Grundskoleförordningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Betygsregistrering Grundskola Grundsärskola 2013
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Ungdomar utanför gymnasieskolan
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Vad är studiehandledning?
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
”Med samiskan genom livet” Anna Kråik, Samisk språkambassadör,
InfoMentor ger dig större inblick i ditt barns skolgång
Borlänge 13 maj 2014.
Planering.
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Hej och välkomna!.
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Den individuella utvecklingsplanen
Information inför skolstart år 6 HT-2013
Hovstaskolans styrdokument
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
I Sverige talar vi svenska?
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Klarspråk – med mottagaren i fokus Kristin Aastrup, Bolagsverket.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Språkfestivalen 2012 Arja Roth
MINORITETSSPRÅK.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Minoritetsspråken i Sverige
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Du ska kunna ge exempel på de nationella minoritetsspråken. LGR-11
Ansvar gentemot vem/vilka?
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
© Steve Wretman & Helena Moreau
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Mångfaldsprojektet Specialpedagogik i ”Mångfaldens Sverige” Ett samarbetsprojekt mellan Specialpedagogiska institutet och Högskolan Kristianstad.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
(För-)Skola 2011 Annika Zetterström Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier Uppsala universitet
Modersmålsråd 15 februari
Vad är studiehandledning?
Bedömning och betygsättning
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.
Längre eller upprepad frånvaro
Presentationens avskrift:

Grundskoleförordningen Modersmålsundervisning 9 § /Träder i kraft I:2008-07-01/ Om en eller båda av elevens vårdnadshavare har ett annat språk än svenska som modersmål och språket utgör dagligt umgängesspråk för eleven, ska eleven få undervisning i detta språk som ett ämne (modersmålsundervisning), om… 1. eleven har grundläggande kunskaper i språket, och 2. eleven önskar få sådan undervisning. Modersmålsundervisning i samiska, finska, meänkieli, romani chib eller jiddisch ska erbjudas även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet. Detsamma gäller en elev som är adoptivbarn och som har ett annat modersmål än svenska. I 5 kap. 2 och 3 §§ finns bestämmelser om studiehandledning på elevens modersmål. Förordning (2008:97).

Grundskoleförordningen Modersmålsundervisning 10 § Modersmålsundervisning kan anordnas… som språkval, 2. som elevens val, 3. inom ramen för skolans val, eller 4. utanför timplanebunden tid. Modersmålsundervisning får inte omfatta mer än ett språk för en elev. En romsk elev som kommer från utlandet kan dock få modersmålsundervisning i två språk, om det finns särskilda skäl. Vid modersmålsundervisning i samiska skall den kursplan för samiska användas som Statens skolverk med stöd av 3 kap. 6 § sameskolförordningen (1995:205) har fastställt. Förordning (2002:1010).

Grundskoleförordningen Modersmålsundervisning 11 § /Träder i kraft I:2008-07-01/ Om modersmålsundervisning för en elev anordnas utanför timplanebunden tid, har eleven rätt att få sådan undervisning sammanlagt högst sju läsår under sin skoltid inom det offentliga skolväsendet. Eleven har dock rätt till undervisning under längre tid, om eleven har ett särskilt behov av sådan undervisning. Begränsningen gäller inte modersmålsundervisning i samiska, finska, meänkieli, romani chib, jiddisch eller ett nordiskt språk. Förordning (2008:97).

Grundskoleförordningen Modersmålsundervisning 13 § /Träder i kraft I:2008-07-01/ En kommun är skyldig att anordna modersmålsundervisning i ett språk, endast om det finns en lämplig lärare. En kommun är skyldig att anordna sådan undervisning om minst fem elever önskar undervisning i språket. När det gäller samiska, finska, meänkieli, romani chib eller jiddisch är kommunen skyldig att anordna modersmålsundervisning även om antalet elever är mindre än fem. Förordning (2008:97).

Grundskoleförordningen Modersmålsundervisning 14 § En elev som får modersmålsundervisning får med den begränsning som anges i 11 § fortsätta att delta i den undervisningen, även om språket skulle upphöra att vara dagligt umgängesspråk för eleven. Förordning (1997:599).

Modersmålsundervisning Kommunala grundskolor Finansiering A B C D Botkyrka C () U,E Ja > 50 Nej Eskilstuna K/S 150 Helsingborg E (95%) 75-100 Jönköping E 100 Karlstad ? Kungälv Malmö Disk./ae Nacka 55 Norrköping Södertälje 130 Trollhättan Elevpeng Täby E,(U) Börjar > 150 Umeå Växjö Ej rekr. Förklaringar: C= centralt K/S = köp o sälj A: U=UNDER skoltid, E=EFTER B: Finska nybörjare C: Läromedelsanslag/elev/lå kr D: Finska klasser

Kirjalliset arvioinnit Skriftliga omdömen * Regeringen har beslutat att skriftliga omdömen ska ges för samtliga elever i grundskolan från och med höstterminen 2008. * Beslutet innebär att föräldrar och elever från första klass ska få skriftlig information om elevernas kunskapsutveckling i relation till målen i varje ämne. * Hur omdömena ska utformas ska bestämmas av rektor och de får vara betygsliknande. * Detta gäller samtliga skolor, alltså även fristående skolor, och omdömen ska ges minst en gång varje termin. * Bestämmelsen om skriftliga omdömen gäller även specialskolan, sameskolan och särskolan. Skolverkets råd IKSE:s blankett 1 + självbedömningstabell blankett 2 blankett 3