Kognitiv tillgänglighet till elektronisk kommunikation En kunskapsöversikt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vardagsrummet är stort, så här finns det plats för mycket saker
Advertisements

1 A F A S I G N A L Datorhjälp vid kommunikationshinder Peter Kitzing, LU, V 2002.
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Sammandrag i bildspelsform Du kan ta dig igenom hela bildspelet med piltangenterna eller med musen. Du kan även välja avsnitt genom att klicka på de olika.
Anpassning i Windows och Word utan hjälpmedel med tangentbordet
ClaroReadPro V5 B engt Österlind Solna Skoldatatek 18 november 2009.
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Välkommen till internet för nybörjare
Enkel steg för steg guide. Det förutsätter att du har en dator som är uppkopplad till internet. Ta det i lugn takt och läs instruktionen så tar det inte.
Minnet -en funktion att räkna med
Uppfyller WCAG - men ändå hur svårt som helst Stefan Johansson
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet,
Access med Sebastian och Robert
Semiotik SIGN - tecken, består av en fysisk komponent som vi kan uppfatta med våra sinnen, hänvisar till något annat än sig själv CODE - kod, tecken organiseras.
E-post juni 2013.
Mediekritik och medieforskning Jaana Hagelberg, hösten 2008
Systembolagets försök med hemleverans av alkoholdrycker - en utvärdering Mats Ramstedt1 & Thor Norström2 STAD 1Stockholm förebygger Alkohol- och.
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
Att bygga en fungerande webbplats
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
MS Excel 2007 Dag 1 Lärare: Mahmud Al Hakim. Agenda 1.Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3.Formler 4.Formatera 5.Diagram Att läsa: sid.
MS Excel 2010 – Dag 1 Mahmud Al Hakim. Kursens innehåll 2 DagInnehåll 1 Introduktion till Excel 2010 Hantera arbetsböcker Formler Formatering Litteratur:
Young People from a Public Care Background - pathways to education in Europe(YIPPEE) ”Ungdomar som varit placerade i familjehem eller på institution –
P-uppgiften: regler, planering och specifikation
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
©storm.
Pbs IT IT-undervisning: Lyx eller nödvändighet?.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Word Read Plus 08 talsyntes
Tabeller.
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
IT teknik för personer med kognitiva funktionshinder i skola och arbetsliv Susanne Barkvik, Flexénita, Sunnerstavägen 58, Brottby, Vallentuna, 08-
Ekonomirapporten. April 2014
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Valideringsprocessen
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
E-FAKTURA PRIVAT STATISTIKSAMMANSTÄLLNING - SVENSKA MARKNADEN 2013.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Copyright Lars Valentin PowerPoint, fortsättning Mer om finesser och specialfunktioner.
Tillgänglig information och kommunikation
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Databashantering MS Access 2003 Lektion 2
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
MED KUNDVAL HAR NACKABORNA MAKTEN ÖVER SIN SERVICE.
Läsaren 12 februari 2010 Digitaliserad kultur för alla - om användarvänliga lösningar Malin Wahlquist.
Komma igång med Lync Windows Store-appen
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Fatta nytt nätverk för begriplighet Stefan Johansson, Torbjörn Lundgren, Hans Hammarlund, Bo Månsson, Liselott Burvall och Marie-Louise Armand. Begriplig.
Excel 2003 Grundkurs Lektion 1 Mahmud Al Hakim 1.
Söka information på internet. Vi ska prata om kapitel 3 Internet är det största nätverket som sträcker sig över hela världen. Om du är ansluten till internet.
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Digitaliseringens möjligheter och problem
IT Databas Göran Wiréen
Föreningen kognitivt stöd
Söka information på internet
LATHUND BLODOMLOPPET 2017 Gå in på
Dyslexiförbundet är ett funktionshinderförbund som samlar personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, räknesvårigheter/ dyskalkyli, deras anhöriga,
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
B Anpassa den här banderollen med ditt eget meddelande! Markera bokstaven och lägg till din egen text. Använd en bokstav per bild.
Presentationens avskrift:

