Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projektplan, milstolpar och organisation OL 108A Ht 2012
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Projektrubrik Syfte Målgrupper
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
KUB-projektet och koppling till informationsverige.se
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Bakgrund till följeforskning: •Riksrevisionen: För mycket detaljkontroll och övervakning – för små investeringar.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
Folkbibliotek som kulturhus
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
• Projektperiod mobiliseringsfas genomförande • Budget kr varav; (43%) EU (57%) Luleå kommun.
Lokalgrupper och temagruppers organisering
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Integration och mångfald –
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Interreg IV A Nord Gränslösa möjligheter Skellefteå 7 dec Pontus Albertsson, Forskare, AKMC, VLL HarshNet.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Förstudie ESF Västmanland
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Kommunikationsplanens delar
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
Intecknade medel av totala finansplanen För PO 1med 20 procents återflöde , mkr. Totalt 46 %
Styrning Mina meddelanden
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Välkommen till ESF:s seminarium
Socialfonds-programmet
Länsgemensam ledning i samverkan
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Förstudie: Hållbar konsumtion
Följeforskning CEDIF Styrgruppsmöte inno Scandinavia AB Riddargatan Stockholm Tel; Fax;
Mervärden och aha-upplevelser
9. PROJEKTLEDNING, KONTROLL och KOMMUNIKATION. PROJEKTLEDNING  Projektledare  Ledningsgrupp? – Ekonomiansvarig? – Publicitet? – Utvärderare / följeforskare?
Kommunikation OL108A.
Marknadskommunikation och mediaval
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Kulturdepartementet Nationell samordning för en positiv supporterkultur och mot våld och annan brottslighet i samband med idrottsevenemang Agneta Blom.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
APeL AB, Luleå tekniska universitet, Högskolan i Halmstad, Face Europe AB, Europaforum AB + ett 20-tal underleverantörer Processtöd inom tre områden: –Metodstöd.
Marknadsföring av Projekt X
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Välkomna till Projektledningskurs. Önskar Carina Höyheim carina
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Kommunikationsplan för ----
Välkommen till Baskurs för dig som är ny kommunikationsansvarig på folkhögskola! Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Nationell plattform för förbättringskunskap & Sommardialog
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Planering och organisering Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö högskola.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
Tredje uppgiften - umgänget med pressen Vad ska man tänka på? Presentation av Cecilia Sjöholm, Informationschef, Medicinska fakulteten, Lunds universitet.
Att starta, planera och driva projekt
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Fokus Yrkesutbildning VO
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Planering och organisering
Presentationens avskrift:

Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan Hässleholm 18 november 2010 Gunilla Ivarsson

Kommunikationsplan Budskap - vad Målgrupper – till vem Kanaler/Metoder/Timing – hur, vem Uppföljning – mät,justera

Budskap - exempel Innovativa resultat/produkter? Lärdomar? Arbetssätt? Organisation? Metoder/Modeller? Hantering motgångar, samverkan? Ta hjälp: Ansökan, projektplan ,strategisk checklista, workshop med styrgrupp, projektgrupp, utvärderare.

BUDSKAP? Projekt Innovativ idé Resultat Effekter

.. ..och? ..vår modell ger unga …. Budskap kanal Mottagare Sändare ?

Målgrupp – identifiera: Interna aktörer: deltagare, projektgrupp, styrgrupp, samverkansparter, referensgrupp…. Externa intressenter: Beslutsfattare, brukare, konkurrenter, supportrar, media* Vilka påverkas av våra resultat? Kolla strategiska checklistan!

*Media Inte bara målgrupp utan också KANAL till andra målgrupper Press är mer än den lokala morgontidningen Tänk branschtidningar,specialtidningar,lokal-lokala gratistidningar Reflektera över internet o sociala medier…. Radio/TV – nyheter och aktualitetsprogram, Odla kontakter med den lokala P4-kanalen

Vilka nivåer vill vi påverka? Resultat Projektnivån? Organisationsnivån? Lokal nivå? Regional nivå? Nationell nivå? Transnationell nivå? Strukturell nivå? Effekter Strukturer

Målgrupp Lär känna din målgrupp! Behovsanpassa Rangordna målgrupper Prioritera kvalitet istf kvantitet – information är INTE en bristvara Omvärldsbevaka - lärande Invärldsbevaka - lärande

HUR – Kommunikationsplanen - kanaler, metoder Rapporter Hemsida, sociala medier Pressmeddelanden Nätverksmöten- egna el andras Konferenser – egna el andras Projektinterna kanaler

Hur – Kommunikationsplanen - av VEM? Projektledare? Styrgrupp/referensgrupp? Deltagare? Relevans – genomslag - målgruppsanpassning

Hur- Kommunikationsplan - ett levande dokument Skapas tidigt Överskådlig o tillgänglig Revideras löpande Sätt mål, följ upp Ansvarig, budget Låt alla interna veta

Kommunikationsplan - Timing Flexibilitet – projektplan Flexibilitet - omvärld Häng på!? Men behåll kontrollen Exempel: Är Almedalen eller Bokmässan viktiga? Fasta datum Kungabok eller (S)-kris – berörs vår plan?

Ansvarsfördelning – viktigt (Exempel ur) Kommunikationsplan Principer för extern och intern kommunikation Syfte: Stärka medvetenhet om projektets mål, syften, förutsättningar, aktiviteter o resultat hos kulturlivets aktörer (yrkesverksamma inom området), politiker, näringsliv för att stärka projektets möjligheter att nå sina mål. Ansvarsfördelning – viktigt Vem gör vad och varför, vem godkänner vad, professionella specialkompetenser/branschkunskaper hos styrgrupp och kursledare tillvaratas Värderingar, kommunikationsrutiner

Kommunikationsschema exempel rubriker…. Vem Vad När Hur Ansvarig Nyckelintress. Primära Sekundära

Läs mer: . www.spl.nu: Guide Strategisk Påverkan. Finns under stöd och dokumentation www.lu.se/o.o.i.s/11161 Material från Lunds Universitet om att göra en kommunikationsplan. Detaljerat. www.westander.se/prhandboken.html :gratis handbok om PR- och lobbyarbete

..läs ännu mer www.newsdesk.com :spridnings- och analystjänst www.retriever.se : mediebevakning, medieanalys

Sammanfattning Planerad kommunikation Budskap – vad + Målgrupper – till vem + Kanaler/Metoder/Timing – hur, vem + Uppföljning – mät,justera = KOMMUNIKATIONSPLAN