Upphandling av hjälpmedelsförsörjningen i Västra Götaland
Bakgrund Befintligt avtal gått ut april 2008 Hjälpmedelsutredning 2007 Samverkansavtal och gemensam upphandling: beslut i regionfullmäktige och alla 49 kommunerna
Upphandling Uddevalla kommun upphandlar åt alla 50 parter 50 enskilda tilldelningsbeslut och avtal En gemensam leverantör av hjälpmedelsförsörjning för hela Västra Götaland Internt anbud, förväntade anbud från 2-3 privata aktörer
Förfrågningsunderlag Tidsplan Upphandling av hjälpmedelsförsörjning Västra Götaland Lednings-grupp Lednings-grupp Lednings-grupp Lednings-grupp Facklig förhandling Facklig förhandling Driftstart sep 2009 Arbetsgrupp Mars April Maj Juni Juli Aug Sep Okt Nov Dec Jan Feb Mars Förfrågningsunderlag Anbuds-granskning Annonsering 30 september Anbud in 15 dec Tilldelnings-beslut 6 mars
Projektorganisation
Ledningsgruppens uppdrag att utifrån ett övergripande perspektiv ta ställning till strategiskt viktiga frågor kring hjälpmedelsförsörjningen sörja för en god förankring i respektive kommunalförbund och i regionens verksamheter ta ställning till förfrågningsunderlagets slutliga utformning rekommendera beslut om framtida leverantör därefter avtalsvård och avtalstolkning
Ledningsgrupp Västra Götalandsregionens representanter Regionkansliet Regionkansliet Bengt Säterskog Avd för funktionshinder och delaktighet Länssjukvården Anette Stridh Södra Älvsborgs sjukhus Handikappförvaltningen Mikael Forslund Primärvården Kerstin von Sydow PV Södra Älvsborg Beställarorganisationerna Gunilla Johansson HSK Uddevalla Ägarrepresentant Kerstin Alberius Kommunernas representanter VästKom Dan Gustafsson GR Inger Sahlin Göteborg Erika Hägg Partille Fyrbodal Christer Fransson Uddevalla Skaraborg Sven-Owe Andersson Götene Sjuhärad Ewa Roslund Ulricehamn
Grundprinciper Hjälpmedel är en del i vård och behandling och skall följa patienten i vårdkedjan
Grundprinciper Ökat kundinflytande Förändrad kultur i hjälpmedelsfrågorna i Västra Götaland Enhetlig modell för samtliga kunder Stärker kundinflytandet och underlättar förhållningssätt mellan kund och utförare Förutsätter samverkan mellan kunderna Ansvarsfördelning kunder – leverantör Tydliga roller beställare – utförare
Grundprinciper Förändrad prismodell Kvalitetshöjning på vissa områden Tillgänglighet Uppfylla SOSFS 2008:1, spårbarhet mm Leveranssäkerhet Förändringar för IT-stöd