Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
FMS gör människor Fysiskt Mentalt Socialt starka
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Stöd för analys och förbättring
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Systematiskt arbetsmiljöarbete
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Landstinget i Östergötland
Kapacitetsplanering på Logopedmottagningen
Ansökan Sinnescentrums FoU medel
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Förändrad teamrond på Geriatriska kliniken
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Lean Healthcare Akademiska sjukhuset
Processorienterat förbättringsarbete
 Kliniken  2 tandsköterskor, 2 tandhygienister, 1 tandläkare  4 behandlingsrum  En sköterska i receptionen under hela dagen  Syfte med undersökningen.
Förbättrad BB-rond Syfte
Välkommen till Ledardagen!
QWC-metoden Ledningsverktyg för Stress och Verksamhetsutveckling
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Tillsammans för världens säkraste vård
Värdekompassen Arbetsblad 1 För arbete med Värdekompassen
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
Process: Lönekriterier
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Att mäta för att lära - mätningar i förbättringsarbetet
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Det ständiga förbättringsarbete
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kartläggning av inköpsprocessen
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Produktionsplanering en viktig
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Närsjukvård.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
NP mottagningen BUP Lund
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Vad? Ett återuppringningssystem - samtalsbokning istället för kö för bl.a. vårdcentraler och bilverkstäder. Inte vanlig CallBack!
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Kommunikationsindex i medarbetarenkäten (KomI)
Övergripande uppföljningar 2017
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
När /Var /Hur ska aktiviteten genomföras?
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell 2013-03-08 Produktionsstyrning och förbättringsarbeten Barn- och Ungdomspsykiatriska kliniken, NSC Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell 2013-03-08

Baseline september 2010 Kompetenta medarbetare Vårdgarantin hålls Hög stressnivå – medarbetarenkäten Kalendrar fyllda med råge Alltför låg produktion – 40% Brister i reg. av kvalitetsparametrar Incitament för en hög individuell produktion saknas

”TALA OM VAD VI SKA TA BORT!!” Vilka slöserier har ni? Diskutera 5 min med den bredvid dig. Hur frigöra mer tid till våra patienter? 3

Värdeskapande aktiviteter för patienten Vad är - värdeskapande? - icke värdeskapande? - nödvändigt?

Nulägesbeskrivning 2 v 2010 och 2011

Handlingsplan Individuella produktionsmål kapacitetsplan  klinikens produktionsmål Reviderade lönekriterier Elektronisk uppföljningsportal för alla chefer Identifiera viktiga strategiska utv. processer Förenkla journalföring, registreringar, interna flöden med standardisering, möteseffektivtet, uteblivna pat, centralbokning läkargruppen, mäta stress, värdeflödesanalyser NP-diagnos Förbättringsombud

Exempel på en värdeflödesanalys

Hinner inte, jag måste jobba Ledarskap Ska vi arbeta lite med förbättringar? Hinner inte, jag måste jobba Engagera, kommunicera och var tydlig - återkoppla

Mål och resultat öppenvård 2012 Unika individer ca 2289 för 2012 = ca 7,7% av samtliga i kommunen OBS! Stressindex förbättrats med 9 steg 2011/2012

Systematisk förbättringsarbete vid Administrativa enheten, BUP-kliniken i Linköping

Problembeskrivning Rörigt och högljutt med olika arbetsuppgifter från olika håll Ta emot telefonsamtal Patienter anmäler sig Frågor ställs till receptionspersonal istället för till personal i rummet intill eller annan personal Bokningar/kallelser ska skötas samtidigt Vilket också innebär att Patienter ibland får vänta på att anmäla sig Patienter kan höra patientuppgifter som rör andra familjer

Mål med arbetet Ökad tillgänglighet så att patienter inte behöver vänta för att få hjälp i receptionen Ökad patientsäkerhet Minskad upplevd stress hos administrativ personal i relation till BUP-arbetet och specifikt till receptionsarbetet Lära kliniken systematiskt förbättringsarbete

Arbetsgång Inventerar problem och förslag på lösningar Väljer en lösning och sparat övriga förslag till senare förbättringsarbeten Förmätning – Genomförande – Eftermätning Mätning: Antal väntande i receptionen mellan kl.8-9.30+13-14 Antal inkommande och utgående tfn-samtal Perceived Stress Scale (PSS) samt VAS-skala för upplevd stress

Tillgänglighet i receptionen Resultat Tillgänglighet i receptionen Antal patienter som väntade på att få anmäla sig i receptionen var i medeltal 6.6 patienter/dag* under mättiderna och 1.7 patienter/dag efter förbättringen. * Mätt mellan kl.8-9.30 + 13-14

Belastning av telefonsamtal Remisskonferens på torsdagar - receptionen får då i uppgift att ringa och kalla patienter vilket kan förklara höjd belastning här.

Resultat – tillgänglighet telefon Före förbättringen hade receptionen i snitt 43.7 samtal/dag och efter förbättringen hade den funktion som ansvarade för telefonen 53.9 samtal/dag Alltså ökad telefontillgänglighet för patienter liksom ökad utförd service till behandlare

Resultat - stressupplevelse Personalens skattning av stress på PSS visade en sänkning från medelvärde 16.7 före förbättringen till 14.3 efter förbättringsarbetet. Stressupplevelsen mätt med VAS sjönk i relation till det totala BUP-arbetet (t(9)=2.42,p< 0.05) och i relation till receptions-arbetet (ej signifikant). Man kan se att stressupplevelsen totalt ligger högre än den upplevelse som är relaterad till receptionen efter förbättringen vilket antyder att fortsatt förbättringsarbete behövs. Samtidigt är en försiktig tolkning att den minskade stressupplevelsen i receptionsarbetet har bidragit till totalt minskad stress.

Framgångsfaktorer? Analys och delaktighet Mätning – inte tro utan veta Avgränsat, litet projekt Diskussion och uppföljning av resultaten

TACK!