Vad är KTH Executive School?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PTS Bredbandskartläggning
Advertisements

Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Det allmänna ekonomiska läget
Konstföreningen Dragning På sista sidan finns konstnärerna för respektive tavla.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Q3 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Q4 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Varumärket Luleå kommun
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Välkommen till Studsviks bolagsstämma 2002.
Rådgivar- och Ordförandekonferens 18 – 20 maj LondonSt Giles/ St James´Court Ca 140 rådgivare, ordföranden och samarbetspartners.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Q3-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q2-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q3 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Bokslutskommuniké 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Bokslutskommuniké 2011 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

Vad är KTH Executive School? Utvecklar högre chefers strategiska affärsförmåga Ägs av KTH Strategi & struktur-förändringar

Lokala och regionala energiföretag 78 >100 MSEK 53 100 – 300 MSEK 19 400 – 1.000 MSEK 6 >2.000 MSEK 3 >20.000 MSEK

Tillvägagångssätt

Tillvägagångssätt Utvalda bolag

Frågorna: Vilka strategiska inriktningar har valts? Vilka drivkrafter ligger bakom valen? Vilka typstrategier finns? Vilka möjligheter finns i de studerade bolagen?

Metod Ca 260 årsredovisningar har studerats och analyserats Ca 30 intervjuer har genomförts Intressanta analyser har tagits fram

Regionala energiföretag Göteborg Energi Lunds Energikoncern Mälarenergi Skellefteå Kraft Tekniska Verken Öresundskraft

Frågeställningar Hur har respektive företags verksamhet utvecklats under tioårsperioden 1996 2006, avseende omsättning och affärsområden? Varför en regional strategi? Lönsamhet och skalfördelar? Eller finns det andra drivkrafter? Hur ser det ut inför framtiden? Frågeställningarna som vi har levt med under denna studies gång är främst tre stycken. Dessa är… Och för att svara på dess frågor har vi bland annat studerat 60 årsredovisningar och intervjuat ledande personer i samtliga bolag.

De sex regionala energibolagen Omsättningsförändring sedan 1996 Genomsnittlig omsättningsökning: 242% Undantag: Göteborg Energi Tekniska Verken mest (o man inkluderar Östkraft) och Göteborg Energi minst. Och vad vi frågade oss då var inom vilka affärsområden har de expanderat inom? Hur? Vi gick då in på varje bolag för period 1996 - 2006 för att undersöka hur det såg ut för varje bolag.

Exempel 1: Lunds Energikoncernen Omsättningsökning med nästan 300 procent. Som man kan se har samtliga affärsområden vuxit sedan 1996. Bland annat har elhandeln vuxit med 550 procent. Expansionen har till skillnad från Mälarenergi skett genom förvärv. Och Lunds Energi har valt ha en lokal förankring. Och med det menas att varumärket är krav för det förvärvade objektet. Bolagen har kvar den verkställande direktören. Förvärven finansieras med ägarandelar. Med det menas att bolaget som förvärvas blir delägare i Lunds Energikoncern i samband med förvärvet. Som ett resultat av denna förvärvsstrategi har Lunds Energi idag ett flertal ägare. Omsättningsökning 273 procent Elhandel har vuxit med 550 procent Fjärrvärme har vuxit med 95 procent Eldistribution har vuxit med 300 procent Gas har vuxit med 160 procent Expansion med förvärv, lokal förankring och ägarandelar

Exempel 2: Öresundskraft Sist ut i denna karläggning är Öresundskraft. De har haft en omsättningsökning på drygt 300 procent. De är ett av de bolag som har förvärvat mest och speciellt då inom elhandel. De särskiljer sig från Lunds Energikoncern och Östkraft i det att de har valt förvärva med infasning av det egna varumärket. Omsättningsökning 327 procent Förvärvsbaserad expansion inom elhandel och eldistribution, ökat med 350 procent, infasning av eget varumärke

