Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 2 Rikstrafiken genomför årligen kundundersökningar för att följa upp och utvärdera upphandlad trafik, ge operatörerna ett verktyg i deras arbete att höja den kundupplevda kvaliteten samt för att sprida information om kollektivtrafiken och Rikstrafiken. Huvudsyftet med kundundersökningarna är att få kunskap om hur nöjda kunderna är som reser med den av Rikstrafiken upphandlade trafiken års kundundersökning har genomförts på totalt 39 linjer, vilka fördelade sig enligt följande: 10 buss-, 7 flyg-, 18 tåg-, 2 nattåg- och 2 färjelinjer. Bakgrund och syfte
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 3 Fältarbetet för Rikstrafikens kundundersökning 2010 genomfördes i juli. Denna sträcka mättes på helger samt vardagar, fördelat i båda riktningarna, Visby - Oskarshamn samt Oskarshamn - Visby. Antal mätta turer på sträckan: 8 st. Antal utdelade enkäter: 648 st. Antal insamlade enkäter: 585 st. Svarsfrekvens: 90,3%. Bortfall: 9,7%. Resultaten har viktats mot statistik om antal resenärer på vardag och helg, under mätveckorna. Metodbeskrivning
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 4 På betygsfrågorna får användarna ge betyg mellan 1 – 7, där 1 = lägsta betyget och 7 = högsta betyget. Samtliga betygsfrågor får ett indextal mellan 0 och 100 där 100 står för ’total nöjdhet’ - högsta betyg på frågan och 0 för motsatsen, betyget 1 på frågan. Indextalen beräknas på följande sätt: Index = (Medelvärde – 1) x (100/6) Indexnivåerna klassificeras enligt följande indelning: Index 0 – 50 = helt oacceptabelt 51 – 54 = mycket dålig 55 – 60 = dålig 61 – 69 = medelbetyg / genomsnitt 70 – 74 = bra 75 – 79 = mycket bra 80 – = utomordentligt bra Klassificering av indexnivåer
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 5 Helhetsintrycket av resan får ett index på 75, vilket motsvarar betyget mycket bra, fast en nedgång sedan förra årets mätning. En mycket hög andel av resenärerna skulle rekommendera andra att resa med denna färjelinje. Både att boka biljetter till resan samt hämta ut biljetterna anses vara utomordentligt enkelt. Resenärerna anser att det är utomordentligt enkelt att resa med bagage och har fått bättre värden än i årets vårmätning, men totalt 2010 (båda mätningarna) är en liten nedgång sedan Färjorna anses vara mycket välstädade. Sittplatserna ombord anses vara mycket bekväma, vilket är en uppgång sedan vårmätningen i år, men en liten nedgång sedan Temperaturen anses vara behaglig ombord på färjorna och har fått bättre värden än i vårmätningen 2010, men en liten nedgång sedan Att stiga ombord på färjorna anses vara utomordentligt enkelt. Personalen ombord anses vara mycket serviceinriktad, fast det är en liten nedgång från 2009 års mätning. Resenärerna känner sig mycket trygga och säkra när de reser med färja på denna linje, fast vi kan se en liten nedgång sedan förra året. Tidhållningen på färjorna ligger på en utomordentligt bra nivå. Utbudet samt kvalitén på maten får ett lågt betyg, men resenärerna anser att matutbudet har förbättrats sedan vårmätningen. Resenärerna är mycket nöjda med informationens tydlighet, på stationen och ombord på färjorna. För att öka nöjdheten ytterligare hos resenärerna på denna linje är de vanligaste spontana önskemålen kiosk/ servering ska ha bättre utbud (25%) och lägre priser (24%). Sammanfattning
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 6 Jag är nöjd med tidhållningen på den här resan. Det är bekväma sittplatser ombord. Det är behaglig temperatur ombord. Det är välstädat ombord. Personalen ombord är serviceinriktad. Det finns tydlig information på terminalen för att jag ska få den information jag behöver om min resa. Informationen från personalen ombord är tydlig. Informationen på skyltningen ombord är tydlig. Det känns tryggt och säkert att resa med detta fordon. Det är enkelt att resa med bagage. Det var enkelt att stiga ombord.
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 7 Vilka förväntningar hade du på denna resa? Det var enkelt att boka biljetter till den här resan. Det var enkelt att hämta ut biljetter till den här resan. Biljetterna till denna resa är prisvärda. Vad anser du om utbudet av mat ombord? Vad anser du om kvaliteten på maten ombord? Vilket är ditt totala helhetsintryck av denna resa? Hur troligt är det att du rekommenderar andra att resa med denna linje?
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 8 Jämförelsediagram 2010 – 2009 – 2008
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 9
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 10
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 11
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 12
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 13
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 14
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 15
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 16
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 17
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 18
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 19
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 20
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 21
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 22
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 23
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 24
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 25
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 26
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 27
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 28
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 29 ”Frångå systemet med föränderliga priser och återgå till priser som sätts en gång och sedan gäller för säsongen. Det ger bättre möjlighet för kunden att planera sin resa.” ”Lite tidigare färja, så att man inte ankommer vid midnatt. Ankomst vid tiden hade varit toppen.” ”Skapa möjlighet till tyst avdelning.” ”Ett bättre utbud av mat, mer variation, lite annan typ av mat. Ett bättre utbud av godis i kiosken. Det finns inget godis av det lite nyttigare slaget, exempelvis nötter i olika former. ” ”Höja temperaturen på färjan.” ”Bättre sittplatser med större utrymme för benen och bekvämare stolar och säten för oss lite större folk.” ”Samarbete med kollektivtrafik, så att bussarna synkar med färjeavgångar.” ”Fler långtidsparkeringar.” ”Smidigare bokning på hemsidan.” ”Tag bort bagageinlämning/ återgå till det gamla bagagesystemet.” ”Solstolar på soldäck.” Finns det något vi skulle kunna göra för att du ska bli mer nöjd som kund?
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 30
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 31
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 32
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 33
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 34
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 35
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 36
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 37