Kapitel 3 Inköpsstyrning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Kapitel 1 Inköps roll i värdekedjan
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
1. Varför finns det pengar?
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Jan-Eric Nilsson Offentlig upphandling från forskningens horisont - här med fokus på kvalité.
Åsa Lindqvist Miljösamordnare, GF Varuflöde
Policy för miljö och hållbar utveckling
Förmågor & Centralt innehåll
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Kapitel 7 Marknadsstrukturer och leverantörsanalys
Affärsintegration och Asset Management
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Processorienterat förbättringsarbete
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Att få rätt saker att hända
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Inköpsrutiner.
Mattis Bergquist
Inköp i förändring – Lägesrapport
Inköp har blivit allt viktigare Inköp är ofta mer än 75% av kostnaderna Behov att ompröva etablerade inköpssätt.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Projektledning.
Reseproduktion och försäljning
Logistik vid husbyggnad
SOI Upphandlingskonferens 31/3-09
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
De nya affärsrelationerna
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kapitel 15 Budgeten.
BESTÄLLARE Avses den person eller organisation som i förväg försäkrar sig om ett visst resultat fokus på effektmål För beställare startar projektets livscykel.
Metalliska material Utlysning våren 2015 Anna Ponzio.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Framtidskartläggning
Välkommen som nyanställd till oss!. Våra kärnvärden Varför kärnvärden Historik.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Enig ledning som skickar samma signaler
Sälja en produkt eller tjänst
Inköpets utvecklingsfaser
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
MSU Modellen – Åtta strategiska processer
Introduktion till processen för balanserad styrning
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Presentationens avskrift:

Kapitel 3 Inköpsstyrning

Huvudsakliga uppgifter och ansvar Säkra rättidig tillgänglighet till inköpta tjänster och varor utan störningar Styrning och reducering av all inköpsrelaterad spend Reducering av företagets riskexponering i förhållande till leverantörsmarknaderna Bidrag till produkt- och processinnovation, utvecklingsuppdraget

Program Uppdrag och ansvarsområden Några principer för att professionalisera inköp Inköpsledningsprocessen Hur inköp utvecklas med tiden Några praktiska iakttagelser

Förändring av inköpsverksamhetens agenda Värdeskapande Intäktsökning med nya produkter Förbättring av kunderbjudandet Tidig leverantörsinvolvering vid utveckling av nya produkter Snabbare produktlanseringar Gemensamma varumärken och annonskampanjer Värde Kostnad Risk Riskhantering Singel eller multipel sourcing Prestationsinriktade kontrakt Företags sociala ansvar Hållbara inköp Leverantörsrevisioner Leverantörskvalitetssäkring Leverantörers ekonomiska ställning Skyddande av immateriella rättigheter Reducering av inköpskostnader Reducering av leverantörsbasen Produktstandardisering Global sourcing Outsourcing och offshoring Elektroniska auktioner Avtalsförvaltning

Huvudsakliga ansvar och uppdrag Cykel Före anskaffningen Under anskaffningen Efter anskaffningen Cycle o Kontakta GS&PS o Sammanställ leverantörslista o Utvärdera leverantörsanbud o Leverantörsval o Avtalsförvaltning med stöd från GS&PS o Identifiera affärsmiljön med stöd från GS&PS o Skaffa mandat för att o Resultatstyrning Uppdragsgivare o Dokumentera arbetsbeskrivn. o Förankra beslut o Kontraktsförhandling i ingå avtalet & servicenivåavtal o Hantering av leverantörs- samarbete med GS&PS relationen o Etablera tvärfunktionella team Requestor Projekt identifiering RFX och avtals- dokumentation Leverantörs- utvärdering & förhandling Kontraktstilldelning Leverantörs- och avtalsförvaltning Inköpsprocess Sourcing Process Inköpsorganisationens roll o Rekommendera & kvalificera o Ta emot förslag och o Sammanställ kontrakts- o Underlätta flödet i affären o Kontraktstolkning leverantörer underlätta utvärdering dokumentation o Ändringar och tillägg i o Utveckla sourcingstrategi o Ta fram RFx / kontrakts- o Utveckla förhandlings- o Ingå kontraktet kontrakt mall strategi o Arkivera alla avtals- o Utfärda RFx / kontrakts- o Kontraktsförhandling i & upphandlingsdokument mall samarbete med sponsor eller uppdragsgivare Role Procurement Källa: www.purchasing.com