Exempel 3: Mälarenergi Omsättningsökning 182 procent Samarbetet: Mälarenergi bidrar med kompetens och får en utökad kundstock i utbyte Omsättningsökning 182 procent Elhandel vuxit med 220 procent, expansion genom samarbete Eldistribution vuxit med ca 100 procent, ihopslagning med grannkommuner

Sammanfattning – strategiska val Kraftig expansion inom elhandel, utspridd Expansionen inom elhandel har skett antigen genom samarbete, organiskt eller genom förvärv Expansion inom eldistribution och fjärrvärme har i regel skett med grannkommuner. Expansionen har i många gånger finansierats genom ägarandelar och det lokala varumärket bibehålls Göteborg Energi; regeln som bekräftar undantaget. Samarbete (Mälarenergi), Organiskt (Skellefteå Kraft), Förvärv (Östkraft, Öresundskraft, Lunds Energikoncern) 4. Östkraft och Lunds Energikoncern

Har expansionen varit lönsam? 0% 3% 6% 9% 12% 15% 18% Skellefteå Öresundrskraft Lund Energi Göteborg Energi Tekn Verk Mälarenergi 1996 2006 Som vi kan se har avkastningen på totalt kapital i regel gått ned sedan 1996. Det måste dock inte bero på att det är icke-lönsamt att expandera. Då frågade vi vilka faktorer är det som påverkar lönsamheten. Det är avkastningskrav, investeringar och priser. En aspekt som är viktig att ta hänsyn till för att förstå varför det ser ut som det gör, är avkastningskraven som är mer eller mindre uttalade av ägarna. 2006; Avkastning på totalt kapital 5-10 procent 1996; Avkastning på totalt kapital 1-15 procent Mälarenergi det enda bolag som kraftigt förbättrat sin lönsamhet.

Avkastning i förhållande till ”ägardirektivet” Avk. krav Differens Mälarenergi 6,8 6,0 +0,8 Tekniska Verken 16 15 +1 Göteborg energi 7,8 7,0 Lunds Energi 6,3 8,0 -1,7 Öresundskraft 10,0 -2,2 Skellefteå Kraft 9,1 8,5 +0,6 Tekniska Verken & Öresundskraft har sitt avkastningskrav i avkastning på eget kapital Övriga avkastning på totalt kapital Tekniska Verken & Öresundskraft har sitt avkastningskrav i avkastning på eget kapital. Övriga avkastning på totalt kapital. Avkastningen är i samtliga ganska överrensstämmande med kravet. En annan sak som vi frågade oss själva var om bolagen i studien ville trycka ner vinsten genom att överinvestera (betala mindre skatt).

Normering av rörelseresultatet efter priser 100 200 300 400 500 600 700 800 Skellefteå Kraft Öresundskraft Lunds energi Göteborg energi Tekniska Verken Mälarenergi Faktiskt rörelseresultat Justerat rörelseresultat Bolagens nyckeltal skulle förändras om dessa justeringar görs Lunds Energikoncernen & Göteborg Energi gör störst investeringar inom fjärrvärme, Örtofta respektive Rya

Uppstår skalfördelar inom elnät?

Andra drivkrafter Motvikt mot de tre stora Kompetens Riskminimering Större varumärke Framtida skalfördelar Arbetstillfällen Andra drivkrafter förutom skalfördelar

Framtiden Soliditeten har minskat sedan 1996 Mindre utrymme för fortsatt expansion om soliditetsmålen ska vara så pass höga Förvärva med ägarandelar likt Lunds Energikoncernen Strategiska allianser Företag Soliditet idag Soliditetsmål Differens tkr Mälarenergi 36% Göteborg Energi 33,4% 30% 335 100 Tekniska Verken 28% 129 120 Lund Energi 36,8% 40% -126 151 Skellefteå Kraft 42 % (78,8 % Justerad) + 7 948 460 Öresundskraft 35%

