer finns redan idag i stora delar i Skaraborg – förändringen består i enhetliga titlar. Verksamhetens krav på kompetens och kvalitet visar på behov av ökad bredd och djup i baspersonalens kompetens. ( se ”Vägledning för arbetsgivare”, ”SOSFS 2014:2” Socialstyrelsen) Frågeställningar kring avgränsningar Titelbytet gäller all baspersonal som verkställer insatser enligt LSS med undantag av insatsen personlig assistans och boendestödjare , boendestödjare verkställer i huvudsak insatser enligt SoL.

Gemensam handlingsplan för Skaraborg Samverkan Vinter/vår 2015 Information Vinter/vår 2015 Inventering 2015 Titelbyte Löpande dock senast december 2016 Validera/Utbilda Arbetsgivaren bedömer eventuellt behov

Vad sker med befintlig personal? Kartläggning av formell/dokumenterad kompetens Enhetschefen samlar in underlag Bedömning av vilka medarbetarna som uppfyller specificerade kompetenskrav för respektive titel Solklara – ny titel beslutas av enhetschef Tveksamma – samordnad arbetsgrupp i Skaraborg bedömer avidentifierat och beslutar om ny titel (Ska den bildas?) Individuella utbildningsplaner vid behov

Slutsats! Tydliga kompetenskrav kopplade till valda yrkestitlar är en förutsättning för att kunna motverka de identifierade bristerna vad gäller: - Marknadsföring och framtida personalförsörjning - Statistik vad gäller till exempel löner och utbildningsnivåer, Kvalitet i form av ökad professionalism och spetskompetens - Brist på yrkesidentitet/stolthet