Standardiserat inköpsförfarande (1) Skicka ett samarbetsförslag till de bästa företagen, förslaget innehåller specifikationer och ett senaste svarsdatum (konfidentiellt) Avvisa anbud som lämnats efter tidsfristens utgång Fortsätt med ett anbudsöppningsmöte Bekräfta skriftligen mottagandet av anbud Gör upp en jämförande tabell över kostnader Kontrollera att tekniknivån är i överensstämmelse Kontrollera företagens skulder/tillgångar Välj ut de två bästa anbuden (kvalitet och kostnad)

Standardiserat inköpsförfarande (2) Kontrollera referenser Gör en matris över de senaste genomförandena Jämför kostnader och förhandla dem punkt för punkt Rekommendera att slutligt val Håll kontakt med den andra leverantören (undvik monopol) Gör ett avtalsutkast med juridikstaben Meddela övriga leverantören om att de inte blivit valda Undersök regelbundet konkurrenssituationen Håll våra partners långsiktigt motiverade

Professionalisera inköpen De viktigaste principerna i inköpspolicyer: Anpassning mot affärsstrategier Utveckla en inköps- och försörjningsstrategi Integrerad och tvärfunktionellt synsätt Inköpsbeslut kan inte fattas isolerat och bör inte enbart inriktas på optimering av inköpsresultat Drivs av prestationsförmågan Inköpsorganisationen bör engagera sig i en sund debatt med interna kunder

Inköpsstyrning Inköps- och leverantörsmarknadsundersökning Inköps och leverantörsmarknadsundersökning är en systematisk studie av alla faktorer som kan påverka varor och tjänsters utbud och efterfrågan. Syftet är att säkerställa företagets nuvarande och framtida behov. Syfte, strategi och planering för inköp och försörjning Utifrån företagets övergripande mål kommer inköpsmålen att avse kostnadsreduktioner, kvalitetsförbättringar, ledtidsreduktion etc. Genom dessa mål styr, leder och kontrollerar sina inköpsaktiviteter och försörjningsstrategier. Styrningen kan ha olika fokusområden:

Exempel på arbetsområden inom inköp Sourcing policy – bestämmande av leverantörsberoendet och utformandet av planer för att minska detta beroende. Direkta eller indirekta köp – bestämmande av kostnadsfördelar med att köp från importörer och distributörer eller köpa direkt från tillverkare. Köpa-tillverka-analys – analys av besparingsmöjligheter genom att eliminera särskilda produktionsaktiviteter och köpande av produkterna från tredje part; köpa eller lease kan också vara ett alternativ. Integrera inköp och andra funktioner – planer som syftar till att ta bort gränssnittsproblem mellan inköp och materialadministration, ren konstruktion samt mellan inköp och ekonomisk administration och finans. Etablera ett system för inköpsstyrning och –information – analys av behoven rörande inköpsinformation och utformandet av en plan för automatisering, samt möjligheterna att länka detta system med andra informationssystem inom andra företagsfunktioner. Centraliserade eller or decentraliserade inköp – balanserande av kostnadsfördelar och strategiska aspekter avseende en centraliserad eller decentraliserad inköpsorganisation. Standardisering – bestäm möjligheter att åstadkomma standardisering för att reducera variationer bland produkter och leverantörer, genom att balansera besparingar och risker.

