FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Badrum i Knivstas nya äldreboende
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Libris som mobilapplikation • Målgrupp • Specifikt mobil • Relaterat till researchprocessen • Kan sträcka sig en bit in i framtiden • Smartphones.
Föreläsning 7, Kapitel 7 Designa klasser Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Intervju inför ViV-projektet.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Etnografi för Design.
Användargrupper Användargrupper Övergripande mål Öka och bredda användningen av geodata i samhället Kunden förstår sina möjligheter.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Bedömning.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Workshop inför Projektet
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Med en Renoveringsstrategi och aktiv Hyresgästdialog blir vardagen något enklare! Tacka för att de tagit emot dig och berätta att det är värdefullt för.
Case – ABB, FG Wilson och CAT
Scenario Tjänsten produceras Beskrivning av tjänsten Värderingar
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Att rita en instruktion
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
Interaktionsdesign i digitala medier
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Systemdesign som process
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
UPPGIFT: ATT TÄNKA PÅ: Ni ska med hjälp av Musikvideo1, 2 eller ljudinstallation skapa en trailer utifrån valda tekniker under året. Arbeta i grupp två.
Karin Andersson Niklas Kihl-Forsberg Stefan Norberg Oskar Wenneling
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Personligt brev.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Vad är en KATA? katatogrow.com.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
Prototyper Grupp 4 Fredrik Persson | Mahdi Bawaqneh | Maksim Nikitin | Sverre Brecheisen.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik2 Introduktion till Systemdesign C.1 Systemdesign.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Undersök och analysera
Kreativitetssession Presentatörens namn.
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Presentationens avskrift:

FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén

Requirements

“Something that the product must do or a quality that the product must have” (Robertson & Robertson, 1999)

Must have o Should have Could have o Want to

Intervjuer Strukturerade Följer intervjuguiden strikt Inga följdfrågor Semi-strukturerade Förberedda frågor, men man kan ändra formuleringar, ordning och ställa följdfrågor Mer krävande, men oftast värt det Kryssa av på checklista Ostrukturerade När vi vill undvika att som designer påverka och styra intervjuobjektet

Observationer Chans att ställa frågor direkt när användaren gör något En risk med intervjuer är att vi får “den officiella versionen” En utmaning är att inte störa användarna i deras arbeten

Probes Bra metod om vi inte kan besöka och delta i användarnas miljö Lämna artefakter som används i användarens miljö och lagra data om aktiviteterna Användarna kan också själva dokumentera sina aktiviteter

Frågeformulär Undersöka en större mängd användare Kvantifierbar data Mindre resurskrävande Svåra att konstruera Risk för låg svarsfrekvens

Envisionment Skisser Snapshots Mood boards Storyboards

Lo-fi prototyper Oftast gjorda av papper, kartong etc Kan produceras snabbt och kastas Används oftast tidigt i designprocessen Ingen idé att lägga för mycket tid på en lo- prototyp, då är det bättre att göra en hi-fi

Hi-fi prototyper Producerade med hjälp av mjukvara Lätt att representera den interaktiva aspekten Kunden bör acceptera hi- prototypen innan implemetering påbörjas Görs oftast en bra bit in i projektet Problem: kunden tror att det är den färdiga produkten och stör sig på detaljer

Conceptual & physical design Personas Scenarios Use cases

Workshop – Fre 14/9 Inför denna workshop har varje grupp i uppgift att tillämpa en IxD- teknik på Waxbook-caset. Se detta som ett första steg i designarbetet där utmaningen är att dels tolka och förstå den befintliga tjänsten, dels att komma igång med en kreativ process inom gruppen. Var förberedda på att presentera: 1.Er tolkning av uppdraget 2.Det ni producerat med hjälp av er teknik

Grupper Grupp 1 Moodboards Malte Levén Grupp 2 Storyboards Annie Pohland Grupp 3 Scenarios Alexander Wallin Grupp 4 Personas David Fahlberg Grupp 5 Moodboards Viktor Lindström Grupp 6 Storyboards Patrik Södergren Grupp 7 Use case Andreas Bard