Lokala energiföretag

Tillvägagångssätt Utvalda bolag

Företag i studien AB Borlänge energi Affärsverken Energi i Karlskrona AB C4 Dala Kraft Eskilstuna Finspångs Tekniska Verk AB Gävle energi Halmstad Energi & Miljö AB Jämtkraft Jönköping energi Karlstad Luleå energi Mjölby- Svartådalen Energi AB Piteenergi Söderenergi Södertörns Fjärrvärme Telge Energi Ulricehamns Energi AB Umeå Ängelholms Energi AB

Energimarknadsutveckling

Marknadsandelar Total omsättning Elförsäljning Elproduktion Fjärrvärmeförsäljning Elnätskunder

Marknadsandelar Total omsättning Elförsäljning Elproduktion Fjärrvärmeförsäljning Elnätskunder

Marknadsandelar Total omsättning Elförsäljning Elproduktion Fjärrvärmeförsäljning Elnätskunder

Marknadsandelar Total omsättning Elförsäljning Elproduktion Fjärrvärmeförsäljning Elnätskunder

Marknadsandelar Total omsättning Elförsäljning Elproduktion Fjärrvärmeförsäljning Elnätskunder

Några observationer Soliditet och värdering av tillgångar Fjärrvärmemarknaden växer inte Elnäten verkar ha en optimal storlek?

Frågeställning Kan de lokala kommunala energibolagen överleva i sin nuvarande form?

Faktorer som påverkar kommunen Resultat av att sälja bolaget Är det bättre att sälja? Är det mer lönsamt för kommunen att sälja sin verksamhet än att ha kvar den? Faktorer som påverkar kommunen Resultat av att sälja bolaget Ekonomisk nytta för kommunen Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Faktorer som påverkar kommunen Är det bättre att sälja? Ekonomi Miljö Nöjda innevånare Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Resultatet av att sälja bolaget Är det bättre att sälja? Omedelbar ekonomisk vinst Förlorar möjligheten att påverka Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Ekonomisk nytta för kommunen Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Ekonomisk nytta för kommunen Exempel: Omsättning 1 mdr Vinstmarginal 10 % Skatt 28 % Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Ekonomisk nytta för kommunen Exempel: Sålt 1,68 mdr Skatt 28 % Placeras till 4 % ränta Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Ekonomisk nytta för kommunen Exempel: Priserna sänks 8 % Vinsten minskar 80 mkr Lägre energikostnader 100 mkr Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Är det bättre att sälja? Finns det tillräckligt med pengar inom de lokala energibolagen för att växa? Faktisk soliditet 2006 Verkliga värden Soliditetsmål Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Faktiskt soliditet 2006 Genomsnittlig soliditet 33 procent Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Faktiskt soliditet 2006 Genomsnittlig soliditet 33 procent Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Faktiskt soliditet 2006 Genomsnittlig soliditet 33 procent Genomsnittlig justerad soliditet 53 procent Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Faktiskt soliditet 2006 Genomsnittlig soliditet 33 procent Genomsnittlig justerad soliditet 53 procent Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Verkliga värden Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Verkliga värden Är det bättre att sälja? Motsvarar tillgångarna i balansräkningen marknadsvärdet? Jämtkraft Gävle Energi Ängelholm Energi - marknadsvärdet 163 % högre Tillräcklig finansiell styrka? - marknadsvärdet 80 % högre - marknadsvärdet 18 % högre Skalfördelar av att vara större?