Process för inköpsstyrning Implementering av inköpspolicy: Verktyg Aspekter Försörjningspolicy Bearbetning av inköpsordrar. Planering av material och försörjning Produkt- och leverantörs- Kvalitet Tidig involvering i utveckling Förbättra leverantörernas kvalitetsresultat Materialkostnadspolicy Kontroll av materialkostnader & -priser Reducering av materialkostnader & -priser Leverantörspolicy Sourcingpolicy Förbättring av leverantörsresultat Kommunikationspolicy Interna kontakter Externa kontakter

Inköpsfunktionens utveckling med tiden Stegvis utveckling av inköpsfunktionen i följande avseenden: Integrerat avslutande steg Ledningen är aktivt inblandad I inköpsstrategier och taktik, organiserat i en teambaserad struktur. Inköpsfunktionens status i organisationen Centralisering leder ofta till någon form av koordinerade inköp Leverantörsstyrning Från reaktivt inköp, via proaktivt inköp, till relationshantering Leverantörsrelationer Minska antalet prioriterade leverantörer och skapa närmare relationer

Faktorer som driver utvecklingen Affärssammanhang Mer konkurrens, mognare teknik används  högre tryck på inköp Företagsstrategi Mer uttalade mål och syften, mer formaliserad planeringsprocess  större chans att inköp integreras i företagets strategi Systemutveckling Informations- och kommunikationsteknologi är viktigt för att möjliggöra moderna inköpskoncept Stöd från högsta ledning Funktionellt ledarskap

Modell för utveckling av inköp och försörjning CENTRALSTYRT Resultat- effektivitet/ Ackumulerade besparingar Detaljhandel DECENTRALISERAT TVÄRFUNKTIONELLT FOKUS FUNKTIONELLT FOKUS Konsument- elektronik Datorer /PC Bilindustri Telekommuni- kation Livsmedel och dryck Finansiella tjänster Läkemedel Allmännytt- iga företag Bygg Transaktionell orientering Kommersiell orientering Koordinerat inköp Intern integration Extern Integration Integration av värdekedjan tid fokus Betjäna fabriken Sänk kostnader Besparingar genom synergi Totala ägande- kostnaderna Optimering av försörjnings- kedjan Total kund- tillfredsställelse

Modell för utveckling av inköp och försörjning Steg 1:Transaktionsorientering Inköpsorganisationens huvudsaklig uppdrag är att finna lämpliga leverantörer för råvaror och komponenter. Det finns ingen uttalad inköpsstrategi. Steg 2: Kommersiell orientering Inköpsstrategin har i detta steg en stark fokus på låga priser. Kulturen består i tuffa förhandlingar med många leverantörer. Steg 3:Koordinerat inköp En stark central inköpsavdelning leder inköpen med enhetliga inköpspolicyer och inköpssystem. Här ligger tyngdpunkten på tvärdisciplinär koordinering av efterlevnad av nationellt förhandlade avtal.

Modell för utveckling av inköp och försörjning Steg 4: Intern integration Tyngdpunkten ligger på tvärfunktionell problemlösning med målet att reducera de totala livscykelkostnaderna och inte komponenternas styckpris. Steg 5: Extern integration Uttalad outsourcingstrategi kombineras med särskild uppmärksamhet på att samarbeta med partners i försörjningskedjan med avseende på produktutveckling och planering av förserier. Steg 6: Inriktning på värdekedjan Leverera värde till slutkunden för att tillfredställa behoven på slutanvändarmarknaden. Underleverantörer söker stör hos sina leverantörer. Den här modellen bör användas med tillförsikt, alla steg är inte tillämpbara på alla inköpskategorier, företag och branscher.

Slutsatser… Inom de flesta företags inköpshantering finns en stor förbättringspotential. En systematisk metod för inköpsstyrningsprocessen kan hjälpa till att göra dess potential synlig och tillgänglig. Men, det tar tid att få inköpsledningsprocessens alla delar på plats.