Att hitta sina kunder och lära känna dem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Boende för Äldre – Mer än +55
Advertisements

1. Varför finns det pengar?
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Vision unique like Pooh
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Livskvalitet + - ?.
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Grundkurs i marknadsföring
Lärcentra – vad säljer vi?
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
Vad är identitet?.
Kontroll av kemikalier i varor enligt Reach
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Ta ställning och handla!
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Försäkringskassans roll i samverkan
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
Kap 6: Marknadsstrategier
Fastighetsrelaterade index Vad tänker ni på ?. ALLMÄN INFORMATION OM OMSÄTTNINGEN PÅ FASTIGHETSMARKNADEN OCH OM PRISER OCH PRISUTVECKLINGEN PÅ FÖRSÅLDA.
Uppgift Ett kraftfullt dokument som uttrycker ditt eget syfte och din mening med livet. Den fungerar som en ledande konstitution som styr hur du värderar.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Vad är identitet?.
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
Marknadsförarens yrkesroll
Att lära sig att analysera
POWERSALES AFFÄRSELEMENT.
Grundkurs för informatörer Pensioner och försäkringar.
Cecilia Gärdén, (Vuxen)studerandes informationssökning Cecilia Gärdén Föredrag vid konferensen Den mänskliga sökmotorn, Göteborg
Kap 10 Marknad för turism •
Att arbeta förebyggande
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Samhällets ojämlikhet
Vad är identitet?.
Gilla Din Ekonomi - Skola. INFORMATÖRSUTBILDNING FI:s huvudsakliga mål  Bidra till ett stabilt och finansiellt system med ett högt skydd för konsumenter.
BNP i fasta priser.
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Byråkrati sätter krokben för företagare Undersökning av Länsförsäkringar 2008.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
SPRÅKET.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
Personlig försäljning Kap. 2
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Kan EPF hitta en annan produktion och fördelning som ökar välfärden i samhället?
Psykologi Introduktion.
Acceptans och hinder för miljöbilar i olika områden
Självkänsla.
Kommunikationsplanering
Kommunikation.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Kundanalysen har flera syften
Marknad, målgrupp och mål
Vad är grupper och roller?
1. Dagens föreläsning Att förstå: Omvärldsanalys SWOT Köpbeteende
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Förälder och ny som ledare
Målsättning/Huvudsyfte
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
REKO = Relationsmat! I REKO-ringen skapas relationer mellan de som föder upp och odlar vår mat och de som sen tillagar och äter den. REKO står för Rejäl.
Presentationens avskrift:

Att hitta sina kunder och lära känna dem

Alla konsumenter är sällan rätt kundgrupp ”Det enda som egentligen är gemensamt för alla konsumenter är att de är unika” Man delar då in hela marknaden i olika delmarknader, så kallade segment. På detta sätt bildar man grupper av konsumenter med någorlunda likartade behov.

Varför är konsumenterna så olika? Olika köpbeteende uppstår tack vara att vi individer har olika sätt att känna, fungera, tänka och värdera. Segmenterings faktorer Geografiska faktorer, var vi bor någonstans. Livsstilsfaktorer, vår sociala omgivning – familjen, gänget och arbetskamrater. Demografiska faktorer, vår ekonomi, ålder, livsfas och vårt civilstånd Psykologiska faktorer, som konsument är vi sällan rationella. Vi styrs av våra medvetande och omedvetande psykologiska faktorer.

Hur segmenterar man Inom ett segment skall det finnas stora likheter mellan individernas behov, egenskaper eller beteende, och personerna ska helst kunna bearbetas med samma produkt och argument.

Segmentering på företagsmarknaden Verksamhet, bransch och teknik Storlek och ekonomi Geografiska faktorer

Produkt/marknadsmatris Se sidan 45 i boken.

Rationella köpprocessen Problemfas Informationsfas Värdering av alternativen Köpbeslutet Utvärdering