Riktlinjer för patientinformation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
Advertisements

Varför flyttar vi patientinformation från lio.se till 1177.se
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Regionala Vårdriktlinjer
Vad innebär val av vårdenhet?
E-hälsa och invånartjänster
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
Information kring Tema Hjälpmedel på 1177.se
1177.se - råd om vård dygnet runt
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Mina vårdkontakter MVK är en formulärbaserad tjänst som kan användas för rutinärenden som av/ombokning av tid eller receptförnyelse eller som komplement.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Riktlinjer för namnsättning
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
1 Vårdsök – en del av ”Vården på webben” Ulf Mohager.
Regionala tillägg i medicinska texter
Riktlinjer för telefoni
En presentation av enheten
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Vem kommunicerar du med?
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
Utbildning: Kontaktkorten på 1177.se
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Utbildning: Kontaktkorten på 1177.se
BjH 8 mars BjH 8 mars
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
En säker e-tjänst till vården
Arbetsgång vid överflyttning av patientinformation från lio
Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se
1177.se och Hitta och jämför vård Sammanställning av förändringar
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
1177 Vårdguiden Driftstatus och namnbytet e-tjänster Huvudredaktörsmötet Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Det här är 1177 Vårdguiden.
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
1177 Vårdguiden på webben Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
1177 Vårdguiden på webben Nästa generations kontaktkort, enklare administration av e-tjänster, flytt-tips US... Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.
1177 Vårdguiden på webben Nytt nationellt och regionalt samt utvecklingen av kontaktkorten. Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
1177 Vårdguiden på webben Senaste nytt och vidareutbildning i kontaktkorten Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
1177 Vårdguiden på webben Nytt och aktuellt, översyn kontaktkorten, namnbytet e-tjänster Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Lärarstöd för att använda 1177.se
Landstinget i XXX Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Förvaltningsorganisation 12 nov 2015
Kontaktkorten på 1177 Vårdguiden på webben
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Nationell patientöversikt
Nationell patientöversikt
Nationellt kliniskt kunskapsstöd som en del i ny nationell samverkan
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Riktlinjer för patientinformation 1177.se /ostergotland Monica Bravell Webbstrateg Landstinget i Östergötland Riktlinjer för patientinformation bygger på de ”Nationella riktlinjer för Kontaktkortsadmin”.

Principer för kontaktkort Vårdgivare som har ramavtal med Landstinget ska ha egna kontaktkort på 1177.se Alla vårdcentraler, avdelningar och mottagningar med eget telefonnummer ska ha kontaktkort på 1177.se Kliniker ska ha kontaktkort på 1177.se Under- och specialistmottagningar presenteras på klinkmottagningens kontaktkort Klinikmottagningens kontaktkort länkas till vårdcentralen eller kliniken Kontaktkort med praktisk information ska finnas för sjukhusen i länet

Information till patienter och närstående på 1177.se från LiÖ Presenteras på två olika sätt: Dels på kontaktkort i tjänsten Hitta och jämför vård Dels i artiklar antingen i egna artiklar eller som landstingsunika tillägg i befintliga nationella artiklar

Grundkrav på informationen All patientinformation ska vara: Aktuell Korrekt Lätt att förstå Anpassad för patienter, närstående och allmänhet Samstämmig med information i andra kanaler och sammanhang I enlighet med landstingets riktlinjer för namnsättning av enheter

Kontaktkorten ska innehålla Kontaktuppgifter Telefontider Här-finns-vi-kartor Öppettider Besökstider Kort presentationstext (Om oss) Vårdutbud (Vårt utbud) Information om telefon- och läkartillgänglighet Information om remisskrav Information om driftsform Information om hur man kommer i kontakt med mottagningen E-tjänster: Mina vårdkontakter samt egna e-tjänster om sådana finns Information om avgifter (länk till artikel på 1177.se om patientavgifter) Länk till information om vårdval (vårdcentraler) Länk till aktuell jourcentrals kontaktkort (vårdcentraler) Länk från mottagning/avdelning till kontaktkortet för vårdcentralen/kliniken

