Panelen: Information, organisation och ledarskap: sammanfattning Leif Åberg Communicare 17.5.1999.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

Geriatrisk vårdfilosofi om geriatrik, värdegrund och vårdfilosofi
Nyttorealisering på 10 min
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Hur har vi det med beredskapen idag? Utbildning och forskning som modern försvarspolitik •Militära försvaret läggs ned. •Det nya försvaret: utbildning.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Ledarskap och arbetsliv
Att arbeta praktiskt.
En introduktion till SEB Way
© APeL Om partnerskap 1. Vad är partnerskap och varför? 2. Vad? 3. Hur?
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Kvalitet i studie- och yrkesvägledningen, praktiska exempel….
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Affärsidé - företagets vägvisare
QWC-metoden Ledningsverktyg för Stress och Verksamhetsutveckling
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Introduktionskurs för användare Del 1
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Kvänums förskola.
FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT.
Att förändra i förändring Emma Swanström, verksamhetschef, Aleris Hemtjänst.
- Parterna ser det som naturligt att en ändrad arbetsorganisation som leder till förbättrade resultat och ökad måluppfyllelse, oavsett skolform, ska ge.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
MODIGT MEDARBETARSKAP
Sid 1 Strategisk upphandling. Sid 2 Om enkäten Syfte ­Underlag för projektet strategisk upphandling Metod och urval ­Webbformulär ­Formuläret har skickats.
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
Institutionernas syn på behovet av lobbying. Växtskyddsbiologi Positiv erfarenhet av EU-projekt (nätverk) Just nu EU ej prioriterat av tidsskäl (annan.
Att tillsammans påverka!
Göteborgs universitet
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Nätverk i ett globalt perspektiv Martin Granholm
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Ökad kännedom om målen Högre kvalitet – Världsklass Ökad harmonisering och transparens Ökad effektivitet Bättre samverkan Ökad attraktivitet Fördjupad.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Familjedaghem.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Det interna förtroendet - om samspelet mellan politiker och verksamhet Seminarium 1:F i Nätverkskonferensen 2006 Stig Nyman.
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Dokumentation från höstkonferensen på Clarion Sign, Stockholm, den oktober 2012 Tema Kommunen som motor i samhällsutvecklingen med medverkan av Roland.
Kollegiet för svensk bolagsstyrning 1/ Pernilla Klein, ansvarig för ägarfrågor
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Varför omvärldsbevakning?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Etik och ledarskap.
TRANSPORT MANAGEMENT Ska tillgodose behovet av kompetens inom transportområdet avseende - operativ verksamhet - intern organisation - transportbranschens.
Välkommen!
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Management Support Consultants 1 Dilemma eller möjlighet? Ledningsgruppen.
CM Implementation & Customer Support
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Korta noteringar från borden
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Kommunikationsindex i medarbetarenkäten (KomI)
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Kommunikationsprocesser
Presentationens avskrift:

Panelen: Information, organisation och ledarskap: sammanfattning Leif Åberg Communicare

Diskussioner kring årets tema information organisation ledarskap Hur integrerar man informations- verksamheten i organisationens övergripande mission och verksamhet? Vad innebär egentligen ett strategiskt informationsarbete och hur kan det leda fram till ökad effektivitet och realiserande av organisationens övergripande mål? Hur bör informationsenheten vara organiserad och vilken kompetens bör den besitta?

På den lite mera gripbara nivån... information organisation ledarskap Vad innebär egentligen ett strategiskt informationsarbete i din organisation? Har det varit lätt att få ledningen att begripa kommunikationens betydelse från strategiskt synpunkt? Hur är informationsenheten organiserad i din organisation? Har det förekommit större förändringar i organisationen om informationsverksamhet eller informationskompetenser i t ex fem år? Om så, varför?

Några snabba svar...

information organisation ledarskap Vad innebär egentligen ett strategiskt informationsarbete i din organisation? Deltagande i styrningsgruppens arbete Konsultationer i krissituationer Issues management, t.ex. miljöfrågor Profilering: -extern -intern Investor Relations den verkställande ledningen sysslar med strategisk information visionen kommunikationskompetens sund förnunft beslut med högre kvalitet alla intressentgrupper lobbing

information organisation ledarskap Ja och nej Har det varit lätt att få ledningen att begripa kommunikationens betydelse från strategiskt synpunkt? Genom förtroende, hårda frågor och vad man gör Beror också på ledningens attityder genon öppenhet beslutsfattandet blir mer synlig Man måste vara öväntad, envis, ulhålligt Etiska frågor

information organisation ledarskap Ganska nära till den högsta ledningen Specialister Hur är informationsenheten organiserad i din organisation? Nätverk av interna informatörer spaning, scanning, omvärldsanalys centralisering

information organisation ledarskap Mera specialister Högre upp i organisationen Ja, minsann! Har det förekommit större förändringar i organisationen om informationsverksamhet eller i informationskompetenser i t ex fem år? Mera externa experter Information Tech people

information organisation ledarskap Företagsledningens inställning Ett mera integrerat synsätt på kommunikation I-Teknologin Om så, varför? Organisationens tillväxt Förändrings- processer