Biblioteken i Norrbotten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Att förstå anonymiteten (översättning från
Allt kommunicerar om konsten att nå rätt målgrupp med rätt budskap.
Att identifiera och utveckla ledare
Livsåskådning och religion
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
~ Den första mobiltelefonen ~
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Den Glada Internationella Vänskaps Veckan.
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
Aktör / Struktur.
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Bilden av oss – ett enat ansikte utåt Dialogforum våren 2010.
Välkommen till Kreation Reklambyrå.
Biblioteken i Norrbotten.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Alla har inneboende.
Historiebruk.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
SET Social Emotionell Träning
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Konsten att leda sig själv
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Lars Wallrup, Attraktiv region Eivor Bryngelson Lars Wallrup,
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Alla erbjuds en likvärdig service genom att dela policy och regelverk
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Grafisk profil.
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
Etik- Modet att välja!.
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Vad är du för typ av person?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Utmaningar i en digital tid
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
OLIKA FORMER AV ETIK.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Marknadsföring av Projekt X
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Identitet Vad formar oss till oss?.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Varumärke Värderingar Plattform Identitet Relationer Service
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper,
Grafisk profil.
Skövde! välkommen till.
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
Grafisk profil.
Effektkarta för extern webbplats
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Presentationens avskrift:

Biblioteken i Norrbotten

Varumärken

Varumärkets två aspekter Trademark den juridiska aspekten - registrerade varumärket Brand Den emotionella aspekten - finns enbart i människors medvetande och återspeglar konsumentens värdering av företaget och dess produkter.

Definition varumärke Ett varumärke existerar bara i betraktarens huvud, allt någon känner, tycker, säger eller tänker om dig är innehållet i varumärket, sant eller falskt, bra eller dåligt. Ett värdefullt varumärke har rätt kännedom och lojalitet hos sin målgrupp.

Världens 10 starkaste varumärken Pixar Google Adidas Apple Lego Coca-Cola Nike BMW YouTube Ferrari Källa: brand tags

Hur skapas ett varumärke? IDENTITET Vem vi är S J Ä L V B I L D PROFIL Hur vi vill uppfattas F Ö R M E D L A D B I L D IMAGE Hur vi uppfattas B E T R A K T A R E N S B I L D Erbjudande om att köpa hela konceptet – man kan inte köpa ett varumärke Ett varumärke skapas inifrån

Min egen mentala bild av IKEA Bygga varumärken Tydlig gemensam plattform (manus) Intern realisering: konsekvenser/ beslut (regi) Min egen mentala bild av IKEA Utförande av aktiviteter (föreställning) Varumärket byggs genom att organisationen levererar och kommunicerar i enlighet med varumärkesplattformen – i alla kontaktytor

I åratal trodde vi att vi var ett företag som sålde sportskor, nu förstår vi att det är en livsstil vi saluför

Jag trodde det var böcker vi lånade ut, men det är ju upplevelser vi tillhandahåller.

Bibliotekets tre största utmaningar. Vision och värdegrund Vi Att berätta historien om biblioteket Bibliotekets tre största utmaningar Låt mig säga det:         Biblioteken har alla förutsättningar att lyckas         alla trender med sig och egentligen inget emot sig. Kotter & Heskett på Harvard Business School har forskat i vad som skiljer världens framgångsrikaste företag från andra och kommit fram till att kultur och värderingsstyrda företag har inkomster som växer fyra gånger snabbare än branschgenomsnittet, och aktievärden som växer tolv gånger snabbare. Två brittiska forskare Petterson och West har gjort omfattande studier som visar att mänsklig tillväxt betyder mer för lönsamheten än storslagna saker som ”kvalitet” och ”teknologi”. Om du ser till att medarbetarna trivs och drar lasset tillsammans i en gemensam kultur, så sköter resten sig i det närmaste självt.” Vision Indianstam (Vi-känsla) Kommunikation

Visionen. En vision ska vägleda oss, den ska inte vara mätbar, den ska inte nås – den ska ge oss kraft att alltid vilja nå längre. En Vision är svaret på varför vi går till jobbet – en kort, energigivande mening som berättar för oss varför vi finns till, och vart vi ska färdas tillsammans. .

