Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan Hässleholm 18 november 2010 Gunilla Ivarsson
Kommunikationsplan Budskap - vad Målgrupper – till vem Kanaler/Metoder/Timing – hur, vem Uppföljning – mät,justera
Budskap - exempel Innovativa resultat/produkter? Lärdomar? Arbetssätt? Organisation? Metoder/Modeller? Hantering motgångar, samverkan? Ta hjälp: Ansökan, projektplan ,strategisk checklista, workshop med styrgrupp, projektgrupp, utvärderare.
BUDSKAP? Projekt Innovativ idé Resultat Effekter
.. ..och? ..vår modell ger unga …. Budskap kanal Mottagare Sändare ?
Målgrupp – identifiera: Interna aktörer: deltagare, projektgrupp, styrgrupp, samverkansparter, referensgrupp…. Externa intressenter: Beslutsfattare, brukare, konkurrenter, supportrar, media* Vilka påverkas av våra resultat? Kolla strategiska checklistan!
*Media Inte bara målgrupp utan också KANAL till andra målgrupper Press är mer än den lokala morgontidningen Tänk branschtidningar,specialtidningar,lokal-lokala gratistidningar Reflektera över internet o sociala medier…. Radio/TV – nyheter och aktualitetsprogram, Odla kontakter med den lokala P4-kanalen
Vilka nivåer vill vi påverka? Resultat Projektnivån? Organisationsnivån? Lokal nivå? Regional nivå? Nationell nivå? Transnationell nivå? Strukturell nivå? Effekter Strukturer
Målgrupp Lär känna din målgrupp! Behovsanpassa Rangordna målgrupper Prioritera kvalitet istf kvantitet – information är INTE en bristvara Omvärldsbevaka - lärande Invärldsbevaka - lärande
HUR – Kommunikationsplanen - kanaler, metoder Rapporter Hemsida, sociala medier Pressmeddelanden Nätverksmöten- egna el andras Konferenser – egna el andras Projektinterna kanaler
Hur – Kommunikationsplanen - av VEM? Projektledare? Styrgrupp/referensgrupp? Deltagare? Relevans – genomslag - målgruppsanpassning
Hur- Kommunikationsplan - ett levande dokument Skapas tidigt Överskådlig o tillgänglig Revideras löpande Sätt mål, följ upp Ansvarig, budget Låt alla interna veta
Kommunikationsplan - Timing Flexibilitet – projektplan Flexibilitet - omvärld Häng på!? Men behåll kontrollen Exempel: Är Almedalen eller Bokmässan viktiga? Fasta datum Kungabok eller (S)-kris – berörs vår plan?
Ansvarsfördelning – viktigt (Exempel ur) Kommunikationsplan Principer för extern och intern kommunikation Syfte: Stärka medvetenhet om projektets mål, syften, förutsättningar, aktiviteter o resultat hos kulturlivets aktörer (yrkesverksamma inom området), politiker, näringsliv för att stärka projektets möjligheter att nå sina mål. Ansvarsfördelning – viktigt Vem gör vad och varför, vem godkänner vad, professionella specialkompetenser/branschkunskaper hos styrgrupp och kursledare tillvaratas Värderingar, kommunikationsrutiner
Kommunikationsschema exempel rubriker…. Vem Vad När Hur Ansvarig Nyckelintress. Primära Sekundära
Läs mer: . www.spl.nu: Guide Strategisk Påverkan. Finns under stöd och dokumentation www.lu.se/o.o.i.s/11161 Material från Lunds Universitet om att göra en kommunikationsplan. Detaljerat. www.westander.se/prhandboken.html :gratis handbok om PR- och lobbyarbete
..läs ännu mer www.newsdesk.com :spridnings- och analystjänst www.retriever.se : mediebevakning, medieanalys
Sammanfattning Planerad kommunikation Budskap – vad + Målgrupper – till vem + Kanaler/Metoder/Timing – hur, vem + Uppföljning – mät,justera = KOMMUNIKATIONSPLAN