Begreppskartor som ett redskap för lärande! Begreppskartor (concept maps) är ett sätt att visualisera, utveckla och dela med sig av sitt tänkande
Tankekartor! Visar att det finns ett samband mellan begreppen.
Lite regler Alla begrepp utgör centrala element vid inlärning och tänkande och presenteras inom en ram Begreppen behöver inte vara ett enda ord utan man använder så många ord som bahövs för att klarlägga begreppet Alla länkar som slutar vid ett begrepp har en pilspets så att läsriktningen blir entydig Länkningsfraserna kan vara korta eller långa men de måste uttrycka upphovs- personens tänkande eller förståelse En begreppskarta behöver inte vara hierarkiskt uppbyggd, den kan vara som ett ”spindelnät”, ett flödesshema eller ett system Ett begrepp borde finnas nämnt endast en gång Om ett begrepp nämns endast en gång så kan man utgående från anatalet länkar uppskatta hur centralt bergreppet är
Att tänka på! Papper och penna Finns alltid tillgängligt Kräver ingen energi Kräver inga special-arrangemang blir lätt klottigt och rörigt arbetsdrygt att redigera kartan blir endast tillgänglig för den som gjort den
Lite forskning från Mälardalens högskola NYTTIGA LÄNKAR Lite forskning från Mälardalens högskola Cmap tools
Källor B. Grevholm, Kognitiva verktyg för lärande i matematik – tankekartor och begreppskartor http://www.caspar.no/tangenten/2005/barbro_grevholm_1_2005.pdf A. Andersson, Begreppskartor – ett verktyg för bättre förståelse http://ncm.gu.se/media/stravor/8/a/4447_02_2.pdf