Stöd för analys av självvärdering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Information Sjöfruskolan Åk 6-8 Välkommen!
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
BRUK En introduktion.
RESULTAT Projekt Tag till vara kompetens! Dec 2009.
Fornuddens skola Föräldrar år 2 - Våren svar, 65%
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Inspira/Silverbäckens förskola
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Musik- och kulturskola
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Fakta om undersökningen
Hälsa, lärande och trygghet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Mot nya höjder! Kvalitetsredovisning för förskola och skola 2010.
Fakta om undersökningen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Kvalitetsmätningar utifrån folkbildningspropositionen Kvalité i betydelsen funktionalitet Att mäta en kvalité är att mäta en verksamhets ändamålsenlighet.
Förskoleenkät Barn 2012 Förskoleenkät – Barn Enhet:
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Tilläggsfrågor Förskoleenkät – Föräldrar – 2012 – Tilläggsfrågor Enhet:Djurgården 1.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar Katthults förskola 17 respondenter - svarsfrekvens 61% April 2015.
Enkätresultat för Grundskolan
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Enkätresultat för Förskolan Föräldrar 2016 Näshulta Fristående Förskola.
Brukarenkät Vilka tillfrågas? Föräldrar i familjedaghem (62% svar) Föräldrar i förskola (80% svar) Föräldrar i förskoleklass (81% svar) Föräldrar.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Friluftsförskolor Sundsborg - Föräldrar Förskola
Tyresö kommun Speldosan - Föräldrar Förskola
Enens förskola - Föräldrar Förskola
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Tyresö kommun Teddybjörnen - Föräldrar Förskola
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Tyresö kommun Slottsvillan - Föräldrar Förskola
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Enkät i gymnasieskolan 2015
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Enkät i gymnasieskolan
Undervisning utifrån målen i läroplanen
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Stöd för analys av självvärdering

Förskola/ Skola Medarbetare Observatörer Föräldrar och elever 2017-04-08 Förskola/ Skola Medarbetare Observatörer Avser all verksamhet från förskola till vuxenutbildning Kommunala, fristående, enskilda Nystart 2006 med nytt namn, tydligare och vassare observationsrapporter, arbetat för att utveckla och hålla en hög kvalitet genom rekrytering, utbildning, granskning Så långt möjligt samma metod i alla skolformer och möjlighet till jämförerlse mellan olika perspektiv Hela enheter för att stödja rektors ansvarstagande Inte en sanning Föräldrar och elever

Utveckling och åtgärder 2017-04-08 Utveckling och åtgärder Analys och tolkning Resultat Avser all verksamhet från förskola till vuxenutbildning Kommunala, fristående, enskilda Nystart 2006 med nytt namn, tydligare och vassare observationsrapporter, arbetat för att utveckla och hålla en hög kvalitet genom rekrytering, utbildning, granskning Så långt möjligt samma metod i alla skolformer och möjlighet till jämförerlse mellan olika perspektiv Hela enheter för att stödja rektors ansvarstagande Inte en sanning

Resultat Vilka påståenden har vi skattat oss högt på? Tillhör dessa påståenden något särskilt område i läroplanen? Vilka påståenden har vi skattat oss lågt på? Tillhör dessa påståenden något särskilt område i läroplanen?

Resultat Hur är självvärderingens resultat jämfört med kundundersökningens? Hur är vår självskattning jämfört med kommunens genomsnitt?

Analys och tolkning Känner vi igen oss i resultaten? Har vi skattat oss för högt? För lågt? Har vi tolkat påståendena på samma sätt? Vilka orsaker finns bakom resultaten? Kan vi se resultat av olika insatser, t ex kompetensutveckling?

Utveckling och åtgärder Vilka är våra viktigaste utvecklingsområden utifrån resultaten? Vilka är våra starka sidor och hur ska de säkras? Vad behöver vi vidta för åtgärder/insatser? Vilka åtgärder ska prioriteras och vilka kan vänta? Kan åtgärderna ingå i pågående åtgärder/satsningar eller i verksamhetsplan/måldokument eller liknande?

Exempel på åtgärdsplan Utvecklings-område Åtgärd Ansvarig Tidplan Uppföljning