Roller och ansvar för kontaktkorten För varje kontaktkort ska det finnas en innehållsansvarig och en kontaktkortsadministratör Synpunkter på innehållet skickas till en funktionsbrevlåda som bevakas av webbmaster Webmaster skickar synpunkterna till ansvarig på berörd enhet

Kontaktkortens olika delar Om oss Vårt utbud E-tjänster Omdömen Personal Tillfällig information

Om oss - kontaktkorten Om oss - Startsida för kontaktkorten Kort presentation om verksamheten Textbegränsning i HSA 1024 tecken Läggs in av HSA förvaltningen I Östergötland Ändringar skickas till funktionsbrevlåda: vardsok@lio.se

Vårt utbud - Kontaktkorten Här listas samtliga utbud – mottagningar avdelningar inom Kliniken/vårdcentralen Mottagningar/avdelningar med egna kontaktkort, skriv kortfattat, länka till enhetens kontaktkort för mer info Här presenteras mottagningar på som enheten samarbetar med på annan geografisk plats För vårdcentraler: Text om var invånaren vänder sig när vårdcentralen är stängd ska finnas överst, ovanför utbudet

Forts. Vårt utbud - Kontaktkorten Exempel på frågor: Vad kan man få hjälp med? Vilka kan få hjälp? Alla/viss grupp/upptagningsområde Krävs det remiss? Om det behöver förtydligas Hur hittar man dit? Om det behöver förtydligas Vad är det för öppet- och telefontider? Om det behöver förtydligas. Dessa genereras automatiskt från HSA i fältet med kontaktuppgifter. Vad är det för besökstider? Om aktuellt Hur tar man kontakt?/Vad finns det för kontaktvägar? Finns det eventuell specialistkompetens?

E-tjänster - Kontaktkorten Här ska alla e-tjänster som enheten erbjuder via Mina vårdkontakter presenteras först Därefter presenteras övriga e-tjänster tex boka telefontid, boka tid direkt Exempel: Allergimottagningen US http://www.1177.se/Ostergotland/Hitta-vard/Ostergotland/Kontakt/Allergimottagning-allman-Linkoping/ Tannefors vårdcentral http://www.1177.se/Ostergotland/Hitta-vard/Ostergotland/Kontakt/Vardcentralen-Tannefors-Linkoping/

Kontaktkorten kan också innehålla: Tillfällig/aktuell information (valbart) Namngiven personal (valbart) Länkar till relevanta artiklar på 1177.se, för exempelvis information om förberedelser inför behandlingar Länka inte till företagssajter. Saknas information på 1177.se, kontakta landstingets 1177-redaktion på Informationscentrum Länk till sjukhus kontaktkort, för serviceutbud som parkering, kafeteria etc Länka inte till företagssajter. Saknas information på 1177.se, kontakta landstingets 1177-redaktion på Informationscentrum. Tex Allt om vaccinationer, Netdoctor, läkemedelssajter

Kontaktkorten kan också innehålla: Pdf:er. Rekommendationen är att avstå från pdf:er. Dels är det svårt att hålla informationen aktuell och dels är pdf-formatet inte anpassat för mobil användning, vilket gör dem användarovänliga. Alla pdf:er som publiceras ska följa landstingets riktlinjer. Vid osäkerhet, rådgör med landstingets 1177-redaktion Länkar till mottagningar man samarbetar med som finns på annan geografisk plats, så kallade relaterade mottagningar. Visas under Utbud Information om medverkan i nationellt kvalitetsregister Länka inte till företagssajter. Saknas information på 1177.se, kontakta landstingets 1177-redaktion på Informationscentrum. Tex Allt om vaccinationer, Netdoctor, läkemedelssajter

Tillfällig information på kontaktkorten Det gula fältet kan användas för att lyfta fram extra viktig - tillfällig eller aktuell - patientinformation Exempel: Tider för vaccination, information om begränsade p-möjligheter, stängt pga utbildning För att få informationen publicerad och borttagen, Skicka underlag till funktionsbrevlådan vardsok@lio.se