Soliditetsmål Sänka soliditeten från 33 till 20 % Är det bättre att sälja? Sänka soliditeten från 33 till 20 % Investeringsutrymme på i genomsnitt 581 miljoner kronor Vilket motsvarar ca 20 miljarder utan ägartillskott Eller frigöra i genomsnitt 174 miljoner kronor per företag Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Kan päron jämföras med äpplen Verksamhetsanalys Är det bättre att sälja? Är de kommunala lokala energibolagen tvingade till att växa för att överleva? Nyckeltalsanalys Kan päron jämföras med äpplen Verksamhetsanalys Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Nyckeltalsanalys Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Nyckeltalsanalys Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Kan päron jämföras med äpplen? Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Kan päron jämföras med äpplen? Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Kan päron jämföras med äpplen? Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Kan päron jämföras med äpplen? Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Kan päron jämföras med äpplen? Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Verksamhetsanalys Elhandel Fjärrvärme Elnät Är det bättre att sälja? Elhandel Fjärrvärme Elnät Avfallshantering, VA och annan kommunal verksamhet Elproduktion Kommunikationsnät Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Verksamhetsanalys Elhandel Fjärrvärme Elnät Är det bättre att sälja? Elhandel Fjärrvärme Elnät Avfallshantering, VA och annan kommunal verksamhet Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Verksamhetsanalys Elhandel Är det bättre att sälja? Elhandel Nya kunder lockas med lågt pris och marknadsföring Två framgångsrika strategier Liten och lönsam Tillväxt Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Verksamhetsanalys Elhandel Är det bättre att sälja? Elhandel - inget samband mellan storlek och lönsamhet! Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Verksamhetsanalys Fjärrvärme Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Verksamhetsanalys Fjärrvärme – Låg tillväxt Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Verksamhetsanalys Fjärrvärme – Låg tillväxt Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Verksamhetsanalys Fjärrvärme – God avkastning Är det bättre att sälja? Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Verksamhetsanalys Fjärrvärme Låg tillväxt God avkastning Är det bättre att sälja? Fjärrvärme Låg tillväxt God avkastning Ingen konkurrens Energibolagens ”kassako” Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Verksamhetsanalys Elnät Lagstadgat monopol Är det bättre att sälja? Elnät Lagstadgat monopol Antal kunder bestäms av koncessionsområde Priset bestäms av elnätsbolaget med hänsyn till nätnyttomodellen Kostnadseffektivitet bättre nyckeltal än vinst Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Verksamhetsanalys Elnät - Optimalt med 25 000 – 45 000 kunder Är det bättre att sälja? Elnät - Optimalt med 25 000 – 45 000 kunder Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Verksamhetsanalys Elnät - Optimalt med 25 000 – 45 000 kunder Är det bättre att sälja? Elnät - Optimalt med 25 000 – 45 000 kunder Tillräcklig finansiell styrka? Skalfördelar av att vara större?

Inse sin roll Effektivitet istället för vinst eller tillväxt 6 av 10 företag kan effektiviseras kraftigt Ta tillvara effektiviseringspotential, annars gör någon annan det Öka belåningen – räkna soliditet på verkliga värden Ge tillbaka pengar till ägaren Håll låga priser Införliva inte annan kommunal verksamhet Heller samarbete än sammanslagning Säkra tillgång till råvaror genom samarbete Saknas kompetens och resurser för effektivisering är det bättre att konkurrensutsätta driften än att sälja infrastrukturen

Några slutsatser

Frågorna: Vilka strategiska inriktningar har valts? En regional expansion resp. lokal förankring Vilka drivkrafter ligger bakom valen? – olika ”strategier” på olika orter Vilka typstrategier finns? -Regionalt varumärke -lokalt varumärke/ regionalt ägande -lokalt varumärke/lokalt ägande Vilka möjligheter finns i de studerade bolagen? - Ganska stort investeringsutrymme finns!

Förslag till fortsatta projekt: Breddning: Jämföra Svenska energiföretag med andra nordiska energibolag – Norge, Danmark, Finland Jämföra med andra branscher med likartade förutsättningar – lokala marknader och lokalt inflytande – t.ex. Sparbanker, Länsförsäkringar, Regiontrafiken Fördjupning: Varför optimal elnätsstorlek? Lokala varumärkens betydelse? Vad blir nästa steg i utvecklingen? – fler sammanslagningar? Vilka roller har energibolagen för ägarna?

Fler idéer: Lokala energiföretag och framtida investeringar Innovation och affärsutveckling, hur går det till? – Fjärrvärme, elbilar mm