Ett projekt i samverkan med det lokala näringslivet, Timrå kommun, Destination Timrå, Timrå Köpmannaförening, Timrå Cityförening, Företagarna Timrå, STUIF, Länsstyrelsen Västernorrland Vad har hänt och vad har vi levererat?! Projektstatus Ekonomi – rekvisition – aktiviteter
Ett projekt i samverkan med det lokala näringslivet, Timrå kommun, Destination Timrå, Timrå Köpmannaförening, Timrå Cityförening, Företagarna Timrå, STUIF, Länsstyrelsen Västernorrland ”Norrlands bästa företagsklimat år 2015” -Föreningar i samverkan – nuläget City föreningen Företagarna Timrå Köpmanna föreningen Destination Timrå STUIF Kommunen Skolan
Ett projekt i samverkan med det lokala näringslivet, Timrå kommun, Destination Timrå, Timrå Köpmannaförening, Timrå Cityförening, Företagarna Timrå, STUIF, Länsstyrelsen Västernorrland Vad skulle vi uppnå? VisionStrategiMål Aktivitets- plan
Ett projekt i samverkan med det lokala näringslivet, Timrå kommun, Destination Timrå, Timrå Köpmannaförening, Timrå Cityförening, Företagarna Timrå, STUIF, Länsstyrelsen Västernorrland Mål & Aktiviteter Köpmanna- /Cityfören. STUIF Företagarna Timrå Vision och strategi dokument Mål: Gemensamt varumärke inom 6 månader. 100 medlemmar inom 6 månader. 100 % mer träffar på portalen. Huvudaktiviteter: 1.Färdigställa portalen 2. Medlemskampanj 3. Producera marknadsmaterial Mål: Stärka föreningen genom att ha fler aktiva medlemmar, öka medlemsantalet. Huvudaktiviteter 1. Skapa ytterligare mervärde för att öka medlemsantalet. 2. Säsongsaktiviteter Destination Timrå Mål: Att fördubbla antalet medlems- företag på 5 år. Att föredubbla antalet aktiva medlemmar på 2 år. Huvudaktiviteter: 1.Kartläggning, kundvård 2. Webbsida där alla kan vara med 3. Företagarevent Mål: 30 kommersiella produkter /tjänster på 3 år. 3 stycken innov.system-kluster Huvudaktiviteter 1. Aktivera rådgivning- kanalisering ut till idebärarna. 2. Utbildning 3. Föreläsningar,mässbesök Aktivitetsplan
Ett projekt i samverkan med det lokala näringslivet, Timrå kommun, Destination Timrå, Timrå Köpmannaförening, Timrå Cityförening, Företagarna Timrå, STUIF, Länsstyrelsen Västernorrland Gemensamma intressen STUIF Destination- Timrå Köpmanna- föreningen City- föreningen Företagarna Timrå
Ett projekt i samverkan med det lokala näringslivet, Timrå kommun, Destination Timrå, Timrå Köpmannaförening, Timrå Cityförening, Företagarna Timrå, STUIF, Länsstyrelsen Västernorrland Vad har vi gjort? Utsett årets företagare ”Transportlogistik i Norrland AB – Anders Lindgren Intressanta inspirationsseminarier ex Kjell Lindskog – Värdeväskan, Yngve Bergqvist Icehotel, Anders Blom Detaljvaruhandeln Startat upp och utvecklat nyföretagarprocessen tillsammans med Nyföretagarcentrum Lärlingsplatser fördjupat samarbete skola – näringsliv, Fördjupat samarbetet med Företagarna regionalt, ex generationsskift, mentorskap Medlemskampanjer med föreningar, medlemsvärden Hemsidesseminarier Styrelseseminarier Företagsträffar, frukostträffar, företag möter företag Förbättrat informationsflödet, ex Nyhetsbrevet Powerplay Stärkt de regionala nätverket gällande besöksnäringen
Ett projekt i samverkan med det lokala näringslivet, Timrå kommun, Destination Timrå, Timrå Köpmannaförening, Timrå Cityförening, Företagarna Timrå, STUIF, Länsstyrelsen Västernorrland Resultat perioden januari-oktober 2008 AktiviteterAntalMän KvinnorTotalt Information och marknadsföring Seminarier/workshop Nätverksaktiviteter Mentorskap Konferens 1 Affärsrådgivning 1 ERFA-träffar Omvärldsbevakning Insats för hållbart företagande Mentorskap Stödja generationsskifte Enkätundersökningar Webbportal Kontaktförmedling Totalt
Ett projekt i samverkan med det lokala näringslivet, Timrå kommun, Destination Timrå, Timrå Köpmannaförening, Timrå Cityförening, Företagarna Timrå, STUIF, Länsstyrelsen Västernorrland Mål – indikatorer Indikator Kvinnor MänAntal Antal nya/skapade arbetstillfällen Antal nya företag (13) Antal nya företag mix ägande 10 (2) Antal nya/utv kommersiella prod./tjänst 30 (7) Antal projekt om innovationssystem/kluster 3 Antal män/kvinnor som deltar i projekt Projekt för entreprenörsfrämjande insatser 6 Projekt där närmiljö, kultur, kulturarv tillvaratas 5 Antal FoU-projekt 4 Antal nätverk tillkommit genom projektet, virtuellt 3
Ett projekt i samverkan med det lokala näringslivet, Timrå kommun, Destination Timrå, Timrå Köpmannaförening, Timrå Cityförening, Företagarna Timrå, STUIF, Länsstyrelsen Västernorrland Kostnadsslag Enligt beslut Tidigare godkända kostnader Periodens kostnader Ackumulerade kostnader Personal Köp av tjänst Lokal Investeringar Övriga kostnader Intäkter SUMMA FAKTISKA KOSTNADER Offentliga bidrag i annat än pengar TOTAL PROJEKTKOSTNAD % 7.7% 73.6% 48.2% 52.4% 29.3% 65.6% 40% Ekonomirapport januari-oktober 2008
Ett projekt i samverkan med det lokala näringslivet, Timrå kommun, Destination Timrå, Timrå Köpmannaförening, Timrå Cityförening, Företagarna Timrå, STUIF, Länsstyrelsen Västernorrland Vad är på gång? Webbportalen - Gemensamt varumärke Regionmöte generationsskifte/mentorskap Förbättra och förstärka samarbetet med Innovationsalliansen Planering av Meeting Point – Company Matchmaking NKI – första hand tillstånd och beslut inom kommunen Konsultativt förhållningssätt Ambassadörsträff Goda värdskapet Samverkan med besöksnäringen V-norrland, webb och paketering Kartläggning av Timrå kommuns alla aktiva företag ca 1000 st Tour Quality, ex värdskapet, förstå kunden, certifiering Besöksnäringskonferens Söråker Planering och budgetering 2009