Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Begreppskartor som undervisningsmetod i gymnasiet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Begreppskartor som undervisningsmetod i gymnasiet"— Presentationens avskrift:

1 Begreppskartor som undervisningsmetod i gymnasiet
Klicka för att lägga till anteckningar Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium Inga-Lill MIckos, Lovisa Gymnasium

2 Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium
Innehåll Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium Inga-Lill MIckos, Lovisa Gymnasium

3 Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium
Definition Begreppskartor (concept maps) är ett sätt att visualisera, utveckla och dela med sig av sitt tänkande Tar ett steg längre än tankekartorna visar inte bara ATT det finns en relation mellan två begrepp utan också PÅ VILKET SÄTT begreppen är kopplade. (Romi Rancken) Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

4 Hur kom jag till begreppskartor??
Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

5 Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium
Vad jag väntade mig Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

6 Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium
Efter gymnasiet Projektsidor om miljöpedagogik, HU Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

7 Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium
Informativ karta Begreppskartor Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

8 Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium
Teori och idéer Begreppskartor som undervisningsmetod utvecklades vid Cornell University av Joseph Novak (prof. i education and biological sciences) 1984 Mauri Åhlberg (prof. i pedagogik och biologisk didaktik) har utvecklat idéerna och 2004 introducerat en förbättrad metod för begreppskartor Mauri Åhlbergs hemsida Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

9 Mauri Åhlbergs 10 regler i förkortad form, fritt överasatta
Alla begrepp utgör centrala element vid inlärning och tänkande och presenteras inom en ram Begreppen behöver inte vara ett enda ord utan man använder så många ord som bahövs för att klarlägga begreppet Alla länkar som slutar vid ett begrepp har en pilspets så att läsriktningen blir entydig Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

10 Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium
fortsättning Länkningsfraserna kan vara korta eller långa men de måste uttrycka upphovs- personens tänkande eller förståelse Man kan länka bilder, videor,ljudfiler mm till en begreppskarta Oberoende av vilken inlärningsmetod man använder passar begreppskartan som ett komplement eftersom allting som sägs,skrivs eller tänks enkelt kan uttryckas som begreppskarta (och tvärtom) Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

11 Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium
fortsättning En begreppskarta behöver inte vara hierarkiskt uppbyggd, den kan vara som ett ”spindelnät”, ett flödesshema eller ett system(olika typer av begreppskartor) Ett begrepp borde finnas nämnt endast en gång Om ett begrepp nämns endast en gång så kan man utgående från anatalet länkar uppskatta hur centralt bergreppet är Om man vill att kartan läses nedifrån och uppåt kan det vara skäl att numrera begreppen Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

12 Hjälpmedel för att göra begreppskartor
papper och penna finns alltid tillgängligt kräver ingen energi käver inga specialarrangemang blir lätt klottigt och rörigt arbetsdrygt att redigera kartan blir endast tillgänglig för den som gjort den Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

13 Hjälpmedel för att göra begreppskartor
datorprogram C-map tools från IHMC (Institute for Human and Machine Cognition) enkelt att redigera och ändra layouten eleverna uppnår ett mer tillfredsställande resultat alla begreppskartor tillgängliga för alla ger möjligheter till samarbete leder till specialarrangemang kräver datorer som kräver energi och möjligen inte fungerar Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

14 Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium
Egna erfarenheter eleverna tycker om att arbeta med begreppskartor m.h.a. C-map tools undervisningen blir mer elevcentrerad eleverna upplever att de lär sig och har eget ansvar ”man måste förstå för man får skriva så lite” (elevcitat) Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

15 Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium
mera eleverna arbetar i par eller i grupper på tre för att det skall bli en diskussion eleverna märker lättare vad de inte förstår och får hjälp många elever har egna datorer som de gärna tar till skolan en absolut fördel att ha bärbara datorer i klassrummet Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

16 Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium
Exempel enzymer matspjälkningen befolkningsökningen i U-länder Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

17 Gör din egen mapp på C-mappen
ladda ner programmet på din egen dator via edu.fi eller IHMC klicka sedan på ”delade kartor i platser” om du vill spara dina kartor på UBS server klicka på ”pilen” bredvid mina platser välj ”alla platser” Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

18 Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium
och sedan … rulla ner tills du hittar ”The Finnish National Board of Education” dubbelklicka på namnet vänta tills ikonen framför ”The Finnish …! blir grön och klicka på ikonen nu får du fram namnen på alla som har mappar på UBS server om du vill öppna en egen mapp så gör du det nu Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

19 Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium
och sedan … när du har UBS servern aktiverad så väljer du ”arkiv” och sedan ”ny mapp” namnge din mapp med förnamn och efternamn och välj ett lösenord genom att klicka på ”rättigheter” , nere till vänster i dialogrutan, då du gör din mapp, kan du bestämma vem som har tillgång till din mapp Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

20 Nu övar vi! Tack! Hoppas att ni vågar pröva på begreppskartor!
Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium


Ladda ner ppt "Begreppskartor som undervisningsmetod i gymnasiet"

Liknande presentationer


Google-annonser