Vår vision. Biblioteken i Norrbotten ska vara en självklar och naturlig del av alla människors liv och vardag och på så sätt bidra till att göra Norrbotten till en mer upplevelserik plats att leva på.

Andras visioner Jag har en dröm om att mina fyra små barn en dag skall leva i en nation, där de inte bedöms efter färgen på sin hud utan efter måttet på sin karaktär Connecting people We shall make people happy Skapa en bättre vardag åt de många människorna

Bibliotekens huvuduppgifter är att garantera fri tillgång till information, stödja såväl självstudier som formell utbildning på alla nivåer, verka för läskunnighet samt ge tillgång till litteratur, stimulera kulturell mångfald och kontakter mellan olika kulturer. Offentligt finansierade bibliotek av god standard, tillgängliga för alla, med stöd i särskild lagstiftning och i en nationell bibliotekspolitik, utgör en grundförutsättning för ett livslångt lärande, en levande demokrati, yttrandefrihet och kulturellutveckling.

Det handlar inte om att ha en vision utan att drivas av den! Drivkraften Det handlar inte om att ha en vision utan att drivas av den! .

Vi Skapa Indianstammen Skapa glädje Skapa mänsklig kraft och gemensamma värderingar/ledord Skapa mänsklig tillväxt

Därför behöver vi ledord De skall driva oss fram till visionen De skall göra oss tydliga De skall hjälpa oss att fatta beslut i vardagen

Våra ledord Inspirerande. Berikande. Möten. Paus. Exempel Boden Kaffeautomat

Utmaningen är inte att välja ledord vi kan leva med, utan ledord vi inte kan leva utan.

Den goda historien Det är inte produkter vi köper. Det är historier. Berätta den goda historien om biblioteket i alla sammahang. Gnäll inte!

Logotyp Handritad, fri form, kraftfulla färger

På bibblan är vi väldigt personliga. Men titlarna lägger vi aldrig bort.

Biblioteket har bra tryck i böckerna. Men även på ljudböcker, CD och film.

Den här veckan bubblar bibblan av hjärtlig romantik. Historien från Västerbotten

Denna vecka babblar bibblan på alla språk. Världsbokveckan 12 artiklar

Bibblo.se e-material

1. Vi får ett tillfälle att berätta om den fina besöksstatistiken, hur populära vi är, att utlåningen och besöken till våra bibliotek ökar. Vi höjer vår egen status. Vi bekräftar oss själva och våra kunder. 2. Vi förstärker upplevelsen av vår kompletterande icke kommersiella position på marknaden.

Ökad synlighet. Våra webbresurser med bibblo.se - ca 200 000 besök 150 positiva artiklar i dagstidningar, 10 TV-framträdanden, flera radiointervjuer. Världsbokveckan – 12 artiklar, 2 x TV, 1 x radio. Över 150 arrangemang under 8 veckor Utlåning + 3%. Besök +13%. .

Mervärden för norrbottningarna Ökad tillgänglighet – öppet 24 timmar Ljudböcker, E-böcker Stimulera till skrivande Stimulera till läsning Tillgång till granskad information

Biblioteken själva säger... Förstärkt självbild. Högre status. Ny energi. Marknadsföringspris 2008. Ökning av besök och utlån. Nationell och internationell uppmärksamhet. Mer för pengarna.

Tillsammans har vi tagit fram… Gemensam varumärkesplattform, vision, värderingar, kommunikationsstrategi, aktivitetsplanering, logotype och grafisk profil och 10 gemensamma, länstäckande kampanjer.

Hur går vi vidare? Ett bibliotek 2013 Ett bibliotekskort En katalog En webblösning En server

Läslust - gemensamma aktiviteter Chefsforum Maracasgruppen-kampanjer spetskompetens Ett bibliotek 2013 Mediesamarbete 1. Bibblo.se 2. Paketdatabaser 3. Serversamarbete 4. Mediepolicy 5. Medieplanering Läslust - gemensamma aktiviteter Ca 1/3 av 170 anställda involverade i arbetsgrupper Från sektor till aspekt

Varumärkets styrka och värde kommer inifrån. 1. Beslut. 2. Mod. 3. Handling. 4. Kommunikation. 5. Stolthet.