Planering och genomförande av undervisningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Föräldraråd Östermalm 29/11
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
”Draghjälp” kring implementering av allmänna råd för fritidshem
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Läroplansträff Välkomna!.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Bedömning och betygsättning
Klagshamns rektorsområde
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Välkommen på föräldraråd
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Nyheter i skollagen från och med
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Planering och genomförande av undervisningen Allmänna råd

Skollagen Alla elever ska ges den ledning och stimulans de behöver för att kunna utvecklas så långt som möjligt Alla elever ska ges strukturerad undervisning så att eleverna når de kunskapskrav som minst ska uppnås Kunskapskrav för år 3 i sv, ma, so, no

Rektorns ansvar Ska leda och samordna det pedagogiska arbete så att utbildningen utvecklas Ansvar för skolans resultat Ansvarar för att skolans arbetsformer utvecklas så att elevinflytandet gynnas

Planering genomförande uppföljning Läraren ska tydliggöra vilka delar av ämnet som ska behandlas och vilka kunskapskrav som bedömningen ska utgå ifrån. (Lpp) Kommunicera den med elever och föräldrar Eleverna ska få vara delaktiga i planeringen för att kunna bidra med arbetsformer och innehåll

Planering Genomförande uppföljning Se till att eleverna förstår syftet med de aktiviteter som ska ske och vilka kunskaper de ska få utveckla Kontinuerligt ge återkoppling till eleven på hans/hennes kunskapsutveckling Se till att undervisningen leder mot de mål som var planerade

Planering genomförande Uppföljning Kontinuerligt följa upp om undervisningen gett eleverna möjlighet att utvecklas så långt som möjligt Läraren behöver identifiera vad som behöver utvecklas i den egna undervisningen

Delaktighet Läraren behöver vara öppen med sin planering för att ge eleven och dess vårdnadshavare rätt till inflytande och påverkan. Läraren ska fortlöpande informera om elevens skolsituation, trivsel och kunskapsutveckling

Skolklimatenkäten Samla in era synpunkter Sammanställa lärarnas arbete och elevernas resultat = utgör grunden för vårt fortsatta utvecklingsarbete Fram till påsk går det att fylla i enkäten