Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

3. Text Välkommen till övning 3. Här kommer du få lära dig bra grejer. Texthantering är något du bör kunna när du jobbar med Powerpoint. Det svåra är att.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat
Att träna Läsförståelse
Utifrån entreprenöriellt lärande
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Bedömning av professionell kompetens
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
© X-on Data EdWord. © X-on Data EdWord – tillägg till Word EdWord är en anpassning för att göra Microsoft Word enklare.
Formellt, skarpt och snyggt
Nationellt prov Sv1.
SET Social Emotionell Träning
- Konsten att ge feed-back
När blir ett ord svenskt då?
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Programmering B PHP Lektion 2
© Steve Wretman & Helena Moreau
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Bedömningskriterier för studentrapporter
How to learn a Second Language?
Italienska för nybörjare
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten
©Else-Britt Hellström
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Nationella proven i kursen Svenska B.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Levande Engelska Syracuse Language Systems svensk bearbetning 1999: Levande Böcker i Norden AB För: Windows 98/95.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Personligt brev.
Motivationen att lära sig svenska
Formellt, skarpt och snyggt
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Exempel på skriftligt omdöme
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
STUDIETEKNIK.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Mål v.13 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Argumenterande text.
Kroppsspråk, röst och artikulation
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Föreläsning Svenska II
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Måndag den 5 februari 2018.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’

IDIOMS Allmän presentation  utgivet 2003 av Saskia Läromedel  för Windows 95/98, NT eller senare (32 bitars version)  tränar 200 engelska idiom genom flervalsuppgifter alternativt lucktest  från gymnasieskolans A och B-kurser  programmet erbjuder följande val: uppgift (antal samt ordningsföljd) Träning på 3 olika svårighetsnivåer (1. flervalsuppgift, 2. lucktest med distraktorer, 3. lucktest utan distraktorer) att svara på uppgiften eller att se det korrekta svaret direkt repetition av ej godkända uppgifter

Att använda programmet Under programmets gång används endast målspråket engelska. Före start/slut av programmet finns information på svenska: -hur programmet används -en alfabetisk förteckning av programmets 200 idiom -om man vill avsluta eller repetera Skärmbilderna innehåller relevant information på målspråket: -instruktion och frågeställning -svarsalternativ -visar korrekt svar och poängställning -visar uppgiftsnummer samt totala antalet valda uppgifter -anvisning för att få repetition av uppgift eller ny uppgift -avsluta

Programmets språkliga form Programmet tränar: –förståelse av läst text samt skriftlig produktion. –förståelse av idiomatiskt språkliga strukturer i form av idiom. Språket är vardagligt / talspråkligt även om idiomatiska uttryck kan förekomma i olika typer av text. Bra språkhantering: –Val av frekventa idiom –Native speaker röst –Repeterbart input Mindre bra språkhantering: –Ordval i instruktionerna –Inkonsekvens L1 – L2

Programmets multimediala form Textsyfte Frågeställningar / Svar Instruktioner Kommentarer Textkvalitet Tydlig –Läsbarhet –Sektionsindelad Varierad teckenstorlek Framhäver fakta med färg Ljud Tydligt Valbar repetition Autentiskt tal

Analys från ett språkinlärningsperspektiv 1.Språkligt input i fokus Central placering Färg och form Ljudsupport Repetition Autencitet 2.Att tolka och förstå input Förklarande beskrivning på nivå 2 och 3 Distraktorer som stöd ”Svåra ord” i instruktioner Alternativet ”rätt svar

3.Att producera output på målspråket Ingen kommunikation Val av ”färdig” output Skriftlig produktion 4.Att upptäcka fel i egen output Feedback Repetition av korrekt input 5.Att korrigera egen output 1 nytt försök dock utan ytterligare förklaring / modifikation ”focus on form” baserat på input –Repetition –Visuell förstärkning

6.Att ha tillgång till ett modifierbart målspråk Enbart ”en-vägs” kommunikation –Ingen feedback av output  modifikation –Ingen modifikation  Status Que.!! 7.Att ha tillgång till övningar för maximal interaktion Enbart ”en-vägs” kommunikation –Ingen interaktion –Ingen modifikation –Svag feedback  Rätt – Fel –Ingen tillgång till felanalys

Programmets pedagogiska kvaliteter? Progression? –Tre olika nivåer 1.Flervalsuppgifter med tre distraktorer (”false friends”) 2.Lucktest med tre distraktorer 3.Egen produktion 4.Fritt val mellan nivåerna  men svårt att börja med nivå 3 utan förkunskaper Variation? Ingen kvalitativ variation inom respektive nivå Kvantitativ variation Slump vs. ordningsföljd

ÖNSKELISTA Historik och kuriosa Lexikon Information om distraktorerna Distraktorrelaterade hjälpavsnitt Oförutsägbarhet

DIREKT FRÅN EN ELEV BRA sådana här uttryck lär vi oss aldrig annars i skolan träning inför nationella proven instruktioner som är lätta att förstå att kunna välja mellan olika svårighetsnivåer att man kan göra om uppgifter tills man kan dom innan man går vidare funktionen ”listen again” på nivå 1 att välja antalet uppgifter är man motiverad så tycker man att programmet är bra man måste kolla stavningen noga på nivå 1 och 2 annars blir det fel på nivå 3 MINDRE BRA svårt att ”komma in” i programmet hinner inte läsa instruktionen innan rösten läser frågan på nivå 1 man ser bara frågan och missar att läsa instruktionen det finns ingen hjälp att få när jag inte kan svaret man kan inte gå direkt till nivå 3 utan att ha jobbat med nivå 1 och 2 TIPS ersätt ”kolla facit” funktionen med en hjälp och tips funktion demo önskas + varbar info funktion på nivå 3 behöver man mer hjälp t.ex ordet/uttrycket på svenska