Landstingsunika tillägg på 1177.se/ostergotland Vad är ett landstingsunikt tillägg ? Patientinformation från Landstinget i Östergötland som konkretiserar och kompletterar den nationella patientinformation som finns på 1177.se. Tilläggen ska beskriva specifika förutsättningar, till exempel: - åldersgränser - vilka behandlingar eller undersökningar som erbjuds eller - var en viss behandling eller undersökning erbjuds

Landstingsunika tillägg på 1177.se/ostergotland Landstingsunik patientinformation publiceras antingen som tillägg i en nationell artikel eller som egen artikel. Exempel på redan publicerad landstingsunik patientinformation är: - Patientavgifter (egen artikel) - Hur man söker vård i Landstinget i Östergötland (egen artikel) - Patientjournalen (tillägg i artikel) - Gynekologisk cellprovtagning (tillägg i artikel).

Exempel på frågor som ska besvaras i landstingsunika tillägg Tillägg till artikel om undersökningar ska ge svar på följande frågor: För vilka? Får man kallelse eller behöver man själv ta initiativet? Var i mitt landsting erbjuds undersökningen? Krävs remiss och i så fall, var kan jag få en sådan? Hur får jag svaret? Vad kostar det? Helst länk till samlingsartikel för avgifter i vården - Om man kan använda sig av e-tjänster i vårdkontakten

Exempel på frågor som ska besvaras i landstingsunika tillägg Tillägg till artikel om behandlingar ska ge svar på följande frågor: För vilka? När är behandlingen aktuell? Vart vänder man sig? Krävs remiss och i så fall, var kan jag få en sådan? - Var erbjuds behandlingen? (vårdcentral/klinik/avtal med annat landsting?) Länk till kontaktkort. Vad kostar det? Helst länk till samlingsartikel för avgifter i vården - Om man kan använda sig av e-tjänster i kontakten

Exempel på frågor som ska besvaras i landstingsunika tillägg Eventuella tillägg till artikel omsjukdomar ska ge svar på följande frågor: - Vart ska jag vända mig? - När ska jag söka vård? - Var får jag vård? - Återbesök - Sjukdomsförekomst i vissa områden

Arbetet med landstingsunika tillägg Verksamheten går igenom sina webbsidor på lio.se för att se om det finns information som behöver läggas till som landstingsunika tillägg i artiklarom hälsa, sjukdomar, behandlingar, tandvård, regler och rättigheter på 1177.se Informationscentrum skriver och publicerar landstingsunika tillägg/artiklar. Innehållsansvaret ligger hos verksamheten Önskemål om landstingsunika tillägg på 1177.se skickas till funktionsbrevlådan: Nya_Lio.Se@lio.se

Stöd och riktlinjer för innehållet på 1177.se Stöd för arbetet i Kontaktkortsadmin Översiktsbild kontaktkort 1177.se (pdf, som visar varifrån information genereras) Användarmanual för Kontaktkortsadmin http://www.1177.se/Ostergotland/Om-1177/Anvandarmanual-for-Kontaktkortsadmin Lathund för överflyttning av patientinformation från lio.se till 1177.se/ostergotland (pdf) Riktlinjer för namnsättning av enheter http://lisa.lio.se/Startsida/Pressrum/Riktlinjer-for-kommunikation/Regler-for-namnsattning/ Riktlinjer för information om Hitta och jämför vård i HSA-katalogen http://www.inera.se/Invanartjanster/1177-se/Hitta-och-Jamfor-vard/Riktlinjer/ Redaktörshandbok för 1177.se För redaktörer och kontaktkortsadministratörer finns ytterligare stöd i de nationellt framtagna ”Redaktörshandbok för 1177.se” samt ”Riktlinjer för regionalt innehåll på 1177.se Dessa nås på: http://www.inera.se/Invanartjanster/1177-se/Riktlinjer-och-redaktionsrad/redaktionella-riktlinjer-1177se/