Kognitiv tillgänglighet till elektronisk kommunikation En kunskapsöversikt

Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Syfte Att sammanställa och bedöma befintlig kunskap om åtgärder för tillgänglighet till elektronisk kommunikation för personer med kognitiva funktionsnedsättningar. Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Frågeställningar 1.Vilka åtgärder för ökad kognitiv tillgänglighet till elektronisk kommunikation är utvärderade och rapporterade i den vetenskapliga litteraturen? 2.Vilka effekter hade åtgärderna? Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Studiens omfång Åtgärder för att öka den kognitiva tillgängligheten till information som förmedlas elektroniskt och till användargränssnitt för denna förmedling. Ingen begränsning i kommunika- tionens syfte, medium eller modalitet (ljud, text, bild, rörlig bild, färg, form, etc). Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Initiativ och förankring Initierad av: Förankrad hos: Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Styrgrupp och finansiering Jan Gulliksen, KTH CSC Ann Lantz, KTH CSC Johan Borg, KTH CSC Torbjörn Lundgren, Dyslexiförbundet FMLS Hans Hammarlund, Riksförbundet FUB Finansiering: PTS Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Metod Systematisk sökning och granskning 1.Identifiering av artiklar 2.Dataextrahering 3.Kvalitetsbedömning Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Medium(46) Funktionsned- sättningar (31) Utfall (16) eller Kategorier eller Specifika termer In: Granskad primärforskning Ex: Expertåsikter, litteraturöversikter, enskilda fallstudier Identifiering av artiklar Söktermer Databaser 13 Sökträffar In/Exklusionskriterier Utvalda artiklar 29 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Dataextrahering Syfte Studiedesign Metod Deltagare – Antal – Funktions- nedsättning – Ålder – Kön Land Miljö Medium eller utrustning Typ av kommunikation Utfallsmått Resultat Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Quality assessment Objective Background Design Methods Data Findings Discussion 10 items Max score 20 Rating A (17-20): 12 B (11-16): 16 C (0-10): 3 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Studiedesign och länder Design: 17 kvantitativa, 6 kvalitativa, 6 mixed LänderArtiklar USA9 Storbritannien6 Spanien3 Frankrike2 Belgien, Finland, Tyskland, Israel, Italien, Japan, Nederländerna, Norge, Taiwan 1 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Funktionsnedsättningar DiagnoserArtiklar Utvecklingsstörning8 Dyslexi6 Afasi, Kognitivt funktionshinder4 Demens3 Förvärvad hjärnskada2 ADHD, Autism, Depression, Inlärningssvårigheter, Schizofreni 1 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Kommunikation eller interaktion Artiklar Internet, Läsa text på skärm5 E-post, Multimediagränssnitt, Telefon4 Chat, Hantera apparat3 Bilder, Interaktiv tv, Lägga in information1 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Internet Webbläsare, utvecklingsstörning Få knappar och funktioner Självinstruerande knappar Talar om troligt nästa steg Läser upp markerade ord och meningar Visar bilder till ord och meningar Chu 2002, Davies 2001 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Internet Webbplatser, utvecklingsstörning Sidor fyller skärmen; ingen scrollning Webbläsarens meny och knappar dolda Bakåt- och hemknapp på webbsidorna Beskrivande text längst upp Ljudinstruktioner Bildstöd för val Strukturerad, stegvis navigering Sevilla 2007 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Internet Webbplatser, utvecklingsstörning Kunde inte använda två webbplatser som uppfyllde högsta kravnivån i tillgänglighetsstandarden WCAG 1.0 Small 2005 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet E-post E-postprogram, afasi Färdiga meningar och fraser att välja från Mahmud 2011 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet E-post E-postprogram, förvärvad hjärnskada Inte själva kunna stänga av Stödpersoner hanterar kontakter Adressbok med bilder Senast mottagna meddelandet i övre fönstret Nedre fönstret för att skriva svar Sohlberg 2005 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Chat Videochat, afasi Stödverktyg – Ja, Nej, Förstår inte – Textruta – Karta – Klocka – Kalender – Siffror – Skala Kuwabara 2009 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Chat Chat, kognitiva funktionshinder Symboler Keskinen 2012, Tuset 2010 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Telefon Smartphone, kognitiva funktionshinder Bilder Ljudstöd Få knappar Stock 2006, Stock 2008 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Telefon Mobiltelefon, kognitiva funktionshinder Vika upp Bilder på kontakterna Sesto 2008 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Tv Tv, demens Avatar Enkel fjärrkontroll Carrasco 2008 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Bilder Ikoner och bilder, afasi Bäst förståelse av ikoner vid låg eller medelhög kognitiv nivå Bäst förståelse av bilder vid hög kognitiv nivå Snabbast med ikoner vid låg kognitiv nivå Snabbast med bilder vid högre kognitiva nivåer Ma 2009 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Text Läsning på skärm, dyslexi Extra mellanrum mellan bokstäver, ord och rader Självvalda typsnitt ( Arial ) Större men inte feta bokstäver Smalare kolumner Självvalda färger Färgning av spegelvända bokstäver Dickinson 2002, Gregor 2000, Stern, 2013 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Multimedia Dyslexi och autism Lärde sig mer eller förstod bättre vid enbart text Komplettering med bilder eller talad text gav inte bättre resultat Beacham 2006, Grynszpan 2008 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Multimedia Inlärningssvårigheter Lärde sig mer och förstod bättre vid samtidig text, talad text och symboler Enbart text, eller text + talad text, eller text + symboler fungerade sämre Zentel 2007 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Multimedia Depression Bättre förståelse och mindre stress vid videopresentation jämfört med enbart text Jimison 1998 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Hantera apparat Mus, kognitiva funktionshinder Vill undvika musfunktioner där man måste dra och släppa Vigouroux 2009 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Hantera apparat Handdator, utvecklingsstörning Stora knappar Knappfunktion uppläses vid tryck Talar om hur man går vidare vid tryck Startar applikation efter två tryck Stock 2006 Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser

Kognitiv tillgänglighet Slutsatser Vetenskapligt redovisad kunskap om effektiva åtgärder för kognitiv tillgänglighet är begränsad. Användargränssnitt behöver vara individuellt anpassningsbara. Behov av forskning som kan ligga till grund för standarder och riktlinjer. Syfte Organisation Metod Resultat Slutsatser