” Det krävs ORK men också Mod att vara en bra chef ” Lotta Burenius Äldreombudsman i Stockholms stad SIDAN 1
Makt Chefsskapet = VAD frågan Ledarskapet = HUR frågan O = Omtanke R = Respekt K = Kommunikation D = Dialog SIDAN 2 Äldreförvaltningen Lotta Burenius Äldreombudsman
SIDAN 3 Äldreförvaltningen Lotta Burenius Äldreombudsman
SIDAN 4 Äldreförvaltningen Lotta Burenius Äldreombudsman
SIDAN 5 Äldreförvaltningen Lotta Burenius Äldreombudsman
Tillit och trygghet Känslan av sammanhang – grunden för vår hälsa och överlevnad Jag vet = Begriplighet Jag kan eller kan lita på = Hanterbarhet Jag vill.....det är någon mening.....= Meningsfullhet SIDAN 6 Äldreförvaltningen Lotta Burenius Äldreombudsman
Den ”mjuka” sektorn – den komplexa sektorn Glöm inte att ta på ”genusglasögonen” Skapa verksamheter med människor och inte åt människor Inflytande reellt eller ?? Alice 94 :”Frågan är om jag får välja färg på gardinen eller om jag kan bestämma om jag faktiskt vill ha gardiner?” Lägg energin på det du kan förändra och lämna det du inte kan förändra SIDAN 7 Äldreförvaltningen Lotta Burenius Äldreombudsman
Främjartekniker som strategi ger god omsorg och hållbara arbetsplatser Främjar- eller Bekräftartekniker Synliggör Respektera Informera och inkludera Välkomna konflikter och lös dem Bemöt alla som subjekt på riktigt Respektera egna och andras gränser Gemenskap SIDAN 8 Äldreförvaltningen Lotta Burenius Äldreombudsman
Konsten att göra Gott eller Rätt ? Primärintresse – det som påverkar personen med behov av omsorg direkt Sekundärintresse – det som påverkar organisationens inre arbete SIDAN 9 ”Är det lagligt, är det lämpligt och vill jag läsa om det i tidningen i morgon” Äldreförvaltningen Lotta Burenius Äldreombudsman
Ge dig tid att reflektera Lär känna dig själv och andra Extern handledning Reflektionstid - Dialog Kollegial handledning Nätverka Kompetensutveckling !? Välj med omsorg....inte bara i ”prestation SIDAN 10 Äldreförvaltningen Lotta Burenius Äldreombudsman
Utan spaning ingen aning Stärk det som fungerar – gör mer av det ! Framgångs”hantering” – Synpukt och klagomålshantering ? Förändra det som inte ökar ”värdet” för den person som är beroende av omsorgen SIDAN 11 Äldreförvaltningen Lotta Burenius Äldreombudsman
”Vi gamla är föremål för omsorg visst låter det vackert bara vi inte blir föremål i omsorgen” ur Sånger från äldreomsorgen av Ragnar Thoursie SIDAN 12 Äldreförvaltningen Lotta Burenius Äldreombudsman