Händerna 1 Idé Ben Furman.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Mål med samverksanssystemet
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
A survey with a focus on periodontology.
- en positiv och realistisk självbild
Ett fel på kvinnor.
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
Svenska som andraspråk
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Pronomen.
Släktskapsregeln för 6a
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Alla har inneboende.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Det va en gång en katt och hund del 1
Kommunikation.
Kropp och kläder En resa i tiden.
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
Syftet med en personlig handlingsplan
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Underordnade konjunktioner
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Innehåll Profeten ’Isa (Jesus) Introduktion Profeten Nuh (Noa)
En vacker tjej bjuder hem en ung man för lite “mys”
Att hålla en presentation
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Ett helt normalt samtal vid frukostbordet:. Hon: Vad skulle du göra, om jag plötsligt dog?
FYRA KATOLSKA MÖDRAR....
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Aktiva och passiva verb
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
De eller dem, det är frågan?
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
DEN MAGISKA DÖRREN.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Adam tänker 1.Han heter Adam. 2.Han tänker inte så bra. 3.Han är arg. 4.Jag tror att han kommer från USA.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Diskussionstillfälle 4
Abdullah ibn al-Mubarak en biografi / en analys / ett porträtt.
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Lite skolhistorik?.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Det va en gång en katt och hund del 1
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
MAKTLEKAR.
Vackert om kvinnor Luta dig tillbaka och sätt på ljudet. Bildspelet sköter sig utan att du behöver klicka.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Tillgänglighet ___________ ___________ ___________ ___________ ___________ ___________.
Berättande text.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Presentationens avskrift:

Händerna 1 Idé Ben Furman

Klanderhand 2 Alltidfingret Felfingret Konsekvensfingret Orsaksfingret Dövfingret

Önskehand 3 Kontaktfingret Önskefingret Vinstfingret Tilltrofingret Avslutningsfingret

Kontaktfingret 4 Berätta att det gäller ett önskemål (inte klagomål) ”Jag har en idé/ något som jag skulle vilja föreslå dig”

Önskefingret 5 Förklara det som du vill att han eller hon gör, inte det som du inte vill att han eller hon gör exempel: Jag skulle vilja be dig om… (begäran) Jag har en idé. Det vore säkert bra om… Lägg till: ”Vad tänker du om detta?”

Vinstfingret 6 Förklara för personen på vilket sätt det skulle vara bra för dig. Förklara också på vilket sätt det skulle vara bra för andra. Fråga personen om det kanske också skulle vara bra för honom/henne. Skapa ”vinstsikt” eller insikt i vinster med målet. Skriv inte vinster personen på näsan utan skapa en dialog om vinster.

Tilltrofingret 7 Skapa tilltro genom att prata om varför du tror att han/hon klarar det varför han själv tror att han/hon klarar det vad för tankar har han/hon om hur detta skulle kunna gå till vad för hjälp behöver han/hon för att klara det.

8 Avslutningsfingret Överenskommelse: ”Skall vi göra något avtal om detta? På vilket sätt vill du bli påmind i fall du glömmer?”