Begreppskartor som ett redskap för lärande!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Framtidens skola är redan här? Per Jönsson Thomas Lingefjärd.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
Liten introduktion till Wiki’n som KunskapsDatabas
Begreppskartor som undervisningsmetod i gymnasiet
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Att läsa och studera.
Lyft matematiken med Pixel Fk-6
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
EXPERIMENTELL FYSIK MEKANIK
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Hur använder vi Internet ?. • till att få kontakt med andra.
Modeller.
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
Förskoleklassen på Södermalms skola
Att tyda referenser. 1) Artikeln går att få upp på skärmen och skrivas ut på papper Välj knappen SFX UmeåUB.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
GUP & GUPEA Göteborgs Universitets Publikationer - E-publicering och E-arkiv
Informationsvisualisering Emma Rozada Samuel Sjöberg.
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Ett temainriktat arbetssätt
Musikens grundbegrepp och symboler
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
AV: Clara Jämttjärn 5:1. 1. Upphov är ursprung och skapat av en upphovsman. X. Upphov är en persons jobb. 2. Upphov är när någon gör slut.
18 nov 2005 snf årsmöte / HM 1 1 Lokalisation av psykiska funktioner och dysfunktioner med hjärnavbildningsmetoder Helge Malmgren Filosofiska Institutionen,
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Läs din bibel varje dag!. 4 Läs din Bibel varje dag!
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Centrala begrepp i musiken
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
VAD GJORDE VI FÖRRA LEKTIONEN? Starta din dator & skriv alla energiformer du minns från förra lektionen!
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
Urval presentation av Christel Persson avhandling ”Sfärernas symfoni i förändring?...”
Datorn som skrivredskap på förskolan
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Vad minns du från förra lektionen?
Matematiktorsdagar Samarbete Kommunikation. Ur Allmänna råden för fritidshem. ”Aktiviteterna på fritidshemmet behöver bidra till att utmana eleverna samt.
Vad gjorde vi förra gången? Nu borde du ha koll på de 16 första begreppen. Öppna begreppslistan på Superhumans & kolla att du kan dem!
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Dom roliga gubbarna.
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Språkutvecklande Arbetssätt i ämnet Idrott och Hälsa
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Matematik Inte svårare än du gör det!. Vad är matematik? Begrepp Siffror och antal Aritmetik Logik, mönster Problemlösning Rumsuppfattning Mäta, uppskatta.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Vad är det som avgör om du lyckas med dina studier eller ej?
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Förändring i organisationer
Mål v.6 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Mål v.47 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Hur når vi personer som har svenska som andraspråk?
SO Sverige Vi kommer att: Under detta arbetsområde kommer du att
Programmera dina klasskamrater
Presentationens avskrift:

Begreppskartor som ett redskap för lärande! Begreppskartor (concept maps) är ett sätt att visualisera, utveckla och dela med sig av sitt tänkande

Tankekartor! Visar att det finns ett samband mellan begreppen.

Lite regler Alla begrepp utgör centrala element vid inlärning och tänkande och presenteras inom en ram Begreppen behöver inte vara ett enda ord utan man använder så många ord som bahövs för att klarlägga begreppet Alla länkar som slutar vid ett begrepp har en pilspets så att läsriktningen blir entydig Länkningsfraserna kan vara korta eller långa men de måste uttrycka upphovs- personens tänkande eller förståelse En begreppskarta behöver inte vara hierarkiskt uppbyggd, den kan vara som ett ”spindelnät”, ett flödesshema eller ett system Ett begrepp borde finnas nämnt endast en gång Om ett begrepp nämns endast en gång så kan man utgående från anatalet länkar uppskatta hur centralt bergreppet är

Att tänka på! Papper och penna Finns alltid tillgängligt Kräver ingen energi Kräver inga special-arrangemang blir lätt klottigt och rörigt arbetsdrygt att redigera kartan blir endast tillgänglig för den som gjort den

Lite forskning från Mälardalens högskola NYTTIGA LÄNKAR Lite forskning från Mälardalens högskola Cmap tools

Källor B. Grevholm, Kognitiva verktyg för lärande i matematik – tankekartor och begreppskartor http://www.caspar.no/tangenten/2005/barbro_grevholm_1_2005.pdf A. Andersson, Begreppskartor – ett verktyg för bättre förståelse http://ncm.gu.se/media/stravor/8/a/4447_02